به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



دوشنبه، بهمن ۱۴، ۱۳۹۲

ادوارد اسنودن در بین نام نامزدهای دریافت جایزه صلح نوبل

 افشاگر برنامه جاسوسی دولت آمریکا، نامزد دریافت جایزه صلح نوبل 
 ادوارد اسنودن کارمند سابق سیا( Central Intelligence Agency) و آژانس امنیت ملی ایالات متحده امریکا( National Security Agency) که چندین برنامهٔ جاسوسی پاییدن های دسته جمعی دستگاه های اطلاعاتی و جاسوسی وابسته به دولت امریکا را افشا کرده است، از نامزدهای دریافت جایزه صلح نوبل شده است. ادوارد اسنودن توسط دولت امریکا که متجاوز به حریم خصوصی شهروندان، شخصیت های حقوقی، شرکتهای اقتصادی بوده و می باشد، متهم به جاسوسی، دزدی، استفاده غیر قانونی از اموال حکومتی امریکا شده است. بدنبال افشاگری های اسنودن، موضع گیری ها و اقدامات گوناگونی در سراسر جهان به حمایت از او و در دفاع از افشاگری هایش انجام گرفته اند. در ٢٧ اکتبر ٢٠١٣، شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد، قطعنامهٔ ارائه شده توسط برزیل و آلمان مبنی بر حفاظت از زندگی خصوصی در مقابل نظارت غیرقانونی را به اتفاق آرا تصویب کرد. 
افشاگر برنامه جاسوسی دولت آمریکا، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و نخست وزیران کوزوو و صربستان به عنوان نامزدهای نهایی دریافت جایزه صلح نوبل معرفی شدند.
به گزارش تسنیم به نقل از خبرگزاری فرانسه؛ ادوارد اسنودن پیمانکار سابق اطلاعاتی آمریکا در حالی به عنوان یکی از نامزدهای نهایی دریافت جایزه صلح نوبل معرفی شده است که هم اکنون در روسیه مخفی شده و به مدت یک سال پناهندگی سیاسی دریافت کرده است.
بر اساس این گزارش سبزهای اروپا و رهبران سوسیالیست اروپا علاوه بر اسنودن، کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و نخست وزیران صربستان و کوزوو را نیز به عنوان نامزدهای مورد نظر خود برای دریافت جایزه صلح نوبل معرفی کرده اند.
مقام های اروپایی اسنودن را به خاطر نقش مهم و تاثیرگذارش در حمایت از حقوق شهروندی و حفظ حریم خصوصی و آزادی بیان مستحق دریافت این جایزه دانسته اند. نام اشتون در کنار ایویکا داسیچ نخست وزیر صربستان و هاشم تاچی نخست وزیر کوزوو برای دریافت جایزه صلح نوبل مطرح شده است.
اشتون نقش مهمی در برقراری توافق بین طرف های درگیر در بالکان داشته است. نخست وزیران صربستان و کوزوو نیز نقش سازنده ای در برقراری توافق بین دو کشور داشته اند.