به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



سه‌شنبه، خرداد ۰۷، ۱۳۹۲

بایرن به لیورپول رسید


 بایرن‌مونیخ شنبه‌شب موفق شد تا در فینال تمام آلمانی اروپا، با نتیجه 2بریک بوروسیا دورتموند را شکست داده و قهرمان این فصل لیگ قهرمانان اروپا شود. بایرن‌مونیخ که سه سال اخیر در کسب جام قهرمانی اروپا دوبار ناکام بوده، بالاخره توانست با شکست طلسم این ناکامی به رکورد لیورپول با پنج جام قهرمانی باشگاه‌های اروپا برسد. شنبه‌شب دورتموندی‌های جوان هرچه زدند به در بسته خوردند و مونیخی‌ها با در دست‌گرفتن زمام امور و درخشش ستاره‌ای هلندی به نام «آرین روبن» سرانجام به حق خود رسیدند. در مسابقه‌ای که تقریبا تمام بازیکنان آن آلمانی بودند بار دیگر نام آلمان بر تارک فوتبال دنیا نشست. از همان روزی که آلمان مسابقات قهرمانی جام ملت‌های اروپا در سال 2000 را با شکست‌های تحقیر‌آمیز ترک کرد و روزنامه‌های اروپایی با کنایه از«نسل در حال مرگ» فوتبال اروپا نوشتند، آلمان‌ها عزمشان را برای بازگرداندن غرور از دست‌رفته‌شان جزم کردند. نتیجه آن تلاش‌ها و برنامه‌ریزی‌ها، حضور دو تیم اروپایی در فینال شنبه‌شب در ومبلی لندن بود. بایرنی‌ها که فصلی رویایی را پشت سر می‌گذارند حالا فقط قهرمانی در جام حذفی آلمان را برای تکمیل افتخارآفرینی‌های این فصل کم دارند و زردپوشان دورتموند فرصت قهرمانی در لیگ قهرمانان اروپا را از دست دادند و آن را تقدیم رقیب هموطن خود بایرن مونیخ کردند. شانسی که با کم‌فروغ‌شدن این تیم شاید دیگر هرگز نصیب آن نشود. بعد از پایان این مسابقه روزنامه‌های سرتاسر اروپا با تیترهای تماما آلمانی به تمجید از مونیخی‌ها پرداختند و البته از شایستگی‌های دورتموندی‌ها هم نگذشتند. اما ستاره اکثر این تیترها آرین روبن هلندی بود که بالاخره طلسم گل‌نزنی‌هایش را در بازی‌های فینال شکست. در آلمان روزنامه‌های آلمانی هر دو تیم را در صفحه اول خود ستودند: تیتر روز یکشنبه روزنامه بیلد این بود: «بایرن جام را بالای سر برد. دورتموند شما قهرمان قلب‌ها هستید. روبن پادشاه ویمبلی.» روزنامه‌های انگلیسی هم به پوشش گسترده این بازی پرداختند. تیتر نخست روز بعد از بازی روزنامه دیلی‌میل این بود: «نفرین سال 2012 از روبن برداشته شد! روبن در نیمه اول دو موقعیت خراب کرد اما در نیمه دوم احیا شد و یک پاس گل داد و گل برتری بایرن را به ثمر رساند» سان: «راکی روبن! او هیچ‌وقت این شب را فراموش نمی‌کند. روبن طلسم خود را شکست تا بایرن قهرمان اروپا شود.» بیشتر روزنامه‌های اروپا به تمجید از روبن پرداختند بازیکنی که در پایان بازی به عنوان بهترین بازیکن زمین برگزیده شد و جایزه‌اش را از سرآلکس فرگوسن دریافت کرد.
تبریک کلوپ به هاینکس
بعد از این شکست تلخ، یورگن کلوپ به ستایش از عملکرد بازیکنانش پرداخت و البته بایرن مونیخ را شایسته بالابردن جام دانست. او در کنفرانس خبری بعد از بازی گفت: «باید به بایرنی‌ها تبریک بگویم و البته به یوپ هاینکس. او شایسته رسیدن به این قهرمانی بود. البته تفاوت ما و آنها در یک گل بود. من این اواخرتمام فینال‌های لیگ قهرمانان را دیدم. تاکنون هیچ‌کدام از فینال‌ها با برتری قاطع یک تیم به پایان نرسیده است. یوپ هاینکس هم در این نشست خبری به خبرنگاران گفت: «بازی فینال برای بایرن و دورتموند سخت بود، زیرا هر دو تیم قهرمانی می‌خواستند و برای به‌دست‌آوردن آن خیلی جنگیدند. هر دو تیم از لحاظ تاکتیکی در سطح بالایی بودند. دورتموندی‌ها این فصل در لیگ قهرمانان اروپا فوق‌العاده‌ ظاهر شدند. من ناامیدی آنها را درک می‌کنم و می‌دانم که اکنون آنها چه حس و حالی دارند، اما در طول دوران ورزش به عنوان مربی و بازیکن همیشه فرازونشیب‌های زیادی وجود دارد. قهرمانی‌ها، پیروزی‌ها و ناامیدی‌ها و تنها کاری که شما می‌توانید انجام دهید این است که از این اتفاقات درس بگیرید. ما سال گذشته در فینال لیگ قهرمانان اروپا شکست خوردیم. اما خودمان را تسلیم نکردیم. بیشتر کار کردیم و در نهایت امشب نتیجه‌ آن را گرفتیم. خیلی امکانش هست که عصر جدیدی در فوتبال اروپا به نام «بایرن‌‌مونیخ» آغاز شده باشد.» هاینکس درباره پپ گواردیولا، جانشین خود در بایرن‌مونیخ گفت: «جانشین من تیم خوبی را تحویل خواهد گرفت.» خیلی‌ها می‌خواهند از آینده این مربی خبردار شوند. او به‌طور واضح درباره اینکه بازنشسته می‌شود یا به تیم دیگری می‌رود توضیح نداد. سرمربی بایرن‌مونیخ به صورت تلویحی و غیرمستقیم اعلام کرد که ممکن است بعد از قهرمانی با بایرن‌مونیخ در لیگ قهرمانان اروپا هدایت تیم دیگری را در دست بگیرد: «تصمیم درمورد آینده‌ام را از ژوئن پارسال گرفته‌ام. بازنشستگی؟ نه... بعد از فینال جام حذفی آلمان (که روز شنبه آینده میان دو تیم بایرن‌مونیخ و اشتوتگارت برگزار می‌شود) متوجه می‌شوید.»
لواندوفسکی در راه بایرن
یوپ هاینکس دقایقی پس از قهرمانی خبر خوبی برای هواداران بایرن و خبر بدی برای دورتموندی‌ها داشت. سرمربی بایرن‌مونیخ پیش‌بینی کرد که به زودی پیوستن روبرت لواندوفسکی با این تیم نهایی شده و او همبازی گوتسه در آلیانس‌آره‌نا می‌شود. قرارداد لواندوفسکی با دورتموند ژوئن 2014 به پایان می‌رسد اما مایک بارتیل مدیر برنامه‌های او از جدایی این مهاجم قبل از پایان قراردادش خبر داد. هاینکس گفت: «الان بایرن مونیخ گوتسه را جذب کرده است. فکر نمی‌کنم که لواندوفسکی هم در آمدن به آلیانس‌آره‌نا دچار شک و تردید شود. اگر او هم بیاید دو مهاجم کلاس‌بالا را در اختیار خواهیم داشت. پیش‌بینی من این است که او هم به بایرن خواهد آمد.»
پیام‌های مهدوی‌کیا از ومبلی
نیمه اول: 15 دقیقه اول دورتموند برتر بود و  ۲۰ دقیقه بعد بایرن برتری داشت. موقعیت‌های گل زیادی دیدم. در کل بازی زیبایی بود. جو جالبی در ورزشگاست. دیدن این فینال از نزدیک هیجان‌انگیزه. من در بین تماشاگران بایرنم ولی با توجه به اینکه بعد از بازی، میهمان تیم دورتموند هستم امیدوارم دورتموند برنده باشه تا از نزدیک جام قهرمانی را لمس کنم.
پایان بازی: بایرن تیم برتر نیمه دوم بود و به حق برنده شد. فینال زیبایی بود و از نزدیک نکات قابل‌توجهی داشت. از نظر برگزاری مسابقه و نظم و رفتار تماشاگران ایده‌آل بود. فرانک ریبری بعد از برد خودشو میون طرفداران بایرن در ردیف ما انداخت و اینگونه خوشحالی کرد. رفتار طرفداران دورتموند بعد از باخت و حمایتشون از تیم نقطه‌عطف این فینال بود. به امید داشتن چنین ورزشگاهی در ایران عزیزم و لذت‌بردن شما از فوتبال...