به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



پنجشنبه، بهمن ۲۴، ۱۳۹۲

ایران در میان ده کشور سیاه جهان

از نظر آزادی مطبوعات

سازمان گزارشگران بدون مرز در ابتدای گزارش امسال خود از تأثیر منفی منازعه مسلحانه بر آزادی اطلاع‌رسانی و فعالان رسانه‌ای‌ ابراز نگرانی کرده و نوشته که رده‌ی تعداد زیادی از کشورها به دلیل تفسیر اغراق‌آمیز و سواستفاده‌گرانه از مفهوم «امنیت ملی» علیه حق اطلاع رسانی و دانستن آسیب دیده است.
بر اساس جدول رده‌بندی جهانی آزادی مطبوعات، فنلاند و هلند و نروژ سه‌ کشور نخست این جدول را تشکیل می دهند، و ترکمنستان، کره شمالی و اریتره بدترین نقطه‌های سیاه اطلاع رسانی در جهان هستند.
همچنین در گزارش سازمان گزارشگران بدون مرز درباره ایران که در رده‌ ١٧٣ این جدول قرار دارد، آمده که ارتقاء یک پله‌ای ایران، تنها به دلیل اضافه شدن یک کشور به جدول رده‌بندی امسال است و ایران از نظر وضعیت مطبوعات نسبت به سال پیشین تغییر چندانی نکرده است.
بر اساس این گزارش، حکومت‌مردان این کشور، همچنان کنترل همه جانبه‌ای را بر اطلاع‌رسانی اعمال می‌کنند، به ویژه در باره‌ی آنچه که به همپیمانان‌شان در دمشق مربوط می‌شود، از حضور سپاه پاسداران در سوریه گرفته تا کمک‌های مادی به رژیم اسد.
گزارشگران بدون مرز می افزاید: در ایران موضوع‌های بسیاری دیگری نظیر انرژی هسته‌ای، حقوق بشر، و وضعیت زندانیان عقیدتی به نام « اقدام علیه امنیت ملی» سانسور می‌شود.
در پایان سال میلادی ٢٠١٣ ایران با ٥٠ روزنامه‌نگار و وب‌نگار زندانی، یکی از ٥ زندان جهان بود و با وجود آزادی برخی از زندانیان سیاسی، وعده‌های حسن روحانی رئیس جمهور جدید برای آزادی همه زندانیان سیاسی و بهبود وضعیت آزادی اطلاع رسانی تاکنون بی نتیجه مانده است.
سازمان گزارشگران بدون مرز تأکید می کند که فشار دستگاه‌های امنیتی بر روزنامه‌نگاران رسانه‌های بین‌المللی و مستقل مستقر در خارج از کشور و خانواده‌های‌شان در داخل کشور نیز همچنان ادامه دارد.
اما بر اساس جدول رده بندی جهان آزادی مطبوعات، افغانستان نسبت به ایران در سال گذشته وضعیت بهتری داشته و امسال در رده‌ ١٢٨ قرار گرفته است.
سازمان گزارشگران بدون مرز با اشاره به این که افغانستان در سال گذشته به دلیل برخی تصمیم ‌گیری‌های جدی، صعودی چندین رده‌ای داشت، می نویسد که اما با وجود دوام‌ خشونت علیه روزنامه‌نگاران و به ویژه زنان روزنامه‌نگار در افغانستان، وضعیت کلی آزادی اطلاع رسانی، در این کشور نسبت به سال گذشته تغییر نکرده است.
این سازمان تأکید می کند که در سال آینده برگزاری انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای ولایتی، همزمان با خروج نیروهای بین‌المللی، مسئله‌ امنیت برای شهروندان به شکل کلی و تأمین امنیت خبرنگاران، چالشی مهم برای ارزیابی قوام آزادی اطلاع رسانی در دمکراسی جوان افغانستان است.
به گزارش سازمان گزارشگران بدون مرز، در تاجیکستان نیز که امسال رده ١١٥ جدول آزادی مطبوعات را در اختیار دارد، پوشش کارزار انتخابات ریاست جمهوری در رسانه‌های عمومی به شکلی واضح به نفع اماعلی رحمانف رقم خورد.
گزارشگران بدون مرز اضافه می کند که مسدودسازی خودسرانه و غیرقانونی اینترنت در تاجیکستان دیگر عادی شده و علی رغم اجرای قانون جدید رسانه‌ها از مارس ٢٠١٣ و تأثیر مثبت بر وضعیت آزادی اطلاع رسانی، در عمل این اثرگذاری چندان واقعی نیست.
RFI - فارسی