به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



یکشنبه، اسفند ۰۴، ۱۳۹۲

خانم تیموشنکو، پس از آزادی گفت «دیکتاتوری سقوط کرده است.»

سخنرانی یولیا تیموشنکو، نخست وزیر سابق اوکراین  در میدان استقلال كي‌يف  

خانم تیموشنکو گفت «ما به اتفاق اوکراین را درمان خواهیم کرد. ما نمی توانیم شکست بخوریم. اوکراین بدون شما تکه تکه خواهد شد.»
یولیا تیموشنکو وعده داد که در انتخابات ریاست جمهوری کاندیدا شود.
پارلمان اوکراین پیشتر به آزادی فوری یولیا تیموشنکو، نخست وزیر سابق از زندان رای داد. خانم تیموشنکو، کمی بعد از بیمارستان زندان شهر خارکوف آزاد شد و باحضور در محل تجمع متعرضین گفت: «تا به تغییر واقعی نرسیم، میدان را ترک نکنید.» 

پارلمان اوکراین به برکناری رئیس جمهور رای داد و خواستار برگذاری انتخابات زودرس در ۲۵ مه شد. این در حالی است که ویکتور یانوکویچ می گوید حاضر به کناره گیری و یا ترک اوکراین نیست.


خانم تیموشنکو ضمن تشکر از مردم گفت «اوکراین مسلما در آینده نزدیک به اتحادیه اروپا ملحق خواهد شد و این حرکت همه چیز را تغییر خواهد داد.»

او به جرم سوءاستفاده از قدرت در این زندان محبوس شده بود. پارلمان اوکراین همچنین رئیس جدیدی را که متحد دیرینه یولیا تیموشنکو  است برای اداره پارلمان انتخاب کرد.


خانم تیموشنکو، منتقد دیرینه یانوکویچ پس از آزادی گفت «دیکتاتوری سقوط کرده است.»

در همین حال، معترضین اوکراینی روز شنبه کنترل پایتخت را به دست گرفتند و دفتر رئیس جمهوری را تصرف کردند.

ویکتور یانوکویچ روز شنبه در مصاحبه ای با یک تلویزیون اوکراین، گفت قصد دارد در سمت خود بماند. او قیام خشونت بار علیه خود را نمونه یک «کودتا» نامید و آن را با به قدرت رسیدن آلمان نازی در دهه ۱۹۳۰ میلادی مقایسه کرد. او که در شهر خارکف در نزدیکی مرز روسیه به سر می برد همچنین گفت تمام تصمیماتی که پارلمان گرفته غیر قانونی است. 

اپوزیسیون اوکراین روز شنبه گفت یانوکوویچ پایتخت را ترک کرده است.  ویتالی کلیتچکو  رهبر اپوزیسیون از او خواست استعفا دهد تا برگزاری انتخابات تا حداکثر در ماه مه ممکن شود.

انتخاب رئیس جدید پارلمان پس از آن صورت گرفت که ولودیمیر ریباک ، رئیس طرفدار دولت، استعفای خود را تقدیم کرد. 

پس از یک هفته آشوب که ده ها کشته برجا گذاشته و پرده ای از ابهام بر سرنوشت سیاسی اوکراین انداخته است، هراس از امکان تقسیم کشور به دو بخش شدت می گیرد.

مناطق غرب اوکراین، که از فساد در دولت یانوکویچ خشمگین هستند، می خواهند  روابط نزدیکتری با اتحادیه اروپا داشته  باشند و اقتدار یانوکویچ را در بسیاری از شهرها رد کرده اند. اوکراین شرقی، که بخش اعظم تولید اقتصادی کشور را در بر می گیرد،  خواهان روابط نزدیکتر با روسیه است و عموما از رئیس جمهوری حمایت کرده است. 

یانوکوویچ پیش از ترک پایتخت خواهان برگذاری انتخابات زودهنگام ریاست جمهوری شد.

با این حال، هزاران  معترض در میدان استقلال كي‌يف باقی مانده اند و به توافقی که روز جمعه بین رئیس جمهوری و اپوزیسیون برای پایان دادن به بحران سیاسی امضا شد اعتراض دارند.



اوكراين ديروز در چند ساعت شاهد سرنگون شدن دولت يانكوويچ بود
آزادي بانوي نارنجي در روزتاريخي كي‌يف
با وجود امضاي توافقي ميان دولت ويكتور يانوكوويچ، رييس‌جمهور اوكراين و رهبران مخالفان در روز جمعه 21 فوريه، اوضاع در پايتخت اين كشور آرام نشد و همان‌گونه كه پيش‌بيني مي‌شد كنترل شرايط از دست دولت و رهبران مخالفان خارج شد. مخالفان در اوكراين توانستند ساختمان رياست‌جمهوري اوكراين را بدون هيچ مقاومتي به تصرف خود درآورند. رييس‌جمهور اين كشور نيز پايتخت را ترك كرد و اين خبرها مانند بمبي قوي در جهان منفجر شد.

قرار بود با برگزاري انتخابات زودهنگام، تشكيل دولت وحدت ملي و ايجاد تغييراتي در قانون اساسي براي كاهش اختيارات رييس‌جمهور بحران اوكراين پايان يابد. اين توافق با ميانجيگري سه كشور اروپايي لهستان، فرانسه و آلمان حاصل شد. اما مخالفان در خيابان‌ها به اين توافق اعتمادي نداشتند يا علاقه‌مند نبودند و خواسته‌هاي بيشتري داشتند، به ساختمان رياست‌جمهوري اوكراين واقع در 15 كيلومتري مركز پايتخت هجوم بردند و رسانه‌هاي جهان خبر دادند؛ كاخ رياست‌جمهوري اوكراين تسخير شد.

خبرنگاران گزارش مي‌دادند ساختمان رياست‌جمهوري اوكراين در كي‌يف بدون نگهبان و نيروهاي امنيتي است و مخالفان و خبرنگاران توانسته‌اند بدون هيچ مقاومت و مانعي وارد شوند.

اما منابعي هم خبر مي‌دادند رييس‌جمهور اوكراين به شهر خاركيف واقع در شمال شرق اوكراين سفر كرده و اين سفر پس از دستيابي به توافق ميان دولت و مخالفان با ميانجيگري اتحاديه اروپا بود.

در پي اين تحولات خبرهايي از استعفاي نمايندگان حزب حاكم و استعفاي وولوديمير ريباك، رييس پارلمان اوكراين رسيد به دليل آنچه آن را بيماري خواند. بعد هم الكساندر تورچينف، از حزب يوليا تيموشنكو به عنوان رييس جديد پارلمان انتخاب شد.

پارلمان اوكراين آرسين آواكوف، نماينده حزب مخالف ميهن اين كشور را به عنوان وزير جديد كشور انتخاب كرد. پارلمان اوكراين همچنين آزادي يوليا تيموشنكو مخالف اوكرايني را كه در حال گذراندن مجازات هفت سال زندان خود است، تصويب كرد.

خبرگزاري فرانسه گزارش داد پليس اوكراين اعلام كرده كه در كنار مردم مي‌ايستد و خواهان تغييرات فوري است. اين اعلام موضع پليس پس از آن صورت مي‌گيرد كه معترضان اوكرايني در ادامه تلاش‌هاي خود براي به عقب راندن نيروهاي دولتي و مقابله با دولتمردان اين كشور توانستند بر تمامي شهر كي‌يف سيطره پيدا كنند.

رييس‌جمهوري اوكراين در سخنراني تلويزيوني خود اوضاع كنوني كشورش را كودتا خواند و گفت كه اين تحولات شبيه انقلاب‌هاي فاشيستي است. ويكتور يانوكوويچ گفت: من قصد استعفا ندارم و آنچه در اوكراين به وقوع پيوسته است شبيه انقلاب‌هاي فاشيستي سال 1933 در آلمان است.

پارلمان اوكراين با اكثريت آرا ويكتور يانوكوويچ را از سمت رياست‌جمهوري اوكراين بركنار كرد. پارلمان اوكراين همچنين تصويب كرد كه انتخابات آتي رياست‌جمهوري اين كشور به تاريخ 25 مه ‌موكول خواهد شد. در توافق يانوكوويچ و مخالفان نيز اين روز براي انتخابات تعيين شده بود.




فرانك والتر اشتاين‌ماير، وزيرخارجه آلمان در كنار ويتالي كليچكو قهرمان پيشين بوكس جهان نشسته بود و پس از امضاي توافقنامه بازوي او را دوستانه فشرد. كليچكو يكي از رهبران اصلي مخالفان است و به احتمال زياد در انتخابات بعدي نامزد رياست‌جمهوري اوكراين خواهد شد.

با انتقال تابوت تعدادي از كشته‌شدگان خشونت‌هاي چند روز اخير به ميدان استقلال، اين ميدان شاهد صحنه‌هاي عاطفي بود. ناآرامي‌هاي اوكراين از ماه نوامبر آغاز شد. طي چند روز اخير دست‌كم ?? نفر در خشونت‌هاي اوكراين كشته شدند.


گزارش‌ها از آزادي يوليا تيموشنكو، نخست‌وزير سابق اوكراين از زندان حكايت دارد. تيموشنكو پيش از اين به اتهام سوءاستفاده از قدرت و انعقاد قرارداد گازي با روسيه كه به ضرر منافع ملي اوكراين بوده به حبس محكوم شده بود.
برگرفته از اعتماد