به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



چهارشنبه، تیر ۰۵، ۱۳۹۲

تحلیل های سیاسی 
چگونه مو، لای درزش نرود 

تحلیل‌های سیاسی در ایران انواع مختلفی دارند اما می‌توان آن‌ها را در چند دسته اصلی تقسیم‌بندی کرد: 
1. تحلیل حدادانه: در این نوع تحلیل، مو لای درز اصولگرایان نمی‌رود. از زمان هخامنشیان تا پایان دولت احمدی‌نژاد، هر وقت هر کسی در هر جایی از دنیا به اصولگرایان نزدیک بوده، برده، اگر نزدیک نبوده مفتش‌ گران است. 
2. تحلیل رضایی‌سان: بنیان این تحلیل بر پایه «نه اون خوبه نه ایشون، لعنت به هر دوتاشون» است. تحلیل‌گران این گروه بر محور محسن رضایی دست می‌یازند و جز آن مطلوبی نمی‌یابند. 
3. تحلیل کیهانی- آسمانی: در این نوع تحلیل، همه اصولگرا هستند مگر آن‌که اقدامی خلاف آنچه ما دوست داریم انجام دهند؛ که در این صورت وابستگی آن‌ها به اصلاحات، فتنه، انحراف و دشمنان خارجی اظهرمن‌الشمس است. تفاوتش با تحلیل حدادانه در این است که حدادیون معتقدند اصولگرایان هیچ‌وقت اشتباه نمی‌کنند و اگر اصولگرایی شکست بخورد همه‌چیز به هم می‌ریزد، ولی این گروه معتقد است که حتی اصلاح‌طلبان کارآمد هم اصولگرا هستند و خودشان نمی‌دانند. 
4. تحلیل عباس عبدی‌طور: این تحلیل مبتنی بر نظریه «این‌طور که تو میگی نی» است. در این تحلیل کارشناس باید بنشیند ببیند «بقیه» چه می‌گویند و نظری مخالف آن صادر کند. این «بقیه» هر کسی می‌تواند باشد، به‌ویژه صادق زیباکلام! 
5. تحلیل زیباکلامانه: تحلیل‌های این گروه هاشمی‌محور است. اگر نسبت هر پدیده سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی، هنری، ورزشی، تفریحی و سرگرمی با آیت‌الله هاشمی مشخص باشد، قابل تفسیر است؛ اگر نتوان نسبتش با هاشمی را مشخص کرد، یا قابل تحلیل نیست یا کلا مهم نیست. 
البته تمام این تحلیل‌ها مو لای درزشان می‌رود. بنابراین ما می‌خواهیم برای شما روش‌هایی پیشنهاد کنیم که مو لای درزش نرود: 
الف. از مفاهیم انتزاعی بهره ببرید: هر کسی درباره سیاست از شما پرسید بگویید «ولش کن سیاست پدر و مادر نداره» هیچ بشری در دنیا پیدا نمی‌شود که برود دنبال پدر و مادر سیاست بگردد بیاید بکند توی چشم شما. پس هرگز تحلیل‌تان غلط نمی‌شود. به این مفاهیم، مفاهیم «کلیوی» هم می‌گویند. 
ب. گزاره‌ها و سوالات نئوافلاطونی مطرح کنید: بگویید «اینا همش بازیه. می‌خوان من و تو رو بذارن سر کار» در ادامه هر توجیه یا مثال نقضی که طرف مقابل آورد، بگویید «مگه تو اونا رو می‌شناسی؟ از کجا معلوم فلانی الان زندانه و توی جزایر هاوایی کیف نمی‌کنه؟!» بالای 90‌درصد افرادی که با شما بحث سیاسی می‌کنند «اونا» را نمی‌شناسند و با «فلانی» هم از نزدیک دیدار نکرده‌اند. بنابراین جلوی تحلیل عمیق شما کم می‌آورند. اگر آن‌قدر بدشانس بودید که در بحث سیاسی به تور آن 10‌درصد باقیمانده خوردید، بروید خودتان را ‌دار بزنید. آدم آن‌قدر بدشانس؟! 
ج. بر سر مواضع اصولی خود بنشینید: بگویید «اینا عمرا نمی‌ذارن روحانی رییس‌جمهوري شه» و بعد از آن‌که گذاشتند، بگویید «روحانی از خودشون بود وگرنه نمی‌ذاشتن!» به این نوع تحلیل می‌گویند «تحلیل تخم‌مرغ موکت شده». چرا؟ زیرا همچو کیوی پوسته‌ای زمخت و استوار دارد، ولی در دلش هیچی نیست. کسی هم نمی‌فهمد. 
روزنامه بهار