به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



جمعه، اردیبهشت ۲۲، ۱۳۹۱

چاوز نزد روان‌پزشك مي‌رود
يك روزنامه‌نگار نزديك به حكومت هوگو چاوز، رييس‌جمهور ونزوئلا گفت كه آخرين آزمايش‌هاى پزشكى صورت گرفته بر او، وضعيتش را وخيم نشان داده است. به گزارش ايرنا، «نلسون بوكاندارا» كه به اسناد پزشكي‌ چاوز دسترسي دارد به روزنامه اسپانيايى «آ.ب.ث» گفته است: رييس‌جمهوري ونزوئلا به دليل وخامت حالش بر اثر پيشرفت بيماري سرطان و احساس درد شديدى كه در استخوان‌هاي لگن دارد، براى تحرك خود مجبور به استفاده از صندلي چرخدار شده است.
پزشكان با نظريه‌اي مشترك به رييس‌جمهوري ونزوئلا گفته‌اند ديگر نمي‌شود به راديو درماني‌ها در ناحيه لگن‌خاصره ادامه داد، زيرا تشعشات قبلي‌ راديو درماني در استخوان ران او شكستي ايجاد كرده‌ و به همين دليل او درد فراواني را تحمل مي‌كند. اين روزنامه‌نگار نزديك به دولت ونزوئلا افزوده: در طول هفته جاري، چاوز تحت درمان‌هاي روان‌شناسي‌ به منظور آماده‌سازي او براي رويارويي با هر شرايطي، قرار خواهد گرفت.
در اين رابطه «خوسه رافائل ماركينا»، پزشك ونزوئلايي مقيم آمريكا كه او نيز به اسناد پزشكي‌ چاوز دسترسي دارد، اشاره مي‌كند كه نكته نگران‌كننده بيماري او ميزان راديو درماني‌هاست كه اين موضوع بيانگر شدت و پيشرفت بيماري سرطان است. گفتنى است كه رييس‌جمهوري ونزوئلا در ماه گذشته اعلام كرد بيمارى سرطان او كه قبلا تحت درمان قرار گرفته بود، دوباره عود كرده است.
هوگو چاوز، رييس‌جمهوري ونزوئلا كه براي درمان بيماري سرطانش بار ديگر به كوبا سفر كرده، در تماسي تلفني كه از تلويزيون دولتي پخش شد، خبر از زنده بودنش داد. چاوز، يك غده سرطاني در لگن خاصره‌اش داشت كه با يك عمل جراحي در كوبا پزشكان اين غده را برداشتند. او سپس چند بار براي شيمي‌درماني و ادامه درمانش به هاوانا رفته بود و دو ماه پيش يك غده ديگر را هم از بدنش خارج كردند. در جريان سفر اخير شايعاتي مبني بر مرگ چاوز در كوبا منتشر شده بود و رييس‌جمهوري در تماس با تلويزيون كشورش، اين شايعات را جنگ رواني عليه خود خواند. چاوز در پيام خود به هموطنانش اطلاع داد كه «تحت شيمي‌درماني قرار خواهد گرفت» و قول داده بود بر بيماري غلبه خواهد كرد. «هوگو رافائل چاوز فرياس» 58 ساله از سال 1999 به اين‌سو قدرت را در ونزوئلا در دست دارد. چاوز با وجود ترديد هايي كه بيماري او در مورد تواناييش براي ادامه تصدي سمت رياست جمهوري ايجاد كرده است
مي‌گويد قصد دارد در دوره بعدي انتخابات نيز نامزد رياست جمهوري شود و قدرت را دست كم تا سال 2023 حفظ كند.