به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



شنبه، تیر ۰۱، ۱۳۹۲

  • «‌یولیا‌تیموشنکو» ‌به بیمارستانی در‌آلمان فرستاده‌ می‌شود  
  • نخست وزیر سابق اوکراین در راه آزادی 
حال نخست‌وزیر سابق خوب نیست؛ مدت‌ها در زندان بوده و وضعیت دیسک کمر او وخیم است. زن جوانی که در تاریخ چهارم فوریه ۲۰۰۵ با رای قاطع پارلمان نخست‌وزیر اوکراین شد. اکنون به‌اتهام سوءاستفاده از قدرت در زندان است و اتهام یک قتل سیاسی او را تهدید می‌کند، اما ظاهرا خبرهای خوبی هم در راه است. روزنامه گاردین از توافق میان مقامات اوکراین و میانجیگران خبر داده است. گاردین نوشته است تیموشنکو پاییز امسال می‌تواند از زندان آزاد شود و مجاز خواهد بود برای معالجه به آلمان سفر کند. 

رنات کوزمین، معاون اول دادستان کل اوکراین، گفته است: تیموشنکو می‌تواند برای درمان به آلمان فرستاده شود. چنین امکانی منع قانونی ندارد، اگر تصمیمات سیاسی و قانونی اتخاذ شود این امر امکان‌پذیر است. مدت‌هاست که مقامات اروپایی برای حل این مسئله مقامات اوکراین را تحت فشار قرار داده‌اند و این موضوع روابط بین «بروکسل» (مرکز اتحادیه‌ اروپا) و «کی‌یف» را به‌شدت مورد محک قرار داده است. اتحادیه اروپا حل این مناقشه را شرط برقراری روابط نزدیک‌تر با این جمهوری شوروی سابق می‌داند. الکساندر کواسنیوسکی، رییس‌جمهوری سابق لهستان که نماینده پارلمان اروپا برای رایزنی با مقامات دولتی اوکراین است، به رادیو لهستان گفته است: طرح‌هایی وجود دارد، پیشنهادهایی داده شده و اکنون ما منتظر جواب هستیم، باید ببینیم چه خواهد شد. 

ولود دمیرفسنکو، رییس اندیشکده «پنتا»، گفته شانس فرستادن تیموشنکو به آلمان با وجود مخالفت حلقه درونی یانوکوویچ زیاد است. او افزود: گمان من بر این است که همه‌چیز در لحظه آخر تصمیم‌گیری خواهد شد؛ یعنی بین ماه اوت و سپتامبر. به‌گزارش ایسنا، یوگنیا، دختر تیموشنکو، نیز گفت دوست دارد مادرش را برای درمان به خارج از کشور بفرستد؛ هرچند او افکار کامل مادرش را نمی‌داند. یوگنیا اظهار کرد: این تصمیم به ما بستگی ندارد، بلکه تنها به یک‌نفر بستگی دارد؛ یانوکوویچ، اما اگر این تصمیم گرفته شود این به آن معنی نیست که او بتواند آن را رد کند، زیرا مادرم واقعا به این درمان نیاز دارد. این چیزی است که من به‌عنوان یک دختر فکر می‌کنم. در سال 2004 و بلافاصله پس از پایان انتخابات ریاست‌جمهوری در اوکراین، مخالفان به خیابان ریختند و اعتراضات گسترده‌ای آغاز شد. مخالفان معتقد بودند که در انتخابات فسادهای گسترده مالی، ارعاب و تهدید رای‌دهندگان و تقلب مستقیم انجام گرفته است، اما اعتراضات دموکراتیک بود و با نافرمانی‌های مدنی نمود پیدا می‌کرد، در سراسر اوکراین تحصن و اعتصاب عمومی سازمان یافت. مسموم‌شدن ویکتور یوشچنکو یکی از نامزد‌های انتخابات، در جریان مبارزات انتخاباتی و احتمال دست‌داشتن ویکتور یانوکوویچ، رقیب سرسخت یوشچنکو، در این قضیه آتش انقلابی را که به انقلاب نارنجی اوکراین معروف شد برافروخت. پس از شش روز تظاهرات حامیان یوشچنکو پارلمان این کشور نتیجه انتخابات را مخدوش اعلام کرد و با برگزاری دوباره انتخابات که زیر نظارت موشکافانه ناظران داخلی و بین‌المللی بود، ویکتور یوشچنکو با کسب ۵۲‌درصد آرا قدرت را در دست گرفت و یولیلا تیموشنکو، متحد یوشچنکو و از رهبران انقلاب نارنجی، نخست‌وزیر شد، اما یانوکوویچ، تیموشنکو را در سال 2010 مغلوب کرد. پرونده‌هایی علیه تیموشنکو در اواخر آن سال باز شد. تیموشنکو بارها اعلام کرده که اتهامات او پرونده‌سازی و انتقام‌گیری سیاسی است. یک سال پیش خبر‌هایی درباره بیماری تیموشنکو در زندان منتشر شد و خانواده او اعلام کردند که به‌دلیل اعتصاب غذا و ضرب‌وشتم از سوی زندانبانان، جان او در خطر است. «اولکساندر تیموشنکو»، همسر یولیا تیموشنکو که در پراگ پایتخت جمهوری چک به سر می‌برد، نیز گفت که دولت اوکراین به آرامی قصد کشتن همسرش را دارد. از آن پس اتحادیه اروپا، اوکراین را برای درمان و آزادی سریع نخست‌وزیر سابق این کشور تحت فشار قرار داده است.