به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



چهارشنبه، خرداد ۰۱، ۱۳۹۲

شورای نگهبان «رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام» را رد صلاحیت کرد
شوک بزرگ!  
اگر بار گران بودیم رفتیم! 
ابتکار ـ گروه سياسي- روز گذشته در حالي که خبرهاي ضد ونقيضي در باره تاييد صلاحيت نامزدهاي انتخابات در فضاي سياسي و رسانه اي کشور منتشر شده بود، شوراي نگهبان با اعلام اسامي تاييد صلاحيت شده به وزارت کشور، شوک بزرگ را به جريان انتخابات رياست جمهوري يازدهم وارد کرد«رد صلاحيت آيت الله هاشمي رفسنجاني رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام». در حالي که وزارت کشور اعلام کرده بود که نتيجه قطعي بررسي صلاحيت‌ها را امروز( چهارشنبه) اعلام مي‌کند و از مردم خواسته بود صبر پيشه کنند، به ناگهان نام و تصوير 8 تن از نامزدهاي تاييد صلاحيت شده انتخابات رياست جمهوري يازدهم از شبکه‌هاي خبري صداوسيماي جمهوري اسلامي پخش شد تا دومين شگفتي روز گذشته در فضاي انتخابات شکل بگيرد.
8 کانديداي رقابت يازدهم
اسامي اين افراد که شب گذشته از تلويزيون اعلام شد، به اين شرح است: 1- سعيد جليلي فرزند محمدحسن2- غلامعلي حدادعادل فرزند رضا3- محسن رضايي فرزند نجف4- حسن روحاني فرزند اسدالله5- محمدرضا عارف فرزند ميرزا احمد6- سيدمحمد غرضي فرزند سيدرضا7- محمدباقر قاليباف فرزند حسين8- علي‌اکبر ولايتي فرزند علي‌اصغر.
رد صلاحيت هاشمي، شوک بزرگ
اگرچه در روزهاي گذشته خبرهايي مبني بر احتمال رد صلاحيت هاشمي رفسنجاني رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام منتشر شده بود، اما فعالان سياسي و تحليلگران مسائل ايران آن را دور از واقعيت دانسته و با سابقه هاشمي رفسنجاني، در انقلاب و نظام جمهوري اسلامي ناهمخوان مي‌دانستند.اما سخنان دو روز پيش سخنگوي قوه قضائيه مبني بر بررسي وضعيت جسمي و سني نامزدها،گمانه زني‌ها را به سمت ديگري سوق داد.عباسعلي کدخدايي گفته بود:اگر فردي که قصد به دست گرفتن يک پست کلان اداري و اجرايي را دارد، فقط قادر به انجام چند ساعت کار در روز باشد، طبيعي است نمي‌تواند تاييد شود. شوراي نگهبان در بررسي صلاحيت ممکن است شرايط جسمي نامزدهاي رياست جمهوري را مورد توجه قرار دهد.اين در حالي است که در قانون اساسي هيچ اشاره اي به موضوع محدوديت سني نشده است.رد صلاحيت هاشمي رفسنجاني در حالي شب گذشته به صورت رسمي اعلام شده بود که خبرهاي غيررسمي از صبح روز گذشته در اين باره منتشر شده بود و رسانه‌هاي موافق ومخالف حضور هاشمي در انتخابات به تناسب وضعيت خود اين خبر را تاييد وتکذيب مي‌کردند. برخي از رسانه‌ها نيزخبراز «تماس‌هاي گسترده چهره‌هاي سرشناس حوزه و شخصيت‌هاي مطرح سياسي با شوراي نگهبان » مي‌دادند.به نوشته اين رسانه‌ها اين افراد با تاکيد بر آنکه «به نظر شوراي نگهبان تمکين خواهند کرد» افزوده اند که در حال تماس با اعضاي شوراي نگهبان هستند تا نظر مشورتي خود را در مورد صلاحيت ايت الله هاشمي، به استحضار اين اعضا برسانند. اين رسانه‌ها همچنين خبر داده بودند که که با توجه به حجم عظيم تماس چهره‌هاي سرشناس، دلسوز و باسابقه، احتمال تاييد صلاحيت هاشمي قوت گرفته است.حتي برخي منابع با اشاره به تجديد جلسه ي شوراي نگهبان در ساعت 5 بعداز ظهر( ديروز)، از احتمال تغيير نظر شوراي نگهبان خبر داده بودند..
نامه آيت الله حائري شيرازي به رهبر انقلاب
روز گذشته همزمان با بالا گرفتن زمزمه‌هاي رد صلاحيت هاشمي رفسنجاني آيت‌الله حائري شيرازي نماينده استان فارس در مجلس خبرگان، طي نامه‌اي به رهبر معظم انقلاب خواستار تجديد نظر در اين تصميم شوراي نگهبان شد. آيت الله حائري شيرازي در نامه خود تاکيد کرد: «حماسه سياسي در انتخابات و مشارکت حداکثري که همواره موردنظر رهبري بوده است، وقتي تحقق مي‌يابد که افراد رده اول دو طرف در رقابت حاضر باشند.»شيرازي نماينده استان فارس در مجلس خبرگان در بخشي از اين نامه آورده است: «حماسه سياسي در انتخابات و مشارکت حداکثري که همواره موردنظر رهبري بوده است، وقتي تحقق مي‌يابد که افراد رده اول دو طرف در رقابت حاضر باشند. مثلاً بازي استقلال و پيروزي، همه را در استاديوم حاضر مي‌کند و جاي خالي نمي‌ماند. حذف يکي از اين دو تيم حضور را به حداقل مي‌رساند.»در ادامه اين نامه خاطرنشان شده است: «همين‌طور حذف يک فرد برجسته از صحنه انتخابات در شرايط کنوني با هدف ايجاد حماسه سياسي ناسازگار است، حتي اگر توجيهاتِ حذف، منطقي باشد.»وي در پايان نامه خود، از مقام معظم رهبري خواسته است که به شوراي نگهبان بفرمايد «فعسي أن تکرهوا شيئاً و يجعل الله فيه خيراً کثيراً»؛ اي بسا که شما از امري خوشتان نمي‌آيد و خداوند در همان کار خير کثير قرار دهد. در انتخابات، حذف يک طرف يا حذف فرد برجسته آن در شرايط کنوني با مصلحت ضرورت ايجاد حماسه سياسي سازگار نيست.
شايعات پيرامون هاشمي
ديروز همزمان با انتشار خبر رد صلاحيت رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام برخي از رسانه‌ها شايعاتي پيرامون وي منتشر کردند. ايسنا به نقل از يک سايت خبري از سفر آيت‌الله هاشمي رفسنجاني به قم خبر داد. بر اساس اين خبر آيت الله هاشمي براي ديدن مراجع به قم سفر کرد.اين موضوع اما بلافاصله از سوي منابع نزديک به وي تکذيب شد. رضا سليماني مسئول روابط عمومي مجمع تشخيص مصلحت نظام در گفت و گو با «انتخاب»، سفر آيت الله هاشمي به را به شدت تکذيب کرد.وي با بيان اينکه «انتشار اين اخبار در راستاي جنگ رواني برخي گروههاست»، افزود: آيت الله هاشمي اينک در منزل خود هستند.
هاشمي: تا آخرين لحظه نمي‌خواستم بيايم
انتشار سخنان رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام در ديدار با جمعي از استادان حقوق دانشگاه‌هاي تهران، وکلاي دادگستري، قضات، اعضاي کميسيون‌هاي حقوقي و سردفتران نشان مي‌داد که وي برنامه‌هاي عادي خود را دنبال مي‌کرد.رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام در اين ديدار گفت: تا آخرين لحظات ثبت‌نام بنا نداشتم در انتخابات شرکت کنم، ولي به دليل مراجعات و اصرارهاي مکرر از همه قشرهاي جامعه به‌ويژه خانواده‌هاي معزز شهدا و برخي بزرگان حوزه در قم و ساير بلاد،وارد اين عرصه شدم.آيت‌الله هاشمي رفسنجاني تصريح کرد: انقلاب اسلامي ايران به رهبري امام(ره) از شروع نهضت تاکنون با تکيه بر حضور مردم شکل گرفت، پيروز شد و در گردنه‌هاي مختلف به‌ويژه دوران دفاع مقدس و سازندگي کشور را پيش برد و اگر مردم به ميدان نمي‌آمدند، توفيقي حاصل نمي‌شد و دستاوردها و پيروزي‌ها به دست نمي‌آمد.وي افزود: اکنون نيز اگر مردم در صحنه باقي نمانند و پشتوانه نظام اسلامي به عنوان يک سرمايه بزرگ و بي‌بديل نباشند کارها انجام نخواهد شد.عضو مجلس خبرگان رهبري، با ابراز تأسف از برخي هتاکي‌ها، بداخلاقي‌ها و نيز دروغ و تهمت گفت: برخي افراد و جريان‌هايي که در زمان مبارزه، حضور مؤثري در صحنه نداشتند، امروز انقلابي‌نما و تندروتر از مبارزان شده‌اند و با حمايت‌هاي اشتباه برخي‌ از همين انقلابي‌نماها، جامعه در چند سال گذشته دچار آسيب‌هاي جدي شده که خارج شدن از اين شرايط، نيازمند تقويت وحدت ملي و تدبير، عقلانيت و برنامه‌ريزي اصولي است.هاشمي رفسنجاني، دغدغه امروز دلسوزان نظام اسلامي را رفع مشکلات اقتصادي، سياسي، اجتماعي و فرهنگي جامعه و تأمين رفاه براي عموم مردم دانست و اظهار کرد: در اين سالها با توجه به ثروت عظيمي که در اختيار مسئولان قرار داشت، بايد شاهد معضلات کنوني نبوديم و از امکانات به مراتب بهتر و مناسب‌تر استفاده مي‌کرديم.وي در مورد انتخابات رياست جمهوري نيز با بيان اينکه”آمده‌ام تا خدمت کنم"، گفت: تا آخرين لحظات ثبت‌نام بنا نداشتم در انتخابات شرکت کنم، ولي به دليل مراجعات و اصرارهاي مکرر از همه قشرهاي جامعه به‌ويژه خانواده‌هاي معزز شهدا و برخي بزرگان حوزه در قم و ساير بلاد، بر اساس وظيفه ديني و ملي و براي رفع مشکلات کشور، وارد اين عرصه شدم و تا زنده‌ام و جان در بدن دارم، براي تعالي انقلاب و کشورم هر آنچه در توان داشته باشم، انجام مي‌دهم.
رد صلاحيت مشايي
اسفنديار رحيم شمايي دومين نامز مشهوري بود که روز گذشته نامش در ميان احراز صلاحيت شده‌هاي اعلام شده از سوي شوراي نگهبان وجود نداشت.رد صلاحيت اسفنديار رحيم مشايي به دليل نامه چهارسال پيش رهبر انقلاب مبني بر ممنوعيت تصدي وي در پست معاونت رئيس جمهور، امري قابل پيش بيني بوده است. اما ايستادگي تمام قد احمدي نژاد در حمايت از کانديداتوري وي اين موضوع را با پيچيدگي‌هايي روبه رو کرده بود. به همين خاطر است که در روزهاي گذشته شايعات پيرامون واکنش احمدي نژاد به اين موضوع در فضاي رسانه اي منتشر شد که از آن جمله مي‌توان به لغو سفرهاي داخلي و خارجي احمدي نژاد در چند روز گذشته، اشاره کرد. اما خود مشايي در پاسخ به سئوالي در اين خصوص گفت: اگر صلاحيت بنده احراز نشود، از مسير قانون حق خود را پيگيري خواهيم کرد.به گزارش خبرگزاري جنبش عدم تعهد، اسفنديار رحيم مشايي عصر روز دوشنبه در ديدار با شماري از بانوان فرهيخته استان‌هاي تهران و قم، در بخشي از سخنان خود، در پاسخ به سوال يکي از حضار مبني بر اينکه اگر فردا رد صلاحيت شويد، چه کار خواهيد کرد گفت: ما از مسير قانون حقمان را پيگيري خواهيم کرد.مشاور رئيس جمهور افزود: ما براي خودمان يک صلاحيت کامل و کافي قائل هستيم، که اگر اينگونه نبود، اصلاً در انتخابات حضور پيدا نمي‌کرديم.مشايي همچنين اظهار داشت: من روز ثبت نام، قبل و بعد از آن هم گفتم، اگر صلاحيت بنده احراز نشود، از مسير قانون حق خود را پيگيري خواهيم کرد و اين به معناي شلوغ کاري نيست، چراکه معتقد هستيم با شلوغ کردن مملکت، اتفاقي نخواهد افتاد.رئيس دبيرخانه رياست جنبش عدم تعهد تاکيد کرد: مملکتي که ولي فقيه دارد، ظلم را برنمي تابد و ما از اين مسير، حقمان را خواهيم گرفت.
مشايي: از طريق رهبري پيگيري مي‌کنم
اولين واکنش به رد صلاحيت خود را اسفنديار رحيم مشايي ابراز کرد. وي با تکرار سخنان 2روز پيش خود گفت: من رد صلاحيت خود را ظلم مي‌دانم و حل آن را از طريق مقام معظم رهبري پيگير خواهم بود.اين کانديداي رد صلاحيت شده يازدهمين دوره انتخابات رياست جمهور در گفت و گو با فارس گفت: من پيش از اين درباره اين مسئله صحبت کرده ام. من رد صلاحيت خود را ظلم مي‌دانم و حل آن را از طريق مقام معظم رهبري پيگير خواهم بود.وي افزود: انشالله از اين طريق اين مشکل حل خواهد شد.اين کانديداي رد صلاحيت شده يازدهمين دوره انتخابات رياست جمهوري گفت: البته من خودم هنوز خبر رد صلاحيت خود را نشنيده ام، اما برخي از دوستان به من اطلاع داده اند که تلويزيون اسم من را جزو کانديداهاي تاييد صلاحيت شده ذکر نکرده است.مشايي درباره اين که چگونه با رهبري در اين‌باره رابزني حواهيد کرد، اظهار داشت: در حال فکر کردن به اين مساله هستم و بزودي در اين باره تصميم گيري خواهم کرد.
ردصلاحيت شده‌هاي ديگر
در ميان افرادي که نامشان به فهرست نهايي اعلام شده از سوي شوراي نگهبان راه پيدا نکرد، چره‌هاي مشهور ديگري نيز وجود داشت. که از ان جمله مي‌توان به عليرضا زاکاني، محمد سعيدي کيا، محمد شريعتمداري، مصطفي کواکبيان، حسن سبحاني، منوچهر متکي، مسعود پزشکيان، علي فلاحيان، عليرضا علي احمدي، پرويز کاظمي، طهماسب مظاهري و روح الله احمدزاده کرماني نام برد.
کدخدايي: موردي براي شکايت در قانون مقرر نشده است
سخنگوي شوراي نگهبان با اشاره به احراز صلاحيت نشدن برخي داوطلبان کانديداتوري انتخابات رياست جمهوري يازدهم تاکيد کرد که موردي براي شکايت در قانون مقرر نشده است.عباسعلي کدخدايي در گفت‌وگو با ايسنا، در پاسخ به اين سوال که آيا شرايطي براي شکايت افرادي که صلاحيت‌شان احراز نشده وجود دارد يا خير؟ گفت: قانون انتخابات رياست‌جمهوري موردي را براي شکايت مقرر نکرده است.