به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



یکشنبه، بهمن ۱۳، ۱۳۹۲

آغاز كنفرانس امنيتي مونيخ

شنود، سوريه و تروريسم دستور كار مونيخ

ولفگانگ ايشنيگر از سال 2008 رييس كنفرانس امنيتي مونيخ است. وي از سال 2006 تا 2008 سفير آلمان در لندن و قبل از آن نيز از سال 2001 تا 2006 سفير آلمان درواشنگتن بود.

در يك دهه اخير، كنفرانس امنيتي مونيخ به يكي از مهم‌ترين مجمع‌هاي مستقل بين‌المللي تبديل شده است كه هر ساله در ماه فوريه، با رويكرد كاهش تهديدهاي جهاني برگزار مي‌شود. اگر چه اين كنفرانس از بدو تاسيس در سال 1963 در بحبوحه جنگ سرد، با موضوع امنيت اروپا و اعضاي ناتو، تشكيل مي‌شد اما با فروپاشي نظام دو‌قطبي، به كانوني براي طرح تهديدهاي جهاني و همكاري‌هاي بين‌المللي براي صلح و امنيت جهاني تبديل شد. اين نشست حتي تا سال 1999 ، گردهمايي مونيخ، «اجلاس امور دفاعي» ناميده مي‌شد اما از اين سال به بعد، نام آن به «كنفرانس بين‌المللي براي سياست‌هاي امنيتي» تغيير كرد كه در رسانه‌ها به اختصار «كنفرانس امنيتي مونيخ» شناخته مي‌شود. ايران نيز معمولا يكي از مدعوين به كنفرانس امنيتي مونيخ (MSC) است افرادي كه معمولا در اين نشست شركت‌ مي‌كنند شامل سران كشورها، سازمان‌هاي بين‌المللي، وزرا، اعضاي پارلمان‌ها، نمايندگان ارشد نيروهاي نظامي، دانشمندان، نمايندگاني از رسانه‌ها و نمايندگاني از جامعه مي‌شوند. كنفرانس امسال هم كه پنجاهمين كنفرانس امنيتي مونيخ است براي 3 روز برنامه‌ريزي شده است، سياستمداران بلندپايه بسياري را از سراسر جهان به «هتل بايريشرهوف» مونيخ كشانده است تا درباره چالش‌هاي امنيتي حال و آينده جهان تبادل‌نظر كنند.





شركت‌كنندگان

امسال هم بيش از 300 سياستمدار و كارشناس امور امنيتي در اين همايش سه روزه حضور خواهند يافت كه در ميان آنها نام افرادي چون «هلموت اشميت» صدراعظم اسبق آلمان، «والري ژيسكار دستن» رييس‌جمهوري اسبق فرانسه، «هنري كيسينجر» وزير امور خارجه اسبق امريكا و نيز «ديويد ميليبند» وزير امور خارجه پيشين انگليس به چشم مي‌خورد. ولفگانگ ايشينگر رييس اجلاس امنيتي مونيخ است. «بان كي‌مون» دبيركل سازمان ملل متحد، «يوكيو آمانو» مديركل آژانس بين‌المللي انرژي اتمي، «آندرس فوك راسموسن» دبيركل ناتو و «هرمان فون‌رمپوي» رييس اتحاديه اروپا از ديگر شخصيت‌هاي بين‌المللي حاضر در پنجاهمين نشست امنيتي مونيخ هستند. ديگر شركت‌كنندگان كنفرانس امنيتي 2014 شامل «يوآخيم گاوك» رييس‌جمهور، «فرانك والتر اشتاين‌ماير» وزير امور خارجه و «اورزولا فون‌درلاين» وزير دفاع آلمان، محمد جواد ظريف وزير خارجه ايران، «جان كري» و «چاك هگل»، وزيران امور خارجه و دفاع امريكا، «سوزان رايس» مشاور امنيتي باراك اوباما و نيز شماري از سناتورهاي امريكايي، «سرگئي لاوروف» وزير امور خارجه روسيه و «كارل بيلد» وزير امور خارجه سوئد هستند. از اوكراين نيز از نمايندگان اپوزيسيون براي شركت در اين همايش دعوت به عمل آمده است.





موضوعات مورد بحث

در يك دهه اخير موضوعات زيادي از جمله جنگ‌هاي عراق و افغانستان، گسترش ناتو به شرق و مساله هسته‌يي ايران در كنفرانس امنيتي مونيخ مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفته‌اند و در سال‌هاي اخير بحران‌هاي كشورهاي عربي از جمله سوريه، تروريسم بين‌المللي و جنگ سايبري به موضوعات مهم نشست امنيتي مونيخ تبديل شده‌اند.




سوريه
به عقيده ناظران سياسي، بار ديگر بحران سوريه بر كنفرانس امنيتي مونيخ سايه مي‌اندازد، موضوعي كه پارسال نيز در كنفرانس مورد بحث قرار گرفت. در نشست سال 2013 «اخضر ابراهيمي»، نماينده ويژه سازمان ملل براي حل بحران سوريه نيز حضور داشت و تصوير نااميدكننده‌يي از وضعيت اين كشور ارائه داد، اما شواهد حاكي است كه كنفرانس امنيتي مونيخ، كمكي به حل بحران سوريه نكرد.


تروريسم بين‌المللي
تروريسم بين‌المللي يكي از مهم‌ترين چالش‌ها و تهديدات امنيتي و امور دفاعي در جهان است و معمولا تبليغات فراواني روي آن مي‌شود. سال قبل نيز موضوع «تروريسم»، از مباحث محوري كنفرانس مونيخ بود. اما واقعيت آنكه با وجود روابط پيچيده دولت‌ها با گروه‌ها، افزايش نقش و قدرت القاعده، به وجود آمدن پديده‌يي مانند تروريسم فردي همان‌گونه كه در بوستون امريكا رخ داد، مهار تروريسم به‌شدت مشكل شده است.




جنگ سايبري و امنيت شبكه
حمله هكرها و جنگ سايبري در سال‌هاي اخير از موضوعات مهم امنيتي شده و از موضوع‌هاي اصلي كنفرانس امنيتي مونيخ در اين سال‌هاست. در اين راستا اتخاذ همكاري‌ها و سياست‌هاي مشترك براي تامين امنيت در فضاي مجازي يكي از راهكارهاست اما تاكنون راهكاري براي تفاهم و همكاري بين دولت‌ها در اين باره پيشنهاد نشده است. به ويژه به دليل رقابت‌هاي سياسي و اقتصادي دولت‌ها كه يكي از عوامل مهم در جنگ سايبري است. يكي از بديهي‌ترين نمونه‌ها از اين جنگ را مي‌توان شنود «آژانس امنيت ملي امريكا»، از جهان دانست.


بحران اوكراين

بحران اوكراين به يكي از موضوعات نشست امنيتي مونيخ تبديل شده است به ويژه به‌دليل اينكه اوضاع اين كشور يكي از موضوعات مورد علاقه امريكا و اروپاست. پيش‌بيني مي‌شود اوضاع اوكراين نيز با توجه به حضور لئونيد كوژارا، وزير امور خارجه موقت اين كشور در نشست مورد بحث قرار گيرد. وي در همين راستا با لاوروف و بان كي‌مون ديدار خواهد كرد تا راه‌هاي پايان دادن به بحران اوكراين را مورد بررسي قرار دهند.