به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



دوشنبه، بهمن ۱۱، ۱۳۸۹

زهرا بهرامی شهروند ایرانی هلندی اعدام شد
هلند به روابط دیپلماتیک خود با ایران پایان داد  
کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران: زهرا بهرامی شهروند ایرانی هلندی درحالی که هنوز رسیدگی به همه اتهاماتش به پایان نرسیده بود در میان شتاب زدگی عجیب مسوولان ایران به اعدام شد.
زهرا بهرامی سه روز پس از رویدادهای خونین عاشورای سال گذشته و در جریان بازداشت گسترده معترضان به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری در ایران بازداشت شده بود و در بیانیه ماه گذشته دادستانی تهران درباره اعدام وی نیز تصریح شده‌است که وی «پیشتر به اتهام ارتکاب جرایم امنیتی دستگیر شده بود».
درحالی که چند روز پیش دختر زهرا بهرامی هر اتهامی مرتبط با قاچاق مواد مخدر که در مورد مادرش مطرح شده بود را در گفت وگو با کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران تکذیب کرده بود خبرگزاری فارس از اعدام این زندانی هلندی-ایرانی خبرداد. کمپین با ژینوس شریف رازی وکیل خانم بهرامی تماس گرفت اما او از جریان اعدام خبر نداشت. وی به کمپین گفت: «شوکه شدم. اصلا خبر نداشتم. باید به وکیل اجرای حکم ابلاغ می شد اما هیچ خبری نداشتم. نمی دانم چه بگویم. فقط شوکه هستم.»
ژینوس شریف با اشاره به اینکه قوه قضاییه ایران هنوز به اتهامات امنیتی موکل وی رسیدگی نکرده است گفت: «من درشگفت هستم که با آنکه هنوز به اتهامات امنیتی موکلم رسیدگی نشده است حکم اعدام برای وی صادر شده است.» با توجه به اینکه اتهامات اولیه پس از دستگیری زهرا بهرامی مربوط به مسایل امنیتی و حضور وی در تجمعات پس از انتخابات و مصاحبه با رسانه های خارجی بود و بعدا مساله مواد مخدر مطرح شده دختر زهرا بهرامی با اظهار اینکه مسولان کشوری می خواهند ذهن مردم از انتخابات منحرف شود، گفت: «مادرم تبعه کشور هلند است احتمالا می خواستند با این اتهام دست دولت هلند کوتاه شود.»

هلند به روابط دیپلماتیک خود با ایران پایان داد

در پی خبر اعدام زهرا بهرامی، شهروند ایرانی-هلندی در ایران، وزارت خارجه هلند روز شنبه از به حالت تعلیق درآمدن تمامی تماس‌های رسمی هلند با ایران خبر داد و به تمامی ایرانیان شهروند هلند توصیه کرد که از سفر به ایران خودداری کنند. وزیر خارجه هلند می‌گوید: «هلند از این اعدام، از این عمل ننگین، بسیار بهت‌زده شده‌است.»
به گزارش وب‌سایت وزارت خارجه هلند، اوری روزنتال، وزیر خارجه هلند روز شنبه با اعلام اینکه در حال حاضر تمامی روابط دیپلماتیک هلند با ایران قطع می‌شود، افزود که تصمیم دارد تا در این رابطه اقدامات بیشتری انجام داده و اقدام‌های دیگری را نیز در چارچوب اتحادیه اروپا مطرح کند.
وزیر خارجه هلند در ادامه گفت که در این رابطه روز جمعه سفیر ایران در هلند را احضار کرده‌است و افزود: «روز گذشته از کاظم غریب‌آبادی، سفیر ایران در هلند شنیدم که روند دادرسی خانم بهرامی هنوز به پایان نرسیده و متأسفم که ایران به حرف خود عمل نکرده و هم‌اینک این خبر ناگوار نخست باید از طریق رسانه‌ها به دست ما برسد.»