به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



سه‌شنبه، تیر ۰۴، ۱۳۹۲

صدای مردم را شنیدم، اصلاحات می کنیم 
 
شهرها و خیابان‌های برزیل شاهد بزرگ‌ترین تظاهرات در طول یک دهه اخیر است، اعتراضاتی که موجب شد دیلما روسف، رییس‌جمهوری برزیل سراسیمه و مضطرب با مشاوران خود نشستی اضطراری داشته باشد. حاضران در این نشست به دنبال طرحی بودند تا با اجرای آن بتوانند ناآرامی‌های اخیر برزیل را فرونشانند. اعمال اصلاحات در حوزه حمل‌ونقل و تخصیص پول نفت به حوزه آموزش و بهبود شرایط حاکم بر مدارس دولتی و شرایط بهداشتی از مهم‌ترین تصمیم‌های اتخاذ شده در این جلسه اضطراری بود. با این حال به نظر می‌رسد طرح‌های مصوب این جلسه تا حدودی بلند‌پروازانه و اجرای آن تردیدآمیز است. 


خانم روسف، رییس‌جمهوری برزیل از حوادث اخیر برزیل تحت عنوان جنگ برای دستیابی به دموکراسی یاد می‌کند. به گفته او، مردم برزیل مبارزه خود را برای دستیابی به شرایطی عادلانه‌تر آغاز کرده‌اند. روزنامه نیویورک‌تایمز طی گزارشی به نگرانی‌های خانم روسف و دیگر دولتمردان برزیل اشاره کرده است. به نوشته این روزنامه حمله به ساختمان‌های دولتی و اموال عمومی و خصوصی مردم نشان‌دهنده افزایش تدریجی خشونت میان معترضان است. به همین دلیل دولت برزیل تهدید کرد که در صورت تداوم خشونت‌ها ارتش را راهی خیابان‌ها خواهد کرد. 

رییس‌جمهوری برزیل به مردم قول داد تا به هر قیمتی که شده نظم و امنیت را به کشور بازگرداند. پنجشنبه شب شهرهای مختلف برزیل میزبان بیش از یک‌میلیون معترض بود، کسانی که برای اعتراض به مسائلی چون فساد سیاسی، بالا رفتن هزینه‌ها و تخصیص‌ میلیاردها دلار به مسابقات جام‌جهانی و مسابقات المپیک 2016 آن هم در کشوری چون برزیل که از فقر مالی و آموزشی در عذاب است، به خیابان‌ها آمدند. خانم روسف در پاسخ به آن دست از کسانی که مخالف میزبانی برزیل برای مسابقات جام‌جهانی هستند گفت، ما هرگز نخواهیم گذاشت این مخارج از جیب مالیات‌دهندگان پرداخت شود و به خدمات بهداشتی و آموزشی آسیبی برسد. به گفته او، شرکت‌هایی که از استادیوم و مکان‌های ورزش استفاده می‌کنند، مخارج آن را خواهند پرداخت. 

در حالی که بخشی از معترضان سرمست از بیداری عمومی آواز سر می‌دادند، بخشی دیگر به خشونت روی آورده و با حمله به ایستگاه‌های اتوبوس، شکستن چراغ‌های راهنمایی و رانندگی، تخریب دستگاه‌های خودپرداز بانکی و ایجاد ترافیک، نظم حاکم بر کشور را به خطر انداختند. خوزه ماریانو یکی از مسئولان امنیتی ریودوژانیرو ضمن ابراز نگرانی از افزایش خشونت‌ها از ارتش خواست در صورت تشدید ناآرامی برای حفظ یکپارچگی ملی و حفظ اموال عمومی وارد عمل شود. نگرانی از افزایش خشونت‌ها به اندازه‌ای است که یکی از مشاوران خانم رو سف از پاپ فرانسیس درخواست کرده که ماه ژوئیه سفری به این کشور داشته باشد تا شاید حضور رهبر معنوی کاتولیک‌ها بتواند از شدت خشونت‌ها بکاهد. 
رافائل سکوییرا، یکی از معترضان پس از کاهش نرخ بلیت اتوبوس گفت، عقب‌نشینی دولت نشان از پیروزی قریب‌الوقوع ما دارد. حال باید به خواسته‌های خود پس از پیروزی بیندیشیم. چندی پیش معترضان در مراسم خاکسپاری یکی از معترضان که تنها 18 سال سن داشت و بر اثر حمله نیروهای پلیس کشته شده بود، حاضر شدند. مراسمی که با حضور نیروهای پلیس کاملا امنیتی شده بود. مراسم خاکسپاری یکی دیگر از معترضان نیز بهانه خوبی به دست مخالفان داد تا با حضور حداکثری‌شان خواب مقامات دولتی برزیل را آشفته‌تر کنند. با این‌که دولت دیلما روسف تلاش دارد تا با اعمال پروژه اصلاحات از میزان نگرانی‌ها کاسته و تنش‌ها را فرو نشاند، اما انگار مخالفان به عملکرد این دولت اعتماد ندارند. به گفته سانتانا برونو یک دانشجوی معترض 22ساله، دولت برزیل در تحقق خواسته‌های مردم جدی نیست و با ادعای اجرای اصلاحات تنها می‌خواهد صدای ما را خفه کند.