به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



شنبه، اردیبهشت ۲۳، ۱۳۹۱

در اراک چه خبر است؟
نرخ هر کاریکاتور 25 شلاق!

خبری که اخیراً درباره صدور حکم شلاق برای یک کاریکاتوریست اراکی منتشر شده ، به حدی شگفت انگیز و باور ناپذیر بود که برای اطمینان از صحت و سقمش ، کلی پرس و جو کردیم و نهایتاً دریافتیم که خبر واقعی است!
ماجرا از این قرار است که نشریه "نامه امیر" که در اراک منتشر می شود ، کاریکاتوری کاملاً معمولی و متعارف از نماینده این شهر در مجلس شورای اسلامی منتشر کرده بود که با شکایت نماینده مذکور مواجه شده و نهایتاً دادگاه اقدام به صدور یکی از عجیب ترین آرای تاریخ قضایی کشور کرده است: 25 ضربه تازیانه برای کاریکاتوریست!
اگر کسی کاریکاتور را ندیده و خبر را شنیده باشد ، حتماً تصور می کند که کاریکاتوری موهن و خارج  از نزاکت و اخلاق منتشر شده که اولاً نماینده شکایت کرده و ثانیاً دادگاه نتوانسته به رأیی کمتر از شلاق ، رضایت دهد!
اما واقعیت این است که کاریکاتور ترسیم شده، نظیر هزاران هزار کاریکاتوری است که تا کنون در رسانه های کشور با موضوع چهره مسوولان، از رئیس جمهور و رئیس مجلس گرفته تا وزیران و استانداران و نمایندگان و هنرمندان و ورزشکاران منتشر شده و می شود و مساله ای کاملاً عادی و پیش پا افتاده است.
حال سوال اینجاست که واقعاً بر چه مبنایی در جمهوری اسلامی ایران ، دادگاهی به خود اجازه می دهد برای یک مساله کاملاً متعارف، حکم به محکومیت دهد و یک کاریکاتوریست را به گناه ناکرده، محکوم به شلاق نماید؟!
واقعاً جای شگفتی دارد که در این مملکت ، کاریکاتور همه مقامات - به جز روحانیت به احترام لباس روحانیت - کشیده می شود و نهادهای دولتی و عمومی ، مسابقه و نمایشگاه کاریکاتور برگذار می کنند و جایزه می دهند و ...
ولی در همین حال خبر می رسد در گوشه ای از این مملکت یک کاریکاتوریست را به جرم(!) کشیدن کاریکاتور می خواهند دراز کنند و شلاقش بزنند! اگر چنین باشد که باید به کل در ِرسانه ها را گِل گرفت و لام تا کام حرف نزد و ننوشت و حتی یک کاریکاتور ساده هم نکشید!...
برگرفته از: عصرایران