به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



چهارشنبه، اردیبهشت ۲۰، ۱۳۹۱

پوتين «سه باره» می آید، مدودف «دو باره» می رود
پوتين امروز «سه باره» می آید و مدودف مي‌رود. بيش از يك دهه است كه تنها دو نفر بر صندلي رياست‌جمهوري و نخست‌وزيري روسيه در كاخ كرملين تكيه مي‌زنند. سه بار ولاديمير پوتين، يك‌بار ديميتري مدودف؛ طرفداران‌شان معتقدند كه همين دو نفر روسيه را از منجلاب پس از فروپاشي شوروي بيرون كشيده‌اند. اما مخالفان دو رهبر «حزب روسيه متحد» مي‌گويند كشورشان در حال فرو رفتن در منجلاب ديكتاتوري است.
تنها يك روز پس از آنكه‌ هزاران نفر از مخالفان پوتين براي چندمين بار در ماه‌هاي اخير به خيابان‌ها آمدند و شعار «روسيه بدون پوتين» سر دادند، مراسم تحليف رياست‌جمهوري ولاديمير پوتين برگذار مي‌شود و شش شبكه دولتي روسيه اين برنامه را به صورت مستقيم پخش مي‌كنند. با اينكه پوتين چند بار سوگند رياست‌جمهوري را تكرار كرده و شايد آن را حفظ باشد، اما او به خوبي مي‌داند كه كرملين آرامش گذشته‌اش را ندارد زيرا پوتين در حالي به كاخ رياست‌جمهوري باز مي‌گردد كه اتفاقات پس از برگذاري انتخابات پارلماني در دسامبر 2011 و انتخابات رياست‌جمهوري در مارس 2012 بر حكومتش سايه انداخته است.

با اعلام نتايج انتخابات پارلمان و پيروزي حزب روسيه متحد، بيش از يك‌ميليون نفر از مخالفان پوتين به خيابان‌ها ريختند و بزرگ‌ترين تظاهرات اعتراضي پس از فروپاشي شوروي را رقم زدند. معترضان مدعي بودند كه نتايج انتخابات با اعمال نفوذ پوتين دستكاري شده است و كميسيون نظارت بر انتخابات هم اعلام كرد كه بيش از سه هزار تخلف را در اين انتخابات ثبت كرده اما رهبران روسيه مدعي شدند كه اين مساله تاثيري در نتايج انتخابات نداشته است. در نهايت اعلام شد كه حزب روسيه متحد كمتر از ۵۰‌درصد آرا را كسب كرده درحالي كه سهم آراي اين حزب در انتخابات سال ۲۰۰۷، 64‌درصد بود و كاهش محبوبيت پوتين و حزبش بيشتر از هميشه خود را نمايان كرد. پس از برگزاري چند تظاهرات گسترده عليه پوتين و دستگيري و آزادسازي چند نفر از رهبران اپوزيسيون و صدها معترض انتخابات، زمان برگزاري انتخابات رياست‌جمهوري فرا رسيد. 64‌درصد دوباره تكرار شد و ولاديمير پوتين براي بار سوم رييس‌جمهوري روسيه شد. اعتراض‌ها ادامه يافت و مخالفان باز هم ادعاهاي پيشين خود را تكرار كردند.

ماجراهاي مدودف - پوتين
روي ديگر ماجراهاي دونفره كرملين، ديميتري مدودف 163سانتي‌متري است كه وبلاگ‌نويسان روسيه او را «رييس‌جمهور نانو» مي‌ناميدند. مدودف كه پيش از رياست‌جمهوري، نخست‌وزير پوتين بود به رسم دو نفره‌شان بلافاصله پوتين را در جايگاه نخست‌وزيري نشاند. بسياري مي‌گفتند كه پوتين هنوز بازيگر اصلي سياست روسيه است و اين امر تاثير زيادي در تخريب جايگاه او ميان افكار عمومي داشت. با اين حال ديميتري مدودف، حقوقدان و رييس سابق شركت «گازپروم» با وجود آنكه وفاداري خود به همشهري سن‌پترزبورگي‌اش را ثابت كرد، طي چهار سال رياست‌جمهوري گاهي استقلال خود را به معرض نمايش گذاشته و به خود اجازه داد در مسايلي همچون جنگ ليبي و مساله «ميخاييل خودوروفسكي» سرمايه‌دار بزرگ روس، به صورت غيرمستقيم از پوتين انتقاد كند اما به نظر مي‌رسد حيات سياسي مدودف باز هم به پوتين وابسته باشد.
پوتين ۶۰ساله در حالي «سه باره» مي‌آيد كه با تغيير قانون انتخابات و افزايش دوره رياست‌جمهوري از چهار به شش سال، قادر خواهد بود دو دوره و تا ۷۲ سالگي همچنان در قدرت باقي بماند و با كسب ركورد 20 سال حكومت در تاريخ معاصر روسيه، شانه‌به‌شانه با استالين رقابت كند.
او وعده داده كه در دوره سوم رياست‌جمهوري‌اش، درآمد طبقه متوسط روسيه را باز هم افزايش مي‌دهد و در اين راه چشم به افزايش قيمت نفت و گاز دوخته است.
مدودف 47ساله هم در حالي «دوباره» مي‌رود كه طي دوران رياست‌جمهوري خود در مجموع 212 سفر به 68 منطقه روسيه و 115 بازديد از 52 كشور جهان انجام داده است. در مجموع 1693 ساعت با هواپيما پرواز كرده و طي آن بيش از يك‌ميليون كيلومتر را پشت‌سر گذاشته است.