به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



جمعه، اردیبهشت ۲۷، ۱۳۹۲

مبارز هندی 
«روشن بود كه اين مرد ريز نقش نحيف چيزي از جنس فولاد و سنگ در خود دارد كه در برابر خشونت‌هاي فيزيكي، چه بسا بسيار شديد، عقب‌نشيني نمي‌كرد. با وجود رفتارهاي نه‌چندان جالب توجه و پوشش او و بدن نيمه‌برهنه‌اش، شكوهي شاهانه در او وجود داشت كه ديگران را وادار به فرمانبرداري مي‌كرد.
آگاه و هوشيار فروتن و مهربان، سرشار از قدرت و اقتدار بود. گاهي چنان قدرتمند بود كه دستورات او به سرعت اجرا مي‌شد. نگاه آرام و ژرفش آدم را ميخكوب و به نرمي تا عمق نفوذ مي‌كرد. صداي او روشن و واضح به قلب نفوذ مي‌كرد و احساسات را برمي‌انگيخت. زبان او ساده بود و مستقيم به موضوع مي‌پرداخت و به ندرت كلماتي اضافي از او شنيده مي‌شد.


صميميت بيش از حد اين مرد و شخصيتش انسان را تحت تاثير قرار مي‌داد و نيروي عظيم معنوي او بسيار اثرگذار بود». اين توصيف درخشان جواهر لعل نهرو از مردي بود كه آلبرت اينيشتين درباره او گفت: «تنها سياستمداري بود كه مفاهيم والاي روابط انساني را در سياست متجلي كرد». مهانداس كارمچاند گاندي كه پيروانش او را مهاتما (روح بزرگ) مي‌ناميدند، رهبر جنبش استقلال‌طلبانه هندوستان بود كه پايداري و مبارزه بدون خشونت براي برقراري عدالت را به عنوان شيوه‌يي براي مبارزه برگزيد و به اين گونه سرمشق بسياري از جنبش‌هاي صلح‌طلبانه و آزاديخواهانه قرار گرفت. كتاب «مهاتما گاندي» نوشته سوسميتا آرپ با ترجمه مريم ايزديان كه به تازگي توسط نشر پارسه منتشر شده است جلد سوم از مجموعه بزرگان انديشه و هنر است. اين كتاب كه توسط انتشارات روولت آلمان منتشر مي‌شود و مورد استقبال گسترده قرار گرفته است. كتاب در حجمي كم و فصولي متعدد كوشيده چهره گاندي را در طول حيات پرفراز و نشيبش به تصوير بكشاند. نويسنده در اين كتاب كوچك سعي نكرده تنها به تقديس از مردي بپردازد كه اينيشتين درباره‌اش مي‌گويد: «نسل‌هاي آينده شايد باور نكند كه انساني مانند او در اين جهان زندگي مي‌كرد»، بلكه تلاش كرده تصويري متعادل و متوازن از او به نمايش بگذارد، شايد به همين دليل است كه در بخشي از كتاب مي‌نويسد: «سرگذشت مهانداس كارماچاند گاندي، سرگذشت قديسي نيست كه با آرامش دروني و تهذيب نفس و شفافيت راه پيروزي حقيقت را هموار كرد، بلكه سرگذشت تلاش خستگي‌ناپذير و گاهي حقيقتا مذبوحانه انساني است كه براي برقراري عدالت و صداقتي آرماني مرزهاي واقعيت را درنورديد.»
اعتماد