به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



دوشنبه، اردیبهشت ۱۸، ۱۳۹۱

حمله به ایران موضوع مهم بحث‌های انتخاباتی اسرائیل
بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل شامگاه یکشنبه (۶ مه/ ۱۷ اردیبهشت) ضمن اعلام تاریخ برگزاری انتخابات زودرس پارلمانی در این کشور بار دیگر برنامه هسته‌ای ایران را «تهدیدی» تلقی کرد که اجازه نخواهد داد تا زمان رفع کامل آن از فشارهای جهانی علیه ایران کاسته شود.
نتانیاهو در جریان سخنرانی در همایش عمومی حزب لیکود که ریاست آن را برعهده دارد، گفت: «مسلماَ ایران در پی فریب دنیا و خریدن وقت است. اما تا زمانی که تهدید کاملاَ برطرف نشود اجازه نخواهیم داد فشارها کم شود.»
انتخابات پیش روی اسرائیل به بالا گرفتن بحث‌ها درباره موضع این کشور در قبال پرونده هسته‌ای ایران و همچنین حمله احتمالی این کشور به ایران دامن زده است.
بر اساس آن‌چه نتانیاهو اعلام کرد انتخابات در ماه سپتامبر سال جاری برگزار خواهد شد. البته وی در سخنان‌‌اش تاریخ دقیق برگزاری انتخابات را اعلام نکرد اما رسانه‌های اسرائیل از برگزاری احتمالی این انتخابات در تاریخ ۴ سپتامبر سخن گفته‌اند.
همچنین انتظار می‌رود که پارلمان اسرائیل در هفته جاری منحل شود. انتخابات پارلمانی اسرائیل در اصل باید در اکتبر سال ۲۰۱۳ برگزار شود، اما تنش‌های داخلی بر سر طرح اصلاح قانون نظام وظیفه، بنیامین نتانیاهو، رئیس دولت این کشور را مجبور به برگزاری انتخاباتی زودهنگام کرد. به موجب این قانون یهودیان افراطی از خدمت سربازی معاف هستند.
به گزارش آسوشیتد پرس اگر حمله احتمالی به ایران در طول کمپین انتخاباتی صورت گیرد نتانیاهو از سوی رقبای خود متهم خواهد شد که با این اقدام در پی کسب آرا بوده است.
"زمان برای مذاکرات اتمی در حال سپری شدن است"
نتانیاهو در قبال مذاکرات اخیر مجدد با ایران نیز این پیام را به گوش دنیا رسانده که زمان در حال گذر است و برخلاف برخی از شرکای غربی‌اش امیدی به نتیجه‌بخش بودن مذاکرات نشان نداده است. این موضع احتمال حمله قریب‌الوقوع اسرائیل به ایران را افزایش داده است از این رو حمله به ایران یکی از موضوعات بحث‌های پیش از انتخابات این کشور است.
انتخابات می‌تواند به ائتلاف بسیار متفاوتی از احزاب متفاوت اسرائیل بیانجامد. یکی از موضوعاتی که در سایه ائتلاف جدید در هاله‌ای از ابهام قرار خواهد گرفت لزوم حمله نظامی اسرائیل به ایران است. اسرائیل و هم‌پیمانان غربی این کشور ایران را به تلاش برای دستیابی به تسلیحات هسته‌ای متهم می‌کنند. ایران می‌گوید برنامه هسته‌ایش اهدافی صلح‌آمیز دارد.
نتانیاهو در سخنرانی‌اش به دستاوردهای دولت خود اشاره کرد و در آن میان تاکید کرد که قرار دادن مساله برنامه‌ هسته‌ای ایران در دستور کار جهان از دستاوردهای دولت او بوده است. او دیگر دستاوردهای دولت خود را تقویت اقتصادی کشور و افزایش امنیت اعلام کرد.
نتانیاهو در سخنان خود هیچ شکی باقی نگذاشت که حزب او پیروز انتخابات خواهد بود: «من معتقدم از سوی شهروندان ماموریت ما برای رهبری کشور بار دیگر تمدید می‌شود. با کمک خدا، بیش‌ترین سهم در دولت را خواهیم داشت.»
بر اساس نظرسنجی‌ها انتظار می‌‌رود حزب نتانیاهو، لیکود، حداقل یک چهارم ۱۲۰ کرسی پارلمان را به دست آورد. این امر نتانیاهو را در موقعیتی قرار می‌دهد که حزب وی نیروی حداکثر ائتلاف دولتی را تشکیل دهد.
بر اساس نظرسنجی‌ها همچنین انتظار می‌رود سه حزب بزرگ چپ‌گرای کار، کادیما و "یش اتید" ۴۰ کرسی پارلمان را از آن خود کنند. نتانیاهو می‌تواند از برخی یا همه آن‌ها برای تشکیل دولت ائتلافی دعوت کند.
انتقاد به مواضع نتانیاهو
نتانیاهو در حالی بر موضع خود در قبال ایران پافشاری کرد که رقیب اصلی او، شلی یاشیموویچ، رئیس حزب کارگر، تنها یک روز پیش از آن در شبکه ۲ تلویزیون این کشور از موضع نتانیاهو درباره ایران به شدت انتقاد کرد.
یاشیموویچ روز شنبه (۵ مه/۱۶ اردیبهشت) در یک مصاحبه تلویزیونی گفت: بزرگ‌ترین مشکل اسرائیل، یکی از جدی‌ترین اشتباهات است.»
به گزارش رویترز، خانم یاشیموویچ در گفت‌وگوی خود با شبکه ۲ تلویزیون اسرائیل، برنامه هسته‌ای ایران را "مشکلی برای همه دنیا" خواند و افزود: «این‌که ما این مشکل را برای خودمان در نظر بگیریم تا رهبری حل آن را بر عهده داشته باشیم، خطاست.»
با این‌همه نتایج یک نظرسنجی که توسط روزنامه "معاریو"‌، یکی از روزنامه‌های پرتیراژ اسرائیل انجام شده، نشان می‌دهد ۶۲ درصد از مردم اسرائیل بنیامین نتانیاهو را سیاستمداری مناسب برای رهبری کشور می‌دانند. دولت نتانیاهو یکی از باثبات‌ترین کابینه‌های تاریخ اسرائیل به شمار می‌رود.
دویچه‌وله