به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



سه‌شنبه، خرداد ۲۸، ۱۳۹۲

در نخستین مصاحبه ی رئیس جمهور یکی از حاضران فریاد زد 
«میرحسین باید باشه»
«افزایش دستمزد كارگران براساس تورم حق قانونی كارگران است»
حسن روحانی در نخستين نشست رسانه‌ای خود که به‌طور مستقيم از تلويزيون دولتی ايران پخش می‌شد، در مورد "رفع محدودیت از چهره‌های سیاسی که از مسئولان انقلابی بوده‌اند" گفت چنين مواردی وقت می‌برد و خيلی از امور به‌تنهايی در دست قوه مجريه و رئيس‌جمهور نيست اما فضا تغییر خواهد کرد. در دقايق پايانی اين نشست يکی از حاضران در سالن فرياد "ميرحسين بايد باشه" سر داد.
حسن روحانی، رئيس‌جمهور جديد ايران امروز در نخستين نشست رسانه‌ای خود به سئوال خبرنگاران رسانه‌های داخلی و خارجی پاسخ گفت.
حسن روحانی در نخستين نشست رسانه‌ای خود اشاره‌ای به آزادی زندانيان سياسی نکرد
روحانی ابتدا سخنان کوتاهی ايراد کرد و از مردم و به‌ويژه جوانان به‌خاطر رأی که به او دادند تشکر کرد و گفت راه ميانه‌وری و اعتدال را پی خواهد گرفت.
حسن روحانی دولت آينده را دولت “شايسته‌سالار” و “فراجناحی” ناميد و اولويت آن را مسائل اقتصادی دانست و گفت در آغاز کار به مشکلات فوری اقتصادی رسيدگی خواهد کرد.
وی گفت تا تشکيل دولتش در ۴۰ روز آينده، در اين زمينه با دولت محمود احمدی‌نژاد همکاری خواهد کرد.
روحانی همچنين گفت در پيشبرد امور اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی خود از کارشناسان و انجمن‌ها کمک خواهد گرفت. او بر لزوم حمايت از انجمن‌ها و تشکل‌های صنفی تأکيد کرد.
وی در مورد بحران سوريه گفت ايران مدافع تصميم مردم اين کشور است و با جنگ داخلی و دخالت خارجی مخالف است. روحانی گفت تا پايان دوره رياست جمهوری بشار اسد اين دولت بايد در قدرت بماند و در انتخابات بعدی مردم سوريه تعيين خواهند کرد چه کسی رهبری اين کشور را بر عهده بگيرد.
درباره مذاکرات هسته‌ای و تعليق غنی‌سازی اورانيوم گفت ايران تلاش دارد شفاف‌تر عمل کند و مشکلات را با گفت‌وگوی فعال‌تر پيش ببرد.
روحانی گفت زمان حرف‌هايی چون تعليق غنی‌سازی گذشته است. وی گفت در سال‌های گذشته ايران با ژاک شيراک، رئيس‌جمهور وقت فرانسه برای همکاری به توافق رسيد که همان توافق می‌تواند مبنای کار باشد.
وی تحريم‌ها عليه ايران را اقدامی “ارتجاعی” خواند و افزود می‌توان با مبنا قرار دادن مذاکرات و تجربيات گذشته هسته‌ای مشکلات را حل کرد.
حسن روحانی گفت با همه کشورهايی که ايران آن‌ها را به‌رسميت می‌شناسد روابط خوبی برقرار می‌کند و انتخابات ايران و شرکت وسيع مردم در آن چنين راهی را هموار خواهد ساخت.
وی بهبود رابطه ايران و آمريکا را پيچيده دانست و گفت ايران به‌دنبال افزايش تنش نخواهد بود. روحانی گفت هرگونه سخن گفتن با آمريکا بايد با احترام متقابل، برابری حقوق، عدم دخالت در امور داخلی ايران، به‌رسميت شناختن حق هسته‌ای ايران و کنار گذاشتن اقدامات يک‌سويه از سوی اين کشور باشد. به‌گفته وی با اين شرايط زمينه مذاکره با آمريکا آماده خواهد شد.
در مورد حداقل دستمزد کارگران روحانی گفت طبق قانون افزايش حقوق بايد معادل تورم باشد و دولت تلاش خواهد کرد که قانون را عملياتی کند.
در بخش‌های پايانی نشست رسانه‌ای حسن روحانی، از رئيس‌جمهور جديد ايران در مورد “رفع محدوديت از چهره‌های سياسی که از مسئولان انقلابی بوده‌اند” پرسيده شد. وی در پاسخ گفت چنين مواردی وقت می‌برد و خيلی از امور به‌تنهايی در دست قوه مجريه و رئيس‌جمهور نيست اما فضا تغيير خواهد کرد و بسياری از خواسته هايی که مد نظر است زمينه‌اش فراهم خواهد شد.

در دقايق پايانی نشست رسانه‌ای حسن روحانی که به‌طور مستقيم از تلويزيون دولتی ايران پخش می‌شد، يکی از حاضران در سالن فرياد “ميرحسين بايد باشه” سر داد و جلسه پايان يافت.