به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



پنجشنبه، دی ۲۳، ۱۳۸۹

یکى از مشاوران عرفات پرده از راز سر به مُهر برداشت

سم تدریجى ولاعلاجى که به زندگى یاسرعرفات خاتمه داد آشکارشد  
خبرگزارى قدس – خبرگزاریها، العربیه.نت
بسام ابوشریف مشاور ویژه رهبر تاریخى فلسطینیان یاسر عرفات، دوشنبه 10-1-2011 پرده از راز سر به مُهرى برداشت که میلیونها نفر در جهان سالها انتظار شنیدنش را داشتند.
تقریباً همه پیگیران زندگى عرفات و مبارزات فلسطینیان، متفق القول بوده اند که عرفات به مرگ طبیعى نمرده است. لیکن کسى راز مرگ یا در واقع قتل را نمى دانست یا اگر هم مى دانست فاش نمى کرد.
بسام ابوشریف با اشاره به تحقیقات کسى که او را "برجسته ترین کارشناس بریتانیایى سمومات" خواند ولى نامش را نبُرد، اظهارداشت: من با توجه به نتایج این پژوهشها، بیش از پیش نگران حیات دیگران شدم و نسبت به این گونه مسمومیت ها به محمود عباس (ابومازن) رئیس دولت فلسطین و دکتر سلام فیاض نخست وزیر این دولت هشداردادم.
او ادامه داد: دولت تل اویو سعى مى کند فلسطینى ها را از داشتن کادر رهبرى ورزیده محروم کند.
وى بدون آنکه از نهاد یا شخصى که پیگیر امور شده و انجام تحقیقات را خواستار گشته است، نامى ببرد، اعلام کرد: نام سمى که موجب مرگ یاسر عرفات (ابوعمار) شد، "تالیوم" thallium است. این سم براى غالب کارشناسان اروپایى و از جمله بریتانیایى ها، ناشناخته بوده است، نه رنگ دارد، نه بو و نه طعمی خاص. از یک گیاه دریایى کمیاب گرفته مى شود و مى توان آن را بدون آنکه کسى متوجهش شود به نوشیدنى یا خوراکى قربانى افزود و یا به طریق تزریق و غیره وارد جسم او کرد.
این مشاور ویژه عرفات در بیانیه اى که به همین منظور منتشرساخت به نقل از کارشناس منبع خبر، گفت: این سم قوى دریایى تاثیرى تدریجى دارد. لیکن کافى است پنج ساعت از ورود آن به بدن بگذرد تا نتوان جلوى پیشرفت و تاثیر سم را گرفت.
او افزود: این که، قربانى دو ماه بعد بمیرد یا تا 8 ماه دوام بیاورد بستگى به بنیه و سن و توان او دارد. لیکن همین فاصله چند ماهه مى تواند فرصت دور شدن قاتل از صحنه ترور و قربانى را فراهم سازد.
بسام ابوشریف علائم آغازین مسمومیت را این چنین برشمرد: قربانى، احساس ضعف، دل به هم خوردگى و تهوع مى کند. این حالت فقط چند دقیقه طول مى کشد و بعد از بین مى رود. او احساس بى حالى شدید مى کند ولى اندکى بعد دوباره سرزندگى خود را باز مى یابد.
بنا بر نظر اعلام شده، قربانى با گذشت زمان احساس ضعف بیشتر و سرگیجه مى کند. موهاى ساقهاى پاى او شروع به ریزش مى کند و بتدریج کار به ریزش موهاى بالاتنه و سر مى رسد. اشتهاى قربانى از بین مى رود و احساس ضعف و بى رمقى او را در بر مى گیرد. در روزهاى واپسین، قربانى دچار لرزش مى شود و حتى نمى تواند بر روى پاهاى خود بیش از چند لحظه بایستد. او در نهایت، با نرسیدن غذا توسط خون به مغزش، زندگى را وداع مى گوید.
مشاور ویژه عرفات به نقل از نتایج تحقیقات توضیح داد که شکنندگى و تجزیه گلبولهاى سرخ و ناتوانى بدن قربانى در آفرینش گلبولهاى جایگزین، عامل اصلى مرگ است. سم باعث مى شود دستگاههاى بدن یکى پس از دیگرى از کار بیافتند و آخرین بخشى که مى میرد مغز است.
این مشاور، گفته کارشناس را این گونه نقل مى کند: سریع ترین راه مسموم کردن با "تالیوم" thallium رساندن آن به سلولهاى چشایى فرد در زبان اوست. این سلولها به سرعت سم را به درون بدن راه مى دهند. لذا قاتلان مى توانند با آب وسایر نوشیدنى ها و از جمله چاى و قهوه، و نیز دارو و یا میوه هاى پوست کنده و حتى سبزیجات، سم را وارد بدن قربانى کنند.
بسام ابوشریف مى افزاید: اینها بخشى از اطلاعات به دست آمده است که جزئیات آن را پس از تکمیل افشا خواهیم کرد. او اعلام آمادگى کرد که اطلاعاتش را در اختیاریک کمیته تحقیق جدى و مسئول قراردهد.
این مشاور عرفات تاکید کرد که در زمان حیات (ابوعمار) به وى هشدار داده بود که با شکست ترورهاى شخصیتى، اسرائیلى ها در صدد ترور فیزیکى اویند و سم سلاح بُرنده آنها است.