به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



پنجشنبه، اردیبهشت ۲۱، ۱۳۹۱

استفاده از ای‌ميل‌های خارجی در ايران ممنوع شد

وزير ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات ايران در نامه‌ای دستور داد تا به‌منظور "حفظ امنيت اطلاعات" استفاده از ای‌ميل‌های خارجی مانند ياهو و جی‌ميل ممنوع شود.
به گزارش خبرگزاری مهر، رضا تقی‌پور، وزير ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات ايران امروز چهارشنبه ۲۰ ارديبهشت‌ماه در نامه‌ای خطاب به محمد کرم‌پور، رئيس سازمان تنظيم مقررات و ارتباطات راديويی، نوشت ای‌ميل‌های عمومی از "ابزارهای خروج اطلاعات از کشور" هستند و به‌همين خاطر از وی خواست دستور دهد تا اپراتورها از "ای‌ميل‌هايی با ميزبانی خارجی و ای‌ميل‌های عمومی نظير ياهو، جی‌ميل، هات‌ميل و ام‌اس‌ان" استفاده نکنند.
تقی‌پور در نامه خود همچنين خواسته است از ايميل داخلی که "فهرست آن بر روی سايت مرکز توسعه مديريت اينترنت قرار دارد و به صورت مرتب به‌روز می‌شود" استفاده شود.
در پی ارسال اين نامه مرکز توسعه مديريت اينترنت فهرست نهايی ارائه‌دهندگان خدمات پست الکترونيکی داخلی را اعلام کرد که بر اساس آن تمامی دستگاه‌های اجرايی ملزم به استفاده از ای‌ميل داخلی با آدرس‌های ايران دات آی‌آر، پست دات آی‌آر و چاپار (chmail) شدند.
کليه دستگاه‌های موضوع ماده پنج قانون مديريت خدمات کشوری، شامل کليه وزارتخانه‌ها، مؤسسات دولتی، مؤسسات يا نهادهای عمومی غيردولتی، شرکت‌های دولتی، شرکت ملی نفت ايران، سازمان گسترش و نوسازی صنايع ايران، بانک مرکزی، بانک‌ها و بيمه‌های دولتی و دستگاه اجرايی با دامنه دات آی‌آر و gov.ir و همچنين کليه دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی داخلی با دامنه دات آی‌آر و ac.ir می‌توانند از اين ای‌ميل‌های داخلی استفاده کنند.
در همين رابطه وزير ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات با ابلاغ بخشنامه‌‌ای به تمام دستگاه‌های اجرائی استفاده از پسوند دامنه کشوری "دات آی‌آر" را در پورتال‌ دستگاه‌های دولتی و gov.ir را برای وزارتخانه‌ها و سازمان‌های مستقل و سازمان‌ها و ادارات تابعه آن‌ها الزامی اعلام کرد.
همچنين از اين پس دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی با پسوند ac.ir، مدارس با پسوند sch.ir و سازمان‌ها و نهادهای غيردولتی و غيرانتفاعی مانند شهرداری‌ها، انجمن‌ها و غيره با پسوند org.ir فعاليت خواهند کرد.
اين بخشنامه تأکيد کرده است که ميزبانی وب‌سايت‌ها و پرتال‌های فوق در داخل کشور ضروری است.
رضا تقی‌پور در اين بخشنامه نوشته است اين وزارت موظف است شبکه ملی اطلاعات را در ايران راه‌اندازی کند و اقدامات فوق در اين راستا انجام می‌شود.
مقام‌های امنيتی ايران در طول يک سال گذشته بارها بر "ناامن" بودن اينترنت در ايران تأکيد کرده‌اند.