به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



جمعه، خرداد ۰۳، ۱۳۹۲

جشن ۱۵۰ سالگی حزب سوسیال دمکرات آلمان 
حزب سوسیال دمکرات آلمان، قدیمی‌ترین حزب این کشور، جشن ۱۵۰ سالگی‌اش را با شرکت ۱۶۰۰ میهمان از ۸۰ کشور جهان جشن گرفت. رئیس جمهوری آلمان از این حزب به عنوان جریانی برای عدالت، آزادی و برادری تمجید کرد.

امروز (پنج‌شنبه/۲۳ مه) مراسم ۱۵۰ سالگی شکل‌گیری سوسیال‌دمکرات‌های آلمان در شهر لایپزیگ برگزار می‌شود. یوآخیم گاوک، رئیس جمهوری آلمان در سخنرانی‌اش در آغاز این مراسم گفت که آلمان حق رای زنان و قانون کار را مدیون حزب سوسیال دمکرات است.

گاوک افزود: «اولین دولت دمکراتیک، جمهوری وایمار نیز متولد نمی‌شد، اگر سوسیال‌دمکرات‌ها شهامت همکاری با نیروهای میانه‌روی جامعه را نداشتند.»


رئیس‌جمهور آلمان این را نیز تاکید کرد که سوسیال‌دمکرات‌های آلمان بیشتر از بسیاری نیروهای دیگر در برابر بر‌آمد ناسیونال سوسیالیسم هیتلری مقاومت کردند.


از دیگر مواردی که گاوک آن را جزو گام‌های مثبت سوسیال‌دمکرات‌ها شمرد، ایجاد رفرم در سیستم کمک‌های اجتماعی، بیمه‌های درمانی و قوانین کار بود که طرح آن از سوی دولت گرهارد شرودر، صدراعظم پیشین آلمان داده شد. تغییری که البته با انتقادهای شدیدی نیز روبرو گشت.


فرانسوا اولاند، رئيس جمهوری فرانسه و یکی از میهمانان و سخنوران این جشن نیز این گام را ستود و آن را اقدامی مثبت در راه رشد اقتصادی ‌آلمان ارزیابی کرد که به این کشور فرصت شرکت قوی‌تری در رقابت در بازار را داده است.


آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان نیز در این مراسم شرکت کرد. او پیش از این مراسم مقاله‌ای در تمجید از حزب سوسیال دمکرات آلمان در روزنامه "لایپزیگر فولکس‌تسایتونگ" منتشر کرد و از سوی خود و حزب ‌دمکرات مسیحی این روز را به سوسیال دمکرات‌ها تبریک گفت.


از دیگر شرکت‌کنندگان، دیتر گراومن رئيس شورای مرکزی یهودیان آلمان بود که او نیز به روزنامه «پاساور نوین پرسه» گفت: «حزب سوسیال دمکرات سنتی بی‌نظیر و یگانه دارد که برای من نمونه عقلانیت، آزادی، برادری و انسانیت است.»


او به مقاومت نمایندگان حزب سوسیال دمکرات در برابر ناسیونال سوسیالیسم اشاره کرد و گفت: شهامت و درستکاری ۹۴ نماینده این حزب در مجلس رایشستاگ در ۲۳ مارس ۱۹۳۳ را می‌ستاید که تنها کسانی بودند که با قانون اعطای اختیارات به آدولف هیتلر مخالفت کردند.


حزب سوسیال دمکرات آلمان، از سوی فردیناند لاسال، نویسنده و سیاستمدار سوسیالیست این کشور، به عنوان رهبر اتحادیه‌ی سراسری کارگران آلمان، بنیان‌ گذاشته شد. این حزب که در روز ۲۳ ماه مه سال ۱۸۶۳ در شهر لایپزیک آلمان به ثبت رسید، در سال ۱۸۷۵ با حزب سوسیال دمکراتیک کارگران (SDAP) آلمان که به ابتکار آگوست ببل و ویلهلم لیبکنشت، ۶ سال پیش از آن در شهرآیزناخ آلمان پایه‌گزاری شده بود، متحد شد. این دو تشکیلات در کنگره‌ی سال ۱۸۹۰، نام "حزب سوسیال دمکراتیک آلمان" ( SPD ) را برگزیدند.

دویچه وله