به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



سه‌شنبه، خرداد ۲۸، ۱۳۹۲

احترام جهان به انتخاب "مردم ایران" 
«امید» تنها در ایران زنده نشد. انتخاب «حسن روحانی» از سوی مردم و معرفی او به‌عنوان رییس‌جمهوری جدید ایران «امید» در خارج از کشور را هم زنده کرد؛ «امید» به بهبود روابط با جمهوری‌اسلامی ایران و تغییر رویکرد تهران در روابط بین‌الملل. انتخاب رییس‌جمهوری جدید ایران برخلاف چهار سال پیش با استقبال بین‌المللی قابل توجه‌ای روبه‌رو شد. 
اگر چهار سال پیش واکنش‌های بین‌المللی به معرفی محمود احمدی‌نژاد به‌عنوان رییس‌جمهوری ایران، به غیر از روسیه، محدود می‌شد به چند کشور کوچک که حتی نام آن‌ها برای نخستین‌بار به گوش بسیاری از ایرانی خورده بود، این‌بار جامعه بین‌المللی استقبال گرمی از منتخب مردم در یازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری داشت. 
آمریکا، انگلیس، فرانسه، آلمان، ایتالیا، روسیه، ترکیه، کشورهای حاشیه خلیج‌فارس، دبیرکل سازمان ملل متحد، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و سیدحسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان، از جمله کشورها و مقاماتی بودند که یا انتخاب حسن روحانی به‌عنوان رییس‌جمهوری ایران را تبریک گفتند یا از این انتخاب استقبال کردند. 
2 پیام ویژه آمریکا به انتخاب ایران
ایالات متحده آمریکا‌کشوری بود که نسبت به انتخاب حسن روحانی به‌عنوان هفتمین رییس‌جمهوری ایران‌ دو واکنش جداگانه داشت.‌ خبرگزاری فرانسه، گزارش داد: کاخ سفید در پی پیروزی حسن روحانی اعلام کرد که برای تعامل مستقیم با ایران درباره برنامه هسته‌ای آمادگی دارد. 
واشنگتن در اواخر عمر دولت محمود احمدی‌نژاد هم چند‌باری به‌طور مستقیم از جمهوری‌اسلامی ایران دعوت کرد تا دو‌طرف برای حل‌و‌فصل مناقشه هسته‌ای ایران به‌طور مستقیم با یکدیگر مذاکرات کنند. پیشنهاد آمریکا برای این مذاکرات هم حاشیه گفت‌وگوهای هسته‌ای جمهوری‌اسلامی ایران با گروه 1+5 بود. با این حال سعید جلیلی، مذاکره‌کننده ارشد هسته‌ای ایران، در این گفت‌وگوها یا نخواست یا نتوانست با نماینده آمریکا پای یک میز بنشیند. 
با این حال آمریکایی‌ها امیدوارند که انتخاب حسن روحانی به‌عنوان رییس‌جمهوری جدید ایران، ضمن تغییر رویکرد جمهوری‌اسلامی ایران نسبت به موضوع هسته‌ای،‌ با امکان باز‌شدن کانال مستقیم گفت‌وگو زمینه تعامل دوجانبه برای حل‌و‌فصل و رفع سوءتفاهمات میان دو کشور فراهم شود. 
کاخ سفید با صدور بیانیه‌ای پس از انتخاب حسن روحانی به‌عنوان رییس‌جمهوری تاکید کرد که چنین تعاملی با هدف رسیدن به «یک راه‌حل دیپلماتیک که به نگرانی‌های جامعه بین‌المللی درباره برنامه هسته‌ای ایران به‌طور کامل پاسخ دهد» انجام خواهد شد. 
در ادامه این بیانیه آمده است: آمریکا همچنان برای تعامل مستقیم با دولت ایران در راستای رسیدن به یک راه‌حل دیپماتیک آمادگی دارد که به‌طور کامل به نگرانی‌های جامعه بین‌المللی درباره برنامه هسته‌ای ایران پاسخ بدهد. بنا بر گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، فیلیپ جی‌کارنی، سخنگوی کاخ سفید، نیز پس از پایان شمارش آرا در ایران اعلام کرد که آمریکا به ایرانی‌ها برای شجاعت حضور در انتخابات تبریک می‌گوید. 
وی با تکرار ادعاهای پیشین دولت آمریکا در نبود شفافیت در انتخابات ایران گفت: مردم ایران مصمم بودند آینده خود را شکل دهند. 
سخنگوی کاخ سفید در حالی این پیام تبریک را برای مردم ایران ارسال کرد که پیش از این واشنگتن در موضع‌گیری‌های جداگانه سعی در غیر آزاد جلوه‌دادن انتخابات در ایران داشت. جان کری، وزیر خارجه، و وندی شرمن، معاون وزیر خارجه آمریکا، از جمله مقاماتی بودند که به نوعی سعی در ایجاد یأس و ناامیدی میان مردم برای حضور و مشارکت نکردن در انتخابات داشتند. با این حال ساعاتی پس از معرفی حسن روحانی به عنوان هفتمین رییس‌جمهوری ایران که با جشن و شادی سراسری مردم ایران در سرتاسر کشور همراه شد، جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا، گفت: «ما شهامت ایرانیان را که در این فضا پای صندوق‌های رای ‌رفتند را می‌ستاییم» و «برای گفت‌وگو و تعامل با دولت و مردم ایران» به منظور رسیدن به راه‌حل سیاسی آماده‌ایم. 
خشنودی اروپایی‌ها از انتخاب روحانی
اروپایی‌ها هم همچون مردم ایران نتوانستند خشنودی و رضایت خود را از انتخاب روحانی پنهان کنند. فرانسه نیز روز شنبه گذشته اعلام کرد که آماده همکاری با حسن روحانی به‌عنوان رییس‌جمهوری ایران درباره مسائل مختلف از برنامه ‌هسته‌ای ایران گرفته تا مناقشات سوریه است. 
به گزارش ایسنا، به نقل ازروزنامه دیلی استار، در بیانیه لورن فابیو، وزیر امور خارجه فرانسه آمده است: انتظارات جامعه بین‌المللی درباره ایران قابل توجه است؛ به‌ویژه درباره برنامه هسته‌ای و مشارکت آن‌ها در سوریه. وی با تحسین «اراده قاطع ملت ایران برای دموکراسی» افزود: ما آماده‌ایم با رییس‌جمهوری جدید درباره آن (مسائل) همکاری کنیم. 
اعلام آمادگی فرانسه برای همکاری دو کشور در حالی است که در هشت سال گذشته سطح روابط دو کشور به پایین‌ترین سطح خود تنزل پیدا کرد. این تنزل روابط، تنها محدود به دو کشور نبود؛ این شرایط میان تهران با همه کشورهای عضو اتحادیه اروپا صادق بود. این در حالی است که در دوران دولت اصلاحات جمهوری‌اسلامی ایران اگر هم با کشورهای عضو اتحادیه اروپا روابط صمیمانه‌ای نداشت، روابطشان خصمانه نبود. 
با این حال ساکنان قاره سبز با معرفی منتخب مردم در ایران امیدوار شده‌اند که این انتخاب بتواند باب تعامل دوجانبه با جمهوری‌اسلامی ایران باز شود. در همین حال بونینو، وزیر امور خارجه ایتالیا، روز شنبه ابراز امیدواری کرد که رم پس از انتخاب رییس‌جمهور جدید ایران «گفت‌وگویی سازنده» با ایران داشته باشد. 
وی گفت: ایتالیا عقیده دارد که با دولت جدید روحانی، رییس‌جمهوری ایران، کار‌کردن برای گسترش روابط دو‌جانبه و آغاز بدون تاخیر فصلی از درک جدید و گفت‌وگوی سازنده میان ایران و جامعه بین‌المللی ممکن خواهد بود. 
وزارت خارجه انگلیس هم با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد: ما از او (حسن روحانی) می‌خواهیم ‌ از این فرصت برای به‌کارگیری رویکردی متفاوت استفاده و روابط سازنده‌ای با جامعه بین‌المللی برقرار کند. «گیدو وستروله»، وزیر خارجه آلمان، نیز انتخاب «حسن روحانی» به‌عنوان رییس‌جمهوری جدید ایران را نشانه‌ای بر رای ایران به اصلاحات و سیاست خارجی سازنده دانست. 
به گزارش مهر به نقل از دی ولت، پس از اعلام نتایج نهایی انتخابات ریاست‌جمهوری ایران، دستگاه دیپلماسی دولت آلمان با انتشار بیانیه‌ای از این واقعه سیاسی استقبال کرد. بر این اساس در بیانیه‌ای که توسط یک سخنگوی وزارت خارجه آلمان در برلین قرائت شد، وستروله همچنین ابراز امیدواری کرد در دولت جدید همکاری‌ها برای حل اختلافات غرب با ایران افزایش یابد.
کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، هم روز شنبه با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد: من همچنان قاطعانه به کار کردن با رییس‌جمهوری جدید ایران در جهت یافتن یک راه‌حل دیپلماتیک سریع برای مسئله هسته‌ای متعهدم. اشتون که نمایندگی پنج عضو دائم شورای امنیت و آلمان در مذاکرات با ایران را برعهده دارد، گفت که پیروزی روحانی در (همان) دور اول انتخابات اختیارات قاطعی را برای پیشبرد مسائل در اختیار او قرار می‌دهد. 
بان‌کی‌مون، دبیرکل سازمان ملل، هم در بیانیه‌ای اعلام کرد: دبیر‌کل، یازدهمین انتخابات ریاست‌جمهوری ایران که در تاریخ 14‌ژوئن برگزار شد را با دقت دنبال کرده و با رضایت، مشارکت بالای گزارش‌شده (مردم در این انتخابات) را مورد توجه قرار داده است. وی صمیمانه‌ترین تبریکات خود را به حسن روحانی به عنوان پیروز این انتخابات تقدیم کرد. 
در این بیانیه بان‌کی‌مون می‌افزاید که قصد دارد همچنان «با مقامات ایران و رییس‌جمهوری منتخب درباره مسائل مهم مورد نظر جامعه بین‌المللی و رفاه ملت ایران در تعامل باشد.» بان‌کی‌مون افزود که همچنان ایران را «به ایفای نقش سازنده در امور منطقه‌ای و بین‌المللی ترغیب خواهد کرد.» در ادامه تبریک‌ها و استقبال جامعه بین‌الملل از معرفی منتخب مردم به عنوان هفتمین رییس‌جمهوری ایران، دیروز کاخ کرملین هم اعلام کرد که ولادیمیر پوتین پیروزی حسن روحانی در انتخابات ریاست‌جمهوری ایران را تبریک گفت. 
بنا به اعلام کاخ کرملین در پیام تبریک ولادیمیر پوتین، رییس‌جمهوری روسیه، به حسن روحانی، رییس‌جمهوری منتخب ملت ایران در یازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری «ابراز اطمینان می‌شود که فعالیت حسن روحانی در این جایگاه عالی رفاه دولت‌دوست ایران را ارتقا می‌بخشد و به تقویت بیشتر روابط 
روسیه -ایران منجر خواهد شد.» 
بنا بر گزارش صدای روسیه و خبرگزاری اینترفکس، در این پیام آمده است که رییس‌جمهوری روسیه «بر آمادگی برای توسعه پایدار همکاری سودمند دوجانبه با ایران در حوزه‌های مختلف در جهت امنیت منطقه‌ای و ثبات بین‌المللی تاکید می‌کند.» 
تبریک اعراب به روحانی 
اما از میان همه تبریک‌ها و واکنش‌ها به انتخاب حسن روحانی شاید
حائز اهمیت‌ترین‌ها، پیام تبریک‌ها مربوط به مقامات کشورهای حاشیه خلیج‌فارس باشد؛ کشورهایی که روابط صمیمانه‌شان با جمهوری‌اسلامی ایران پس از ‌ دولت اصلاحات، به روابط تنش‌آلود و گاه خصمانه با تهران تغییر پیدا کرد. ملك عبدالله پادشاه عربستان و امیران کشورهای عربی قطر، کویت، بحرین و امارات متحده‌عربی با ارسال پیام‌های جداگانه‌ای، انتخاب حسن روحانی به‌عنوان رییس‌جمهوری منتخب مردم ایران را به وی تبریک گفتند. شیخ «صباح آل‌حمد آل‌جابر آل‌صباح» امیر کویت انتخاب «حسن روحانی»
به عنوان رییس منتخب ملت ایران را به وی تبریک گفت. وی در پیام تبریک خود اظهار داشت‌ که خواهان افزایش همکاری‌های دوجانبه میان جمهوری‌اسلامی ایران و کویت برپایه منافع مشترک دو کشور است. همچنین پیام تبریکی از سوی شیخ «حمد بن خلیفه ال ثانی» امیر قطر و نخست‌وزیر آن کشور، به مناسبت انتخاب «حسن روحانی»‌رییس‌جمهوری‌منتخب‌مردم ایران برای وی ارسال شده است. 
شیخ خلیفه بن زاید آل نهیان، رییس امارات و امیر ابوظبی، با ارسال پیامی این انتخاب را تبریک گفت. وی در این پیام گفت: پیروزی شما در انتخابات ریاست‌جمهوری و موفقیت انتخابات را تبریک عرض می‌کنیم و برای شما و نیز مردم ایران موفقیت و پیشرفت بیشتر را آرزومند هستیم و برای همکاری با شما برای بهبود وضعیت منطقه و همچنین مردم ایران و امارات متحده‌عربی مشتاق‌ایم. دو پیام مشابه نیز از جانب شیخ محمد بن راشد آل مکتوم، نائب رییس امارات و نخست‌وزیر امارات متحده‌عربی و حاکم دوبی و ژنرال شیخ محمد بن زاید آل‌نهیان، شاهزاده ابوظبی و قائم‌مقام فرمانده نیروهای مسلح امارات متحده‌عربی به حسن روحانی ارسال شد. 
بنابراین آنچه از پیام‌های مقامات کشورهای عرب قابل دریافت است ‌ موجی از امیدواری نسبت به آینده روابط با حاکم‌شدن نگاه عقلانی در سیاست خارجی جمهوری‌اسلامی ایران به چشم می‌خورد. 
این امیدواری‌ها تنها محدود به اعراب محدود نبود و معدود دوستان جمهوری در سال‌های اخیر همچنین امیدواری داشتند و از این انتخاب استقبال کردند. به گزارش فارس به نقل از پایگاه خبری المنار، سیدحسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان، در پیامی انتخاب حسن روحانی را به ریاست‌جمهوری ایران به وی تبریک گفت. 
وی خطاب به حسن روحانی گفت: حماسه سیاسی ملت ایران با انتخاب شما علاوه بر آرزوهای ملت ایران، آرزوهای بزرگ دوستان شما را نیز در میان ملت‌های عربی و اسلامی زنده کرد. 
حامد کرزی، رییس‌جمهوری افغانستان، بشار‌اسد رییس‌جمهوری سوریه، الهام علي‌اف رييس جمهوری آذربايجان، وزارت خارجه ترکیه و خالد قدومی، نماینده جنبش مقاومت اسلامی فلسطین «حماس» در ایران، نیز از‌جمله مقاماتی بودند که به حسن روحانی تبریک گفتند. 
نارضایتی از انتخاب روحانی
اما انتخاب روحانی تنها با استقبال و تبریک همراه نشد. اسراییلی‌ها از این انتخاب ناراحت و ناراضی بودند و این نارضایتی را پنهان نکردند. «گیلاد ایردان»، وزیر دفاع غیرنظامی اسراییل، گفت که پیروزی حسن روحانی در انتخابات ریاست‌جمهوری ایران برای اسراییل، نتایج منفی را به دنبال دارد؛ زیرا به کاهش فشارهای بین‌المللی علیه برنامه هسته‌ای ایران منجر می‌شود. این وزیر نزدیک به بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر اسراییل، در مصاحبه با شبکه 10 تلویزیون اسراییل گفت: انتخاب روحانی ممکن است جامعه جهانی را به این سو ببرد که فشارها علیه تهران به دلیل برنامه هسته‌ای‌اش را متوقف کند و بگوید آیا ‌ همه‌چیز در ارتباط با ایران،
خوب است.
روزنامه اسراییلی هاآرتص نوشت: «ایغال بالمور»، سخنگوی وزارت خارجه اسراییل، در واکنش به نتیجه انتخابات ایران با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد اسراییل با احتیاط با رییس‌جمهوری جدید ایران برخورد می‌کند. وی همچنین از روحانی خواست تا برنامه هسته‌ای ایران را متوقف کند. 
روزنامه بهار