به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



سه‌شنبه، بهمن ۲۹، ۱۳۹۲

دور جدید مذاکرات هسته‌ای ایران و ۱+۵ در ژنو


ایران و کشورهای قدرتمند جهان امروز سه‌شنبه ۲۹ بهمن (۱۸ فوریه) دور جدید مذاکرات هسته‌ای خود را به‌منظور حل نهایی مسأله هسته‌ای ایران، در میان شک و تردید مداوم و بی‌اعتمادی، در وین، پایتخت اتریش آغاز کردند.
به‌گزارش خبرگزاری فرانسه، مایکل مان، سخنگوی کاترین اشتون، رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا اعلام کرد نشست نخست، که چارچوب و جدول زمانی آن باید تعیین شود، توسط نمایندگان بلندپایه کشورهای گروه ۱+۵ به ریاست کاترین اشتون، تشکیل خواهد شد.
محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران نیز برای شرکت در مذاکرات هسته‌ای که سه روز به‌طول خواهد انجامید، در وین به‌سر می‌برد.
محمدجواد ظریف شب گذشته در پایان یک شام کاری با اشتون گفت “با اراده سیاسی برای رسیدن به یک توافق” به وین آمده است.
ظریف و اشتون نیز امروز در نشست نخست مشترک خود مذاکرات را آغاز می‌کنند و غروب امروز نیز عباس عراقچی و هلگا اشمید، معاونان آن‌ها مذاکرات را به پیش خواهند برد.
آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران روز دوشنبه ۲۸ بهمن ماه در تجمعی در شهر تبریز گفت که به ادامه مذاکرات هسته‌ای با دولت‌های غربی خوش‌بین نیست. اما در همین حال کمابیش با توافقنامه تاریخی ژنو  مخالفت نکرده است.
آیت‌الله خامنه‌ای گفت: “بعضی از مسئولان آن دولت [دولت قبلی] و این دولت فکر می‌کنند اگر در موضوع هسته‌ای مذاکره کنند مسأله حل می‌شود، در سخنرانی اول سال هم گفتم که من به مذاکره خوش‌بین نیستم و به جایی نمی‌رسد ولی مخالفتی هم ندارم.”
بامداد روز یکشنبه، سوم آذرماه (۲۴ نوامبر) پس از چند دور مذاکرات هسته‌ای در ژنو، ایران و شش قدرت جهانی به توافق تاریخی در مورد برنامه هسته‌ای ایران دست یافتند.
بر پایه توافقنامه هسته‌ای ژنو ایران پذیرفت که غنی‌سازی بالای پنج درصد و همچنین ساخت راکتور تحقیقاتی اراک و پیشرفت در مسیر پلوتونیوم را متوقف کند.
ایران همچنین متعهد شد که دسترسی روزانه به نطنز و فردو، دسترسی به تأسیسات مجموعه سانتریفیوژها، دسترسی به معادن و کارخانه‌های تولید اورانیوم و دسترسی بیشتری به رآکتور اراک را در اختیار بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی قرار دهد.
این توافق همچنین از ایران خواست که اورانیوم غنی‌شده بالای ۲۰ درصد این کشور که به ۲۰۰ کیلوگرم می‌رسد تا شش ماه آینده به صفر برسد.
طرف‌های غربی نیز پذیرفتند که بیش از چهار میلیارد دلار از پول فروش نفت ایران را که بلوکه شده، آزاد کنند و حدود ۱۶ میلیارد دلار دیگر همچنان بلوکه بماند.
روز، دوشنبه۳۰ دی‌ماه توافقنامه ایران و کشورهای گروه ۱+۵، شامل آمریکا، روسیه، چین، بریتانیا و فرانسه، پنج عضو دائم شورای امنیت و آلمان، به مدت شش ماه آغاز شد.
کارشناسان و دیپلمات‌ها گفته‌اند بعید است که تا شش ماه به توافق نهایی بتوان دست یافت اما این مدت می‌تواند با توافق طرفین تا یک سال تمدید شود.
یک دیپلمات بلندپایه آمریکایی که نام وی منتشر نشده شب گذشته به خبرگزاری فرانسه گفت: “این مذاکرات بهترین بخت برای آن است که ما بتوانیم این مسأله را به‌شکل دیپلماتیک حل کنیم.”
با این وجود مرکز مطالعات سیاسی اروپا نیز گفته است “عدم پیشرفت در مذاکرات هسته‌ای با نزدیک شدن به پایان شش ماه در ژوئیه ممکن است این برداشت را که ایران مذاکرات را منحرف می‌کند تقویت کند.”