به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



پنجشنبه، تیر ۰۶، ۱۳۹۲

در سوریه شمار قربانیان از مرز یک صد هزار تن گذشت
شمار قربانیان بحران خونین سوریه از مرز یک صد هزارنفر گذشت. دیدبان حقوق بشر سوریهاعلام داشت که شمارکشته شدگان سوریه ا زآغازسرکوب ها درمارس سال دو هزارو یازده تا کنون بیش از یک صد هزارنفربوده است.

رادیو فرانسه: روز چهارشنبه 26 ژوئن،  سازمان مستقل دیدبان حقوق بشر سوریه، که در انگستان وضعیت حقوق بشر در آن کشور را زیرنظردارد، با استناد به شبکه ارتباطات خود در داخل سوریه، تصریح کرد که اکثریت قربانیان را شهروندان غیرنظامی تشکیل می دهند.
بر اساس گزارش این سازمان حقوق بشری حدوداً هجده هزارتن از اعضا اپوزیسیون  و چهل هزارتن از نفرات نظامی و شبه نظامی طرفدار رژیم دمشق طی این مدت کشته شده اند.
دیدبان حقوق بشرتصریح می کند که به علت عدم دسترسی به ارقام واقعی قربانیان، به دشواری می توان  برآورد دقیقتری از میزان کشته شدگان به دست داد. این سازمان می گوید احتمال دارد شمارقربانیان دو برابر آنچه که رژیم اعلام می کند باشد.
دراین حال خانم سوزان رایس، سفیر دائم آمریکا در سازمان ملل طی سخنانی درشورای امنیت سازمان ملل با انتقاد از انفعال موجود دراین شورا گفت: عدم توانایی شورای امنیت در دستیابی به اجماع برای یافتن راه حلی درمورد بحران سوریه  به اعتباراین شورا لطمه وارد کرده است". 
خانم رایس گفت : انفعال شورای امینت درمورد وضع سوریه یک رسوایی  اخلاقی و استراتژیک است که در صفحات تاریخ همیشه باقی خواهد ماند.

خانم رایس که درآخرین حضور خود درنشست شورای امینت سخنرانی کرد به روزنامه نگاران گفت که به زودی برای خدمت در پست مشاور امنیت ملی آمریکا عازم واشنگتن خواهد شد.
همزمان با سخنان سوزان رایس، در واشنگتن اعلام شد نشست بین المللی بحران سوریه که قرار بود در ماه ژوئیه تشکیل گردد، امکان پذیر نخواهد بود. آمریکا می گوید با توجه به شرایط موجود،  این دیدار به تعویق خواهد افتاد.
یک سخنگوی وزارت امورخارجه ی آمریکا بدون دادن تاریخی برای نشست ژنو 2 گفت : هرزمانی که امکانات مقتضی به وجود آید نشست برگزار خواهد شد.

به گزارش منابع خبری نمایندگان روسیه و آمریکا روز سه شنبه درپایان پنج ساعت بحث پیرامون نحوه ی برگزاری این نشست بدون حصول توافقی جلسه را ترک گفتند.
به گفته یک عضو هیئت روسی، برای نمونه یکی از اختلافات درمورد لزوم و یا عدم لزوم دعوت از حکومت ایران به چنین نشستی بوده است. 
روسیه اصراردارد که ایران باید دراین نشست حضوریابد، ولی کشورهای غربی تمایلی به دعوت از ایران ندارند.
به گزارش رویترز، به این ترتیب انتظارمی رود که برگزاری نشست بحران سوریه تا ماه اوت و یا سپتامبرآینده به تاخیر افتد.