به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



یکشنبه، خرداد ۲۶، ۱۳۹۲

کاخ سفید 
سلاح به مخالفان سوری می دهیم 
پس از مدت‌ها کش و قوس سرانجام کاخ سفید به صورت ضمنی تایید کرد رییس‌جمهوری آمریکا با ارسال سلاح به مخالفان سوری موافقت کرده است. به گزارش ایسنا، بن رادز، معاون مشاور امنیت ملی ‌آمریکا در امور ارتباطات استراتژیک در کنفرانسی با اعلام این‌که باراک اوباما درخواست شورای ‌عالی نظامی شورشیان سوری را درباره ارسال کمک دریافت کرده‌ است، گفت: هدف ما این است که مسئولانه عمل کنیم. با این حال این مقام آمریکایی علنا اعلام نکرد که آیا آمریکا شورشیان سوری را به سلاح مجهز خواهد کرد یا خیر، اما گفت که واشنگتن بر ارسال کمک‌های جدید که به صورت اهداف مستقیم نظامی خواهند بود، تاکید دارد. معاون مشاور امنیت ملی آمریکا تاکید کرد که هنوز نمی‌تواند هیچ فهرستی را از این کمک‌ها اعلام کند. رادز افزود: اوباما درباره تامین تسلیحات و حمایت‌های بیشتر به مخالفان تصمیم گرفته است و از جمله آن می‌توان به تامین حمایت‌های مستقیم نظامی به شورای‌ عالی مخالفان سوریه اشاره کرد. در واکنش به این خبر سناتور مک‌کین، از جمهوری‌خواهان آمریکا که اوباما را برای حمایت از مخالفان سوری تحت فشار قرار داده بود، گفت که سنای آمریکا از هرگونه اقدامی در زمینه حمایت از مخالفان دولت دمشق حمایت می‌کند. او افزود: افرادی که در ارتش آزادی‌بخش سوریه فعالیت می‌کنند نیازمند تسلیحات مختلف هستند تا با تانک‌ها و هواپیماها به مقابله بپردازند. 

سوریه استفاده از سلاح شیمیایی را تکذیب کرد
بن رادز، همچنین مدعی شد دولت بشار اسد «از سلاح‌های شیمیایی، از جمله گاز سارین در مقادیر پایین، اما در چندین مورد، برای مقابله با مخالفان استفاده کرده است.» به گزارش ایسنا، این اولین‌بار است که دولت باراک اوباما رسما حکومت بشار اسد را به توسل به سلاح‌های شیمیایی متهم می‌کند. رادز در این‌باره گفت، براساس اطلاعات به دست آمده، «آمریکا تخمین می‌زند که ۱۰۰ تا ۱۵۰ تن در اثر استفاده از سلاح‌های شیمیایی در سوریه کشته شده باشند، اما احتمالا این رقم جامع نیست.» او همچنین تاکید کرد دولت آمریکا «شواهد قابل اعتمادی» در اختیار ندارد که نشان دهد مخالفان از سلاح‌های شیمیایی استفاده کرده‌اند. کاخ سفید پیش‌تر اعلام کرده بود که استفاده از سلاح‌های شیمیایی را عبور از «خط قرمز» می‌داند. دبیرکل ناتو نیز گفت انتشار اخباری مبنی بر استفاده از سلاح‌های شیمیایی در سوریه تصمیم استقرار سامانه‌های دفاع موشکی پاتریوت در مرزهای مشترک ترکیه و سوریه را تغییر نمی‌دهد. با این وجود آندرس فوگ راسموسن تاکید کرد: ایمان دارم که اتخاذ راه‌حل سیاسی، راهکاری درست در سوریه است. من از طرح آمریکا و روسیه برای برگزاری نشست بین‌المللی استقبال می‌کنم و از تمامی طرف‌های درگیر در سوریه می‌خواهم تا برای دستیابی به راه‌حل سیاسی در این نشست حضور به عمل آورند. این مقام ناتو از دمشق نیز درخواست کرد تا درباره استفاده از سلاح شیمیایی در سوریه به انجام تحقیقات بپردازد. دیوید کامرون، نخست‌وزیر انگلیس نیز ادعای آمریکا را درباره استفاده دولت بشار اسد، رییس‌جمهوری سوریه از سلاح شیمیایی علیه مخالفان این کشور مورد تایید قرار داد و ارزیابی‌های صریح دولت واشنگتن در این مورد را تحسین کرد. در مقابل وزارت خارجه سوریه با رد این ادعا تاکید کرد، بیانیه آمریکا درباره استفاده نظام سوریه از سلاح‌های شیمیایی «کاملا دروغ» است و واشنگتن تلاش دارد تا به این ترتیب ارسال سلاح به مخالفان را توجیه کند. رییس کمیته امور خارجه پارلمان روسیه نیز اعلام کرد، اطلاعات مربوط به استفاده دولت سوریه از تسلیحات شیمیایی همان‌طور که درباره استفاده صدام از تسلیحات کشتار جمعی دروغ بوده، جعلی است. الکسی پوشکوف، رییس کمیته امور خارجی پارلمان روسیه روز گذشته گفت: باراک اوباما، رییس‌جمهوری آمریکا در همان راهی قدم گذاشته که جورج بوش، رییس‌جمهور سابق این کشور در آن قرار گرفته بود. 

93‌هزار کشته در خشونت‌های سوریه
سازمان ملل می‌گوید تاکنون دست‌کم ۹۳‌هزار نفر، از جمله بیش از شش‌هزار و ۵۰۰ کودک و نوجوان در جنگ داخلی سوریه کشته شده‌اند. به گزارش خبرگزاری آلمان، ناوی پیلای، کمیسر عالی امور حقوق‌بشر سازمان ملل در این‌باره گفت: «از ابتدای تابستان سال گذشته هر ماه بین پنج تا شش‌هزار نفر بر تعداد قربانیان جنگ داخلی سوریه افزوده شده است.» فهرست سازمان ملل از تعداد کشته‌شدگان در سوریه، تنها شامل مواردی می‌شود که نام قربانی، محل و تاریخ مرگ مشخص باشد. کارشناسان سازمان ملل برای تهیه این فهرست از هشت منبع مختلف استفاده کرده‌اند. گفته می‌شود در منابع مورد استفاده سازمان ملل به بیش از ۲۶۰‌هزار مورد مرگ اشاره شده اما این سازمان تنها قربانیانی را در فهرست خود وارد کرده که اطلاعات یادشده درباره آن‌ها ثبت شده است. تعداد متوسط قربانیان ناآرامی‌های سوریه در سال ۲۰۱۱ هر ماه حدود یک‌هزار نفر بوده است. پیلای بیش از پنج‌برابر شدن این تعداد را منعکس‌کننده‌ «روند دردناک وخیم‌تر شدن اوضاع» در سوریه می‌خواند.