به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



سه‌شنبه، خرداد ۰۲، ۱۳۹۱

گفت و گویی با خانم کتایون خوانساری- همسرمحمد رضا شجریان

از خودتان و خانوادتان برایمان بگویید؟
کتایون خوانساری من در سال 1344 خورشیدی در تهران به دنیا امدم . پدرم بنیانگذار هنر گرافیک در ایران بود. از دوران جوانی در حزب پان ایرانیست فعالیت داشت از طرفداران دکتر مصدق بود او از روزنامه نگاران قدیم ایران و مدیر هنری نشریه ی زن روزو کلا مرد بسیار روشنفکری بود مادربزرگم خانم اشرف کاشانی از اولین زنان بازیگر تئاتر ایران بود که آثار زیادی از او به جا مانده است مادرم زمانی که پانزده سال داشت نقش اول فیلم ضربت به کارگردانی ساموئل خا چکیان را بازی کرد و جایزه بهترین بازیگر نقش زن را در فستیوال مسکوبه دست اورد او پس از ازدواج کار بازیگری را رها کرد من در خانواده ای که قدر هنرو هنرمند را میدانند بزرگ شدم در تهران به مدرسه سهیل می رفتم ودر نوجوانی به همراه پدر و مادر و تنها خواهرم (گیتا ) به پاریس رفتیم و پس از گرفتن دیپلم زبان فرانسه را در دانشگاه سوربن خواندم در سن نوزده سالگی با یک آقای ایتالیایی ازدواج کردم و از او یک دختر به نام استفانی دارم که اکنون با پدرش در پاریس زندگی می کند. من در پاریس به کار طراحی جواهر مشغول بودم و یک مزون جواهرات فانتزی را اداره می کنم

چند ساله بودید که با استاد شجریان ازدواج کردید ؟
من در بیست و شش سالگی با استاد شجریان ازدواج کردم

نحوه ی آشنایی و مهرورزی با آقای شجریان چگونه آغاز شد؟
من در میهمانی با شکوه بزرگداشت آقای نصرت الله کریمی که 24 ساعت پس از ورودم به تهران بعد از سالها دوری ام از ایران ترتیب داده شده بود با ایشان آشنا شدم واز همان لحظات آشنایی رابطه ای خاص بین ما به وجود آمد که تا امروز ادامه داشته است

عکس العمل خانواده شما در مقابل پیشنهاد ازدواج (با تفاوت سنی ) چگونه بود؟
من در خانواده ای روشنفکر بزرگ شدم بعد از ازدواج ناموفقم در پاریس ازدواج با عشق برای من و خانواده ام بسیار مهم بود. خانواده ام (به خصوص مادرم ) ما را از عواقبی که این ازدواج به خصوص برای آقای شجریان داشت آگاه می کرد. با این همه پدر و مادرم چون با روحیه من آشنایی داشتند و می دانستند که کاری را که بخواهم انجام می دهم رضایت دادند.

ورود شما به خانواده ی آقای شجریان چگونه عکس العملی داشت؟ از رابطه ی خودتان با فرزندان آقای شجریان بگویید؟
خب همان طور که انتظار می رفت من را با داشتن خصوصیات یک دختر جوان که در پاریس بزرگ شده و آقای شجریان را که بسیار سنتی بودند سخت پذیرفتند. در واقع من و آقای شجریان جنگ بزرگی را نه تنها با خانواده بلکه با جامعه ی سنتی ایران آغاز کردیم! و خوشبختانه هر دو در کنار هم و فقط با نیروی عشق به پیروزی رسیدیم.سعی می کنیم که با احترام متقابل کمتر روح این گنجینه ی هنر ایران را آزرده سازیم. به هر حال برای آنها قبل از اینکه استاد شجریان باشد پدری با عواطف هنرمندانه و همسری ایده آل برای من هستند.

اصولا زندگی با هنرمندان و افرادی که شهرت فراوان دارندسخت و گاه می تواند آزار دهنده باشد. این برخوردها چه حسی را در شما بر می انگیزد؟
بله حق با شماست. مشکل ما این است که همیشه زندگی مان زیر ذره بین نگاه جامعه است و راحت نیستیم. البته من همیشه سعی دارم به یاد داشته باشم که هر هنرمندی با علاقه و توجه خاص مردم شهرت پیدا کرده است و همواره برخورد با مردم مردم و علاقه مندان ایشان برایم جالب بوده است و از این طریق دوستان بسیار خوبی پیدا کرده ام

موسیقی اصیل و سنتی ایران را چه قدر می شناسید و اصولا اگر توجهی به آن داشتید حالا آن را چه طور می بینید؟
من اولین نوارهای موسیقی اصیل را بعد از آشنایی با ایشان گوش کردم چون در پاریس این نوارها را در اختیار نداشتم و اصولا با نام ایشان آشنا نبودم. حالا موسیقی سنتی با صدای ایشان برایم جایگاه خاصی دارد و سعی می کنم لااقل شنونده خوبی باشم و از آن لذت ببرم

با سازهای ایرانی آشنایی دارید ؟ خودتان در زمینه شعر و موسیقی کاری کرده اید؟
خیر با سازهای ایرانی آشنایی ندارم

از خلق و خو و خصوصیات آقای شجریان و از رابطه با فرزندانشان برایمان بگویید و این که با این همه برنامه های فشرده آیا ایام فراغتی برای گذراندن اوقات خصوصی برایتان می ماند؟
بله ایشان همیشه معتقدند که باید عشق را مانند یک گل آبیاری کرد تا خشک نشود. چون باغبان قابلی هستند و همیشه وقتی برای زندگی خصوصی خود گذاشته اند. بر خلاف آنچه که می شنویم که ایشان عبوس و بد اخلاقند در منزل بسیار خوش اخلاق و شوخ هستند و با رایان یا مشغول شیطنت و بازی هستند و یا به درس های موسیقی او می پردازند. ایشان در سفرها همیشه برای کارهای تفریحی و گردش پیشگام هستند

از انتظارات و توقعات آقای شجریان از زندگی زناشویی بگویید و این که شما چگونه خواسته های ایشان را برآورده می کنید؟
ایشان بسیار انسان کمال گرایی هستند این را در کارنامه زندگی شان هم می شود دید. من از همان ابتدا به این امر پی بردم لذا در زندگی خصوصی مان هرگز مشکلی باهم نداشتیم
از پسرتان بگویید و این که آیا در کار پدرش کنجکاو می شود؟فکر می کنید روزی راه پدر و برادرش(همایون ) را پیش بگیرد؟
پسر ما فرزند عشق است. عشق پدری در سن 56 سالگی که در کمال شعور و درک و فهم از مسایل مختلف است. علم امروز ثابت کرده است که از نظر ژنتیکی بی تاثیردر فرزند نمی باشد. او از نظر خصوصیات اخلاقی به پدرش شبیه است و مطمئنا از هنر او بی نصیب نمی ماند. من شخصا معتقدم که هر هنرمند و متفکری بی مثال است انسانهایی مثل خیام سعدی حافظ و شجریان هر یک در مقطع خاصی از زمان آمده اند و دیگر تکرار نمی شوند.

برگرفته از ایرانیان انگلستان