به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



چهارشنبه، خرداد ۲۹، ۱۳۹۲

مطبوعات فرانسه و پیروزی روحانی
رادیو فرانسه : پس از دو روز تعطیلی پایان هفته، غالب نشریات صبح و عصر فرانسه در صفحات اول تصاویری از رئیس جمهوری جدید اسلامی و یا صحنه هائی از شادی مردم ایران پس از اعلام نتایج انتخابات را به چاپ رسانده اند.
فیگارو، نشریه صبح چاپ پاریس، زیرعنوان «چالشهای پیش روی رئیس جمهوری جدید»، می نویسد: در حالیکه اصلاح طلبان در ایران پیروزی نامزد معتدل، حسن روحانی را جشن می گیرند، چه کسی می بایست به آنان که به تغییر «امید» بسته اند، پاسخ دهد.
ژورژ مالبرونو، فرستاده ویژه فیگارو که به تهران سفر کرده می نویسد: حسن روحانی، مردی مذهبی، اما با دیدگاهی آزاداندیش نسبت به حقوق زنان؛ محصول خالص انقلاب اسلامی، اما علاقمند به شکستن انزوای ایران.
همین نشریه در مقاله ای دیگر به واکنش اسرائیل اشاره دارد و می نویسد که اسرائیل نسبت به کوتاه آمدن غرب در برابر ایران پس از انتخاب حسن روحانی با دیده تردید می نگرد.
غالب نشریات امروز فرانسه در تحلیلهای خود به بررسی برنامه هسته ای ایران و تحریمها، روابط با اسرائیل و جنگ سوریه بعنوان اساسی ترین پرونده های پیش روی رئیس جمهوری جدید پرداخته اند.
فیگارو تاکید می کند که واضح است که اسرائیل از خروج محمود احمدی نژاد، که می خواست اسرائیل را از روی نقشه محو نماید، از قدرت بسیار خرسند است اما لحن کلام دولتمردان اسرائیل، روز یک شنبه و یک روز پس از اعلام نتایج انتخابات، نشان از تردید این کشور داشت و بسیار محتاطانه بود.
لیبراسیون، دیگر نشریه صبح چاپ پاریس هم با چاپ تصویر بزرگی از شادی مردم ایران بر روی جلد این نشریه می نویسد: ایران امیدوار و اشاره دارد به جوانان که پس از اعلام نام حسن روحانی، بعنوان برنده انتخابات در خیابانهای تهران به شادی پرداختند و این پرسش را مطرح می کند که آیا این انتخاب چشم اندازی در جهت انعطاف پذیری رژیم اسلامی است؟
همین نشریه می افزاید: حسن روحانی با پیشتاز شدن در عرصه انتخابات شگفتی آفرید اما این روحانی مذهبی، امکانات لازم برای پاسخ دادن به خواسته های جوانان ایرانی و کشورهای غربی را در دست دارد؟
لیبراسیون با اشاره به پرونده حساس اتمی ایران و تحریمها متذکر می شود با وجودیکه رئیس جمهوری جدید امکان زیادی برای مانور دادن ندارد، اما می تواند از پیشینه مثبتی که در نزد غربیان دارد، بهره مند شود.
همین نشریه با اشاره به پیام واشنگتن به ایرانیان، می نویسد: واشنگتن از ورود یک شخصیت سیاسی معتدل به قدرت ابراز رضایت می کند، اما آیا این اتفاق می تواند موجب تقویب رژیم شود.
لیبراسیون، ضمن تاکید براین که حسن روحانی تنها «چهره ای موجه» عرضه شده از رژیمی است که هیچ علاقه ای به تغییر در مواضع بنیادین خود ندارد، به نقل از یک تحلیلگر سیاسی اما تاکید می کند که غرب تنها از راه وارد آوردن فشار بیشتر بر روی رژیم اسلامی می تواند به دستاوردهای بیشتری برسد.
لوموند، نشریه عصر فرانسه هم با اشاره به «امیدها برای تغییر» در ایران می نویسد انتخاب حسن روحانی، ثمره تحریمهای بین المللی.
این نشریه هم تاکید می کند که بیلان کاری محمود احمدی نژاد و نارضایتی مردم از عملکرد او، نقش اساسی در انتخابات ریاست جمهوری ایفا نمود.
فرستاده ویژه لوموند از تهران هم گزارش داده که جوانان که در خیابانهای تهران به شادی و پایکوبی مشغول بودند، ادعا می کردند که بالاخره علی خامنه ای فهمید که باید به حرف ما گوش دهد.
گزارشگر لوموند از تهران به نقل از یک استاد دانشگاه اخراج شده در دوران محمود احمدی نژاد می نویسد: او که به دلیل عقایدش از کار بیکار شده، گفته که بجای اینکه راه تبعید را در پیش بگیرد، ترجیح داده که در ایران بماند و در داخل مبارزه کند.