به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



یکشنبه، خرداد ۰۵، ۱۳۹۲

زنانی که دنیا را در مشت خود دارند 

آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان، برای سومین سال متوالی از سوی مجله فوربس به‌عنوان قدرتمندترین زن جهان انتخاب شد. از سال ۲۰۰۴ تاکنون، نشریه اقتصادی فوربس هر‌ساله فهرستی از یک‌صد زن قدرتمند جهان را منتشر کرده است که با معیارهای اقتصادی و اجتماعی رتبه‌بندی شده‌اند. 
1- آنگلا دوروتئا مرکل: سیاستمدار آلمانی و دبیرکل اتحادیه دموکرات مسیحی آلمان که از ۲۲‌نوامبر‌۲۰۰۵ صدراعظم کنونی و اولین بانوی صدراعظم در تاریخ آلمان است. مرکل اولین شهروند آلمان شرقی سابق است که بر آلمان دوباره متحد‌شده حکم می‌راند. 
2- دیلما روسف: اقتصاددان و سیاستمدار برزیلی است که در انتخابات ریاست‌جمهوری این کشور در سال ۲۰۱۰ به‌عنوان رییس‌جمهوری منتخب برگزیده شد. او نخستین زنی‌است که در تاریخ این کشور به این مقام می‌رسد. روسف در دوران جوانی به‌دلیل مبارزات سیاسی سه‌سال را در زندان به سر برد و متحمل شکنجه نیز شد. 
3- ملیندا فرنچ گیتس: همسر بیل گیتس و مدیر سابق بعضی از محصولات شرکت مایکروسافت است. مدرک لیسانس خود را در رشته علوم کامپیوتر و اقتصاد از دانشگاه دوک در سال ۱۹۸۶ میلادی دریافت کرد. ملیندا بین سال‌های ۱۹۹۶ تا ۲۰۰۳ میلادی عضو هیات‌مدیره دانشگاه دوک بود. 
4- میشل اوباما: همسر رییس‌جمهوری ایالات متحده آمریکا باراک اوباما و بانوی اول ایالات متحده است. او دانش آموخته دانشگاه پرینستون و دارای دکترای حقوق از دانشگاه هاروارد است. اوباما زمانی که با میشل آشنا شد در یک دفتر حقوقی زیر دست او کار می‌کرد. وقتی برای اولین‌بار اوباما از او درخواست ازدواج کرد میشل این درخواست را رد کرد. 
5- هیلاری رودهام کلینتون: بعد از پایان تحصیلات در کالج ولزلی در رشته علوم سیاسی در سال ۱۹۶۹ وارد مدرسه حقوق دانشگاه ییل شد و در این مکان برای نخستین‌بار با بیل کلینتون آشنا شد. هیلاری کلینتون پس از یک مبارزه انتخاباتی درون‌حزبی که ۱۸‌ماه به‌طول انجامید، در تاریخ ۷‌ژوئن‌۲۰۰۸ اعلام کرد از باراک اوباما برای احراز مقام ریاست‌جمهوری ایالات متحده آمریکا حمایت می‌کند. 
6- شریل سندبرگ: مدیر امور اجرایی فیس‌بوک و مادر دو فرزند کوچک است که در دو رشته تحصیلی در دانشگاه هاروارد تحصیل کرده است. سه سال پس از ترک گوگل و پیوستنش به فیس‌بوک می‌گذرد و در این مدت فیس‌بوک سرانجام به سودآوری رسید. تعداد پرسنل از ۱۳۰‌نفر به ۲۵۰۰‌نفر افزایش یافت و تعداد کاربرانش از ۷۰‌میلیون نفر به ۷۰۰‌میلیون نفر رسید. 
7- کریستین مادلین اودته لاگارد: حقوقدان فرانسوی، وزیر اقتصاد و دارایی پیشین فرانسه و رییس صندوق بین‌المللی پول. او در ژوئن ۲۰۰۷ به‌عنوان وزیر دارایی انتخاب شد. لاگارد پیش از این نیز در زمان دولت دومینیک دو ویلپن به‌عنوان وزیر تجارت و وزیر کشاورزی و ماهیگیری انتخاب شده بود. او اولین وزیر اقتصاد زن در دولت‌های «جی۸» است. 
8- جانت ناپولیتانو: او مدیر مرکز امنیت داخلی آمریکاست. وزارت امنیت داخلی یکی از پانزده وزارتخانه دولت فدرال ایالات متحده آمریکاست. در سال ۲۰۰۲ مباحث مربوط به مسائل امنیتی در ایالات متحده آمریکا سرانجام به تشکیل وزارتخانه جدیدی به عنوان وزارت امنیت داخلی منجر شد که در آن حداقل ۱۸‌سازمان و آژانس امنیتی ادغام شد. 
9- سونیا گاندی: رهبر ایتالیایی تبار حزب کنگره ملی هند و بیوه نخست‌وزیر سابق هند راجیو گاندی است. او همچنین ریاست جبهه سیاسی‌ای با نام جبهه متحد ترقی‌خواه و ائتلاف پارلمانی کنگره را در پارلمان هند بر عهده دارد. نشریه فوربس، این سیاستمدار پرنفود در سیاست هند را برای اولین‌بار به‌عنوان سومین زن قدرتمند جهان در سال ۲۰۰۴ انتخاب کرد. 
10- ایندرا نویی: نویی دارای بورد تخصصی از دانشگاه لینکولن بوده و حقوق ماهانه‌اش در شرکت پپسی‌کولا، 964‌هزار و 413‌دلار بر آورد می‌شود. مجموع سرمایه نقدی او نیز 43‌میلیارد دلار است. این بازرگان برتر هندی‌تبار که در اکتبر 2006 به‌عنوان مدیر اجرایی کارخانه پپسی‌کولا منصوب شد، به‌واسطه قابلیت‌های مدیریتی خود توانست ظرف کمتر از یک سال، یعنی در فوریه 2007، روی صندلی مدیرعاملی پپسی‌کولا جای گیرد. 
بهار