به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



یکشنبه، اردیبهشت ۲۹، ۱۳۹۲



تیم‌ ملی کشتی به ایران بازگشت 
اعتراض به پرچم شیر و خورشید

«از طریق کانال‌های ماهواره‌ای بیگانه متوجه شدیم که 10‌هزار پرچم ایران با آرم شیروخورشید برای حضور تماشاگران ایرانی در مسابقات کشتی توزیع شده است. این مسئله می‌تواند کشور و ورزش را با مشکلات عدیده‌ای روبه‌رو کند. با توجه به این‌که انتخابات ریاست‌جمهوری در پیش است، بازگشت تیم‌ملی از آمریکا منطقی و اصولی است.»



تیم‌ملی کشتی ایران که برای شرکت در رقابت‌های «نبرد روی ریل» راهی آمریکا شده بود به کشور بازگشت؛ این اتفاق در شرایطی رخ داد که قرار بود ملی‌پوشان فردا در لس‌آنجلس در دیدار نمادین دیگری به مصاف آمریکا بروند و برای حفظ کشتی در بازی‌های المپیک تلاش کنند.
ایران در اولین دیدارش با آمریکا با نتیجه قاطع 6بر یک به برتری رسید و کار در بازی‌های جهانی را تکرار کرد ولی بلافاصله بعد از این خبر سران کشتی کشورمان و فدراسیون خبر از بازگشت به کشور را دادند.

به‌گزارش سایت فدراسیون کشتی کم‌کاری طرف آمریکایی باعث شده است تا ملی‌پوشان دیپورت شوند. در بیانیه‌ای که این سایت روی خروجی‌اش گذاشته آمده است: «فدراسیون کشتی آمریکا پس از کسب پیروزی تیم ایران در خاک این کشور در رقابت‌های روز جهانی کشتی که زیر نظر فدراسیون جهانی کشتی برگزار شد، اعلام کرد هیچ‌گونه مسئولیتی در قبال سفر تیم ایران به لس‌آنجلس برای دیدار دوستانه روز 29اردیبهشت را نمی‌پذیرد؛ بنابراین فدراسیون کشتی ایران براساس عرف بین‌المللی که مسئولیت هر تیم در سفرهای خارجی برعهده کشور میزبان است و با توجه به این‌که با کسب یک نتیجه قاطعانه در رقابت‌های روز جهانی کشتی و حضور نمایندگان کشورمان در مقر سازمان ملل متحد در راستای برنامه‌های فیلا رسالت خود را در این مقطع برای حفظ کشتی در المپیک به پایان رسانده است، تصمیم به بازگشت به کشور گرفت. به این ترتیب اعضای تیم‌ملی کشتی آزاد کشورمان ساعت یک بامداد روز شنبه 28اردیبهشت‌ از طریق فرودگاه امام‌خمینی(ره) وارد میهن اسلامی می‌شوند.»
اما صحبت‌هایی که بهرام افشار‌زاده، دبیرکل کمیته ملی المپیک ایران، می‌کند حکایت از چیز دیگری دارد. به‌گزارش ایسنا، افشار‌زاده معتقد است شرایط حساس کشور و قرارداشتن در آستانه انتخابات باعث شد تا تیم کشتی تصمیم بگیرد به کشور بازگردد: «از طریق کانال‌های ماهواره‌ای بیگانه متوجه شدیم که 10‌هزار پرچم ایران با آرم شیروخورشید برای حضور تماشاگران ایرانی در مسابقات کشتی توزیع شده است. این مسئله می‌تواند کشور و ورزش را با مشکلات عدیده‌ای روبه‌رو کند. با توجه به این‌که انتخابات ریاست‌جمهوری در پیش است، بازگشت تیم‌ملی از آمریکا منطقی و اصولی است.» او با بیان این‌که فدراسیون کشتی آمریکا باید تمهیدات لازم را می‌اندیشید، گفت: «فدراسیون کشتی آمریکا باید تعهد می‌کرد تا از مسائل سیاسی جلوگیری شود؛ همان‌طور که در ایران ما برای آزادی و آرامش آن‌ها همه کارهای لازم را انجام دادیم؛ اما متاسفانه فدراسیون آمریکا این کار را برای ایران نکرد. قطعا اگر این مسابقه انجام می‌شد برای ورزش کشور و مملکت نقطه منفی به‌حساب می‌آمد. خوشحالم که کشتی‌گیران این کشور را به مقصد ایران ترک کردند. البته این را هم باید گفت که با همکاری فدراسیون کشتی آمریکا استقبال خوبی از ملی‌پوشان ایران در نیویورک انجام شد که باید از آن‌ها تشکر کرد. با این همه من صد‌درصد با انجام‌نشدن این مسابقه و بازگشت تیم‌ملی به کشور موافقم.»