به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



شنبه، تیر ۰۱، ۱۳۹۲

  • رییس‌جمهوری مصر ۱۷ نفر از اعضای «اخوان‌المسلمین» را به‌سمت استاندار‌تعیین کرد
برادعی: نظام حاکم فاشیست و مستبد است 
با نظامی فاشیست و مستبد روبه‌رو هستیم. آن‌ها گروهی هستند که معنای هنر، آزادی و مسئولیت را نمی‌فهمند. این‌ها عباراتی است که محمد البرادعی، رییس حزب الدستور و از منتقدان جدی محمد مرسی و سیاست‌هایش، در میان جمعی از هوادارانش بر زبان آورد. او از هوادارانش خواست برای مقابله با این حکومت مستبد و فاسد روز 30‌ژوئن به خیابان‌ها بیایند و با برگزاری تظاهراتی گسترده زمینه را برای استعفا و برکناری مرسی و حزب شبه‌انحصارگرای اخوان‌المسلمین فراهم کنند. پیش از این حزب اخوان‌المسلمین شرکت‌کنندگان در تظاهرات 30‌ژوئن را گروهی کافر خواند. به‌گزارش ایسنا، رییس حزب الدستور و هماهنگ‌کننده جبهه نجات ملی با رد ادعای اخوان گفت کسانی که چنین ادعایی دارند رفتنی هستند پس به خیابان‌ها بیایید تا رفتنشان را تسریع کنیم. 
محمد مرسی، رییس‌جمهوری مصر، باوجود اظهارات اعضای ارشد اخوان که مرسی را مهره خود می‌دانستند تلاش داشت تا وابستگی خود را به گروه اخوان‌المسلمین کتمان کند و خود را رییس‌جمهوری مستقل قلمداد کند؛ اما این اواخر دست از پنهان کاری برداشته و علنا زمینه را برای تقویت این گروه انحصارگرا فراهم کرده است. انتصاب استانداران وابسته به اخوان مهری تاییدی بر این ادعاست. به‌گزارش رویترز، مرسی 17‌استاندار را برکنار کرده است و افراد جدیدی را به این سمت منصوب کرده است. در میان استانداران جدید هفت عضو اخوان‌المسلمین و یک عضو وابسته به جماعت اسلامی هم‌پیمان اخوان دیده می‌شود. به‌عقیده فعالان و مخالفان سیاسی تصمیم اخیر رییس‌جمهوری مصر تنها گوشه‌ای از تلاش‌های مرسی برای تقویت حزب حاکم آزادی و عدالت در انتخابات پارلمانی است، انتخاباتی که قرار است طی ماه‌های آینده برگزار شود. 
در این میان بعضی دیگر از مخالفان مرسی را متهم به اخوانی‌کردن ساختار حکومت کردند. حزب جماعت اسلامی پیش از پیروزی انقلاب مصر به اقداماتی تروریستی مشغول بودند. پس از پیروزی انقلاب خشونت را کنار گذاشته و تلاش کردند تا در سیاست جای پایی پیدا کنند. به‌گزارش نیویورک‌تایمز، وحید هانا، تحلیلگر بنیاد قرن، معتقد است علاقه شبه‌نظامیان برای شرکت در امور نظامی امری عادی است، اما تصمیم اخیر مرسی که همانا انتصاب یکی از اعضای جماعت اسلامی به‌سمت فرماندار استان اقصر است تصمیمی شگفت‌انگیز بوده است. مردم هنوز عملیات تروریستی جماعت اسلامی در استان اقصر را فراموش نکردند. عادل اسعد بن خیاط، فرماندار جدید اقصر، فراتر از مصر علیا، جایی که او رهبری سندیکای مهندسان را عهده داشته، چهره‌ای شناخته شده نیست. مقامات امنیتی مدعی‌اند که او بدون آن‌که نقشی در ترور انور سادات، رییس‌جمهوری مصر، داشته باشد، در سال 1981 بازداشت شد. حالا پس از گذشت سال‌ها با تصمیم جدید مرسی فرصت ورود به عالم سیاست را به‌دست آورده است، آن‌هم در شهری که این حزب سلفی بدترین خاطره را در حافظه تاریخی‌اش به ثبت رسانده است. مردم این استان انتصاب یکی از اعضای جماعت اسلامی را نوعی دهن کجی به خود قلمداد می‌کنند. تصمیم جدید مرسی شوک شدیدی را به بدنه جامعه مصر زد و موجب شد تا قاهره شبی پرتنش را پشت‌سر گذارد. هواداران و مخالفان رییس‌جمهوری مصر در شهر الفیوم، واقع در جنوب قاهره باهم درگیر شدند. این درگیری از مقابل مرکز تجمع اعضای جنبش تمرد آغاز شد و به‌سمت مقر اخوان‌المسلمین و حزب آزادی و عدالت کشیده شد. گفته می‌شود در این درگیری بیش از 37‌نفر زخمی شده‌اند. 
واکنش ارتش مصر به مواضع مرسی 
ارتش مصر یک روز پس از سخنان «محمد مرسی» مبنی بر قطع روابط دیپلماتیک و حمایتش از منطقه پرواز‌ممنوع بر فراز خاک سوریه اعلام کرد که در امور داخلی کشورها دخالت نخواهد کرد. به‌گزارش ایلنا، به‌گفته یکی از منابع نظامی مصر امکانات نظامی ارتش صرفا جهت حفظ امنیت و حراست‌ها از مرزها به‌کار گرفته می‌شود؛ در همین حال خبرها حاکی از آن است که افراد مسلح نا‌شناس با متوقف‌کردن یک اتوبوس با به‌سرقت‌بردن دارایی‌های ۹‌نفر از سرنشینان آن، پنج نفر از کارمندان فرودگاه طابا را با خود بروند و به نقطه نامعلومی گریختند. این در حالی است که چندی پیش نیز افراد مسلح نا‌شناس تعدادی از نظامیان مصری را ربودند که با میانجیگری بعضی روسای قبایل و فرماندهان ارتش آزاد شدند.