به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



جمعه، خرداد ۰۵، ۱۳۹۱

قدرتهای جهانی درخواست تهران برای ایجاد تسهیلاتی فوری در مورد تحریمهای اقتصادی را نپذیرفتند
پیگیری مذاکرات اتمی ایران
 و قدرت ها در مسکو
شش قدرت جهانی برگزار کننده مذاکرات اتمی با ایران در بغداد، روز پنجشنبه با انجام دور دیگری از مذاکرات در مسکو در ماه آینده، به توافق رسیدند. 
کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا این توافق را در پایان جلسات دو روزه ای اعلام کرد، که به گفته وی به رغم باقی ماندن بعضی اختلاف نظر ها، با پیشرفتهائی نیز همراه بوده است. خانم اشتون گفت مذاکرات مسکو روزهای ۱۸ و ۱۹ ژوئن (۲۹ و ۳۰ خرداد) انجام خواهد گرفت.
خانم اشتون روز پنجشنبه پیش از اعلام این توافق با سعید جلیلی مذاکره کننده اتمی ایران مذاکراتی دوجانبه انجام داده بود. وی مذاکرات را «بسیار گسترده» نامید و گفت ایران «آمادگی» خود را برای پرداختن به نگرانیهای بین المللی از غنی سازی اورانیوم در سطح ۲۰ درصد اعلام کرده است. بنا به گزارشها غنی سازی اورانیوم ۲۰ درصدی توسط ایران مسئله اصلی در مذاکرات بوده است.
مذاکرات دو طرف عملا روز چهارشنبه به مانع برخورد، زیرا قدرتهای جهانی درخواست تهران برای ایجاد تسهیلاتی فوری در مورد تحریمهای اقتصادی را نپذیرفتند، و وسائل ارتباط جمعی دولتی ایران نیز این نظر را مطرح ساختند که پیشنهادهای ارائه شده توسط قدرتهای بزرگ به تجدید نظرهای کلی نیاز دارد.
تهران می گوید غنی سازی اورانیوم را برای تحقیقات پزشکی و تولید برق انجام می دهد. کشورهای غربی نگرانند که تهران می تواند به سرعت درجه خلوص اورانیوم را به سطح ۹۰ درصد برساند، که برای ساختن بمب اتمی ضروری است.
نمایندگان غرب روز چهارشنبه بسته ای را ارائه دادند که از تهران می خواهد غنی سازی اورانیوم ۲۰ درصدی را متوقف کند، زیرا با غنی سازی لازم برای تولید بمب اتمی فاصله چندانی ندارد. بسته پیشنهادی غرب همچنین خواستار تعطیل و بستن تاسیساتی است که تهران برای غنی سازی اورانیوم در یک دژ نظامی زیر زمینی در نزدیکی شهر مذهبی قم دائر کرده است.
گروه پنج بعلاوه یک در مقابل مشوقهایی نیز ارائه داد، که عرضه ایزوتوپ های پزشکی، همکاری در امور ایمنی اتمی، و قطعات یدکی مورد نیاز ایران برای هواپیماهای مسافری از جمله آنهاست.
هیات ایران در بغداد نیز یک بسته پیشنهادی برای پایان دادن به اختلافات ارائه داده است. رسانه های دولتی ایران گفتند پییشنهاد ایران از طرح قدرتهای جهانی جامع تر است و امریکا را متهم کردند که مایل نیست موضع خود را نسبت به آن بیان کند.
پس از پایان مذاکرات، جلیلی غنی سازی اورانیوم را «حق مسلم» ایران دانست و آن را جهت مقاصد صلحجویانه نامید. او همچنین گفت اختلاف اتمی فقط می تواند از طریق مذاکره برطرف شود. جلیلی گفت انتظار دارد دو طرف در آمادگی برای جلسه مسکو با یکدیگر در تماس بمانند.
نمایندگان ایران تلویحا گفته اند که لغو تحریمهای مصوب و قریب الاجرای غرب علیه معاملات نفتی تهران، کلید اصلی پیشبرد مذاکرات است. اما دیپلماتهای ۶ قدرت جهانی فعلا با تغییر وضعیت بدون کسب نتایج ملموس از مذاکرات مخالفند.