به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



یکشنبه، تیر ۰۹، ۱۳۹۲

اوباما و ماندلا ، سیاه خانه سفید در آفریقا 
اوباما هنوز رییس‌جمهور نشده بود و سناتور بود. اما ماندلا همچنان ماندلا بود و البته هنوز هم هست؛ آفریقایی مشهور و پرنفوذ؛ اسطوره مبارزه و تحمل و پیروزی.
عکس روزنامه اینترنشنال‌هرالدتریبیون در یکی از روزهای سال 2005 ثبت شده است.
ماندلا در واشنگتن‌ بوده و اوبامای جوان و سناتور وقت ایالت ایلینویز با او دیدار داشته است.
اوباما نتیجه تلاش‌های ماندلا برای از بین‌بردن آپارتاید و تبعیض‌نژادی است.
اوبامای آفریقایی‌تبار، اوبامای سیاهپوست سرانجام در سال 2009 وارد «کاخ سفید» شد؛ سیاه در خانه سفید. این روزها حال ماندلا خوب نیست و به مرگ نزدیک است.
عکس: اینترنشنال‌هرالدتریبیون
ادای احترام اوباما به ماندلا
تقارن اتفاقي سفر باراك اوباما رييس‌جمهور امريكا به قاره آفريقا با بستري بودن نلسون ماندلا رهبر مردمي آفريقاي جنوبي، مصادف شد. اوباما از ماندلا به عنوان « قهرمان جهان » ياد كرد و به خانواده وي نيز اداي احترام كرد. باراك اوباما در سخنان خود درباره ماندلا گفته است:
اگر نلسون ماندلا از اين دنيا برود، ياد و ميراث وي در اذهان نسل‌هاي بعد باقي خواهد ماند.
رييس‌جمهور امريكا اعلام كرده:
ماندلا به من احساسي داده كه مي‌توان آن را در جهاني كه انسان‌ها با نيت‌هاي خالص و خوب در كنار يكديگر فعاليت مي‌كنند، بيان كرد.
ماندلا - كه ماه آينده 95 ساله مي‌شود - سه هفته پيش و به سبب عفونت ريه به بيمارستان منتقل شد. در آستانه ديدار اوباما از آفريقاي جنوبي اعلام شد نخستين رييس‌جمهور سياهپوست آفريقاي جنوبي در شرايط بحراني به سر مي‌برد و اين موضوع سبب بروز نگراني‌هايي شد تا جايي كه ياكوب زوما، رييس‌جمهور آفريقاي جنوبي سفر خود را به موزامبيك لغو كرد.
 ماكازيو ماندلا - دختر نلسون ماندلا - گفت: « شرايط او خوب به نظر نمي‌آيد. اگر با او صحبت كنيم واكنش نشان مي‌دهد و تلاش مي‌كند چشم‌هايش را باز كند.»