به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



سه‌شنبه، اردیبهشت ۱۹، ۱۳۹۱

۱۰ نکته درباره فرانسوا اولاند

سايت فرانسوی «رو ۸۹»، گذشته فرانسوا اولاند، ریيس جمهوری فرانسه، را زير ذره بين گذاشته و نکات جالبی را منتشر کرده است.
 ۱-اجداد هلندی: نام فرانسوا اولاند از کجا می آيد؟ اگر فرانسوی ها H را تلفظ می کردند، فاميل وی هلند يا هلاند خوانده می شد. اجداد وی از شورشيان کلوينيست هلندی هستند که در قرن شانزدهم توسط اسپانيايی ها سرکوب شدند. آنها سپس به «پاد کاله» آمدند. ورود اولين «اولاند» به سال ۱۵۶۹ بازمی گردد.

۲-مدرسه مسيحيان: دومين رئيس جمهور سوسياليست فرانسه از سن چهار تا ۱۱ سالگی به مدرسه ای تحت مديريت کشيش های کاتوليک در «روئن» رفته است.

۳-پدر راست افراطی، مادر متمايل به چپ: جورج اولاند، پدر فرانسوا اولاند، از هواداران راست افراطی بوده و دو بار در انتخابات شهرداری کانديدا شد و شکست خورد. دکتر جورج اولاند ریيس کلينيک «گوش، حلق و بينی» بود. مادر فرانسوا تمايل به چپ داشت.

۴-همکلاسی های هنرپيشه: اولاند در سن ۱۴ سالگی به همراه خانواده اش از روئن به «نوی سور سن» تغییر مکان داد. در مدرسه جديد «کريستين کلاويه»، «تری لرميت» که از هنرپيشه های معروف سينمای فرانسه بودند با وی همکلاسی و دوست بودند. زمانی که همکلاسی های وی گروه «اسپلانديد» را آغاز کردند، اولاند چون آدمی جدی بود، به آنها نپيوست.

۵-هوادار کمونيست ها: فرانسوا اولاند در دانشگاه و زمان تحصيل در رشته علوم سياسی، به کمونيست ها تمايل داشته ولی الگوی وی فرانسوا ميتران بود که در آن زمان برنامه مشترکی با کمونيست ها برای فرانسه در دست تهيه داشت.

۶- دوست دختر کارساز: دومينيک روبر، دوست دختر فرانسوا اولاند در دانشکده علوم سیاسی بود. دايی وی که از نزديکان فرانسوا ميتران بود، اولاند را در سن ۱۹ سالگی به سوسياليست ها نزديک می کند.

۷-خدمت سربازی: فرانسوا اولاند برای مشکل بينايی از خدمت سربازی معاف شده بود ولی وی تمام سعی خود را کرد تا اين تصميم را که می توانست مانعی در راه پيشرفت سياسی وی باشد، باطل کند و به سربازی برود.

۸-لابرادور ميتران: در سال ۱۹۸۱، فرانسوا ميتران، فرانسوا اولاند ۲۶ ساله را برای رقابت با شيراک وارد ميدان انتخاباتی پارلمانی می کند. شيراک با طعنه می گويد فرانسوا اولاند از لابرادور (سگ) فرانسوا ميتران کمتر شناخته شده است.

۹-ورود به اليزه: ژاک آتالی، مشاور ميتران، فرانسوا اولاند را به عنوان يکی از دستياران غير رسمی خود وارد اليزه می کند. ديگر دستيار وی کسی نبود جز سگولن رويال.

۱۰-دوشيزه يخی: فرانسوا اولاند و دوستانش در دانشگاه سگولن رويال را به خاطر بورژوا بودن و تعلق به خانواده‌ای اشرافی، دوشيزه يخی می خواندند. مدتی بعد اين دو نفر با يکديگر دوست شده و سال ها زندگی مشترک داشتند ولی هرگز به طور رسمی با هم ازدواج نکردند.