به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



پنجشنبه، خرداد ۳۰، ۱۳۹۲

سخنرانی اوباما در برلین 

باراک اوباما در پایتخت آلمان از صلح جهانی، تقویت دموکراسی و عدالت سخن گفت و خواستار کاهش تسلیحات اتمی شد. به گفته‌ی او کنفرانسی  برگزار خواهد شد تا جلوی جاه‌طلبی ایران در زمینه انرژی اتمی را بگیرد.

میدان تاریخی "پاریزر پلاتس" برلین که زمانی در خاک آلمان شرقی ("آلمان کمونیستی") قرار داشت، روز چهارشنبه ۱۹ ژوئن (۲۹ خرداد) محل سخنرانی رئیس‌جمهور ایالات متحده بود.
پیش از او آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان و کلاوس وورایت، شهردار برلین سخنانی ایراد کردند و مقدم باراک اوباما را گرامی داشتند. مرکل در پایان سخنانش گفت: «باراک، به جمع دوستانت خوش آمدی.»

باراک اوباما هم با "سلام برلین" سخنان خود را آغاز کرد و کتش را از تن به‌در آورد و گفت: «در میان دوستان باید کمی راحت‌تر بود.»

از آنجایی که محل سخنرانی اوباما به مدت چند دهه، تا سال ۱۹۸۹، چسبیده به "دیوار برلین" بود و منطقه‌‌ی مرزی "آلمان شرقی" محسوب می‌شد، رئیس جمهور آمریکا در آغاز سخنرانی‌اش به "دیوار" اشاره کرد و یادآور شد: «هیچ دیواری نمی‌تواند در برابر خواست انسان برای رسیدن به صلح، آزادی و عدالت دوام بیاورد.»

اوباما گفت که افتخار می‌کند، در یک مکان تاریخی، در ضلع شرقی "دروازه براندنبورگ" که زمانی نماد تقسیم کشور آلمان بود، سخن براند.

رئیس‌جمهور ایالات متحده در عین حال هشدار داد که با وجود دست‌آوردهای دهه‌های گذشته، نباید "لم داد" و دست روی دست گذاشت. به اعتقاد او، در آینده نیز چالش‌های بزرگی وجود خواهد داشت و برای غلبه بر آن‌ها باید تلاش فراوانی به‌خرج داد. او در این راستا بارها از "صلح" و "عدالت" و تقویت دموکراسی فرای مرزهای کشورهای غربی نام برد.


کاهش تسلیحات اتمی

اوباما بار دیگر وعده داد که تعداد کلاهک‌های هسته‌ای ایالات متحده را تا حدود یک سوم کاهش دهد. علاوه بر این او در این زمینه با چین و روسیه نیز مذاکره خواهد کرد.
رئیس جمهور آمریکا اطمینان داد که با وجود کاهش کلاهک‌های هسته‌ای، کشورش قادر خواهد بود امنیت خود و هم‌پیمانانش را تامین کند.

اوباما در ادامه اظهار داشت که تلاش‌ برای جلوگیری از افزایش تسلیحات اتمی و کاهش کلاهک‌های اتمی را افزایش داده است.

از آنجایی که بخش‌هایی از سخنرانی اوباما پیش‌تر منتشر شده بود، دولت روسیه به سرعت واکنش نشان داد و تاکید کرد که «در روند کاهش تسلیحات اتمی باید کشورهای دیگر که دارای بمب اتمی هستند نیز شرکت داده شوند.»

ایران و کره شمالی

رئیس‌جمهور ایالات متحده در پایان سخنرانی خود اعلام کرد که در سال ۲۰۱۶ یک اجلاس اتمی برگزار خواهد شد. به گفته‌ی او یکی از وظایف این اجلاس ایجاد چهارچوبی بین‌المللی برای استفاده‌ی صلح‌آمیز از انرژی اتمی خواهد بود «تا از این طریق جاه‌طلبی‌های کره شمالی و ایران در رابطه با انرژی اتمی را محدود کنیم».

اوباما در سال ۲۰۰۹ نیز در سخنرانی مشابهی در پراگ، ایران وکره شمالی را در کنار هم قرار داد و از خطری که از جانب ایران متوجه آمریکا می‌شود سخن گفت.
باراک اوباما تاکید کرد، ایران می‌تواند جای شایسته‌ی خود را در جامعه‌ی جهانی به دست آورد و از حق استفاده‌ی صلح‌آمیز از انرژی هسته‌ای برخوردار باشد، یا به امتناع ادامه دهد و به تعهد‌های بین‌المللی پای‌بند نباشد و شانس خود را برای آیند‌ه‌ای مثبت از دست بدهد.

رئیس‌جمهور ایالات متحده چهار سال پیش در پراگ ضمن تاکید بر راه حل مسالمت آمیز برای بحران اتمی ایران خطاب به مقامات جمهوری اسلامی گفت: «ما خواهان گفت‌وگو هستیم.»