به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



دوشنبه، اسفند ۰۵، ۱۳۹۲

محمد مرسی متهم به «تحویل اسرار امنیتی مصر به سپاه پاسداران» شد

 احتمال  حکم اعدام برای محمد مرسی وجود دارد 
  دادستان‌های مصر روز یک‌شنبه چهارم اسفندماه محمد مرسی، رییس‌جمهوری برکنارشده این کشور، را متهم کردند که «با هدف بی‌ثبات کردن مصر»، اسرار دولتی این کشور را به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی تحویل می‌داده‌است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، در بیانیه جلسه دادگاه مرسی آمده‌است که وی و ۳۵ اسلام‌گرای دیگر که شامل رهبران اخوان‌المسلمین می‌شوند، «اسرار دفاع ملی را به یک کشور خارجی تحویل داده و به سپاه پاسداران ایران گزارش‌های امنیتی ارائه داده‌اند تا به امنیت و ثبات کشور ضربه بزنند.»



در این بیانیه در مورد محتوای اطلاعاتی که به گفته دادستان‌ها به دست سپاه پاسداران افتاده است، جزئیاتی ذکر نشده و نام «کشور خارجی» مربوطه نیز ذکر نشده‌است.

در بخشی دیگر از این بیانیه اما آمده‌است که مرسی و ۳۵ اسلام‌گرای دیگر «با قدرت‌های خارجی، جنبش شبه‌نظامی حماس، و ایران شیعه توطئه‌ای را ترتیب داده‌اند تا به ثبات مصر ضربه بزنند.»

به گزارش خبرگزاری فرانسه، این اتهام در دومین جلسه محاکمه محمد مرسی که روز یک‌شنبه برگزار شد مطرح شده‌است.

جلسات محاکمه مرسی به اتهام «جاسوسی» از ۱۶ فوریه آغاز شده و به‌جز جلسه روز یک‌شنبه قرار است دو جلسه دیگر در این خصوص برگزار شود.

خبرگزاری آلمان نیز گزارش می‌دهد که در جلسه روز یک‌شنبه دادگاه، دادستان‌ها مرسی و ۳۵ تن دیگر را متهم کردند که با حماس و حزب‌الله لبنان برای انجام عملیات‌هایی تروریستی به توافق رسیده‌بودند تا از این طریق «ایجاد آشوب کرده و دولت مصر و نهادهای آن را سرنگون کنند.»

در این دادگاه، مرسی و افراد یادشده هم‌چنین متهم به انتقال غیرقانونی اسلحه به مصر شدند و در بیانیه دادگاه آمده‌است که آنان با افشای اطلاعات دولتی استقلال کشور را به خطر انداخته‌اند.

در صورتی که اتهامات یادشده علیه مرسی و این افراد در دادگاه پذیرفته شود احتمال آن وجود دارد که برای آنان حکم اعدام صادر شود.

هم‌اینک تقریباً تمامی رهبران ارشد گروه اخوان‌المسلمین مصر در زندان یا در تبعید به‌سر می‌برند و برای آنها پرونده‌های قضایی تشکیل شده‌است.

محمد مرسی در کل با پنج پرونده مفتوحه قضایی علیه خود روبه‌رو است که یکی از آنها اتهام «تحریک به قتل در تظاهرات مقابل کاخ ریاست جمهوری در آذر ماه گذشته» است.

محمد مرسی از زمان برکناری‌اش توسط ارتش مصر در ۱۲ تیر امسال، در یکی از مراکز نظامی نگهداری می‌شود.

بحران مصر پس از آن آغاز شد که ارتش مصر، آقای مرسی را از سمت ریاست جمهوری برکنار کرد. این اقدام پس از آن صورت گرفت که صدها هزار نفر از مخالفان وی برای تحت فشار قرار دادن او به استعفاء دست به تظاهرات زدند.

محمد مرسی نخستین رییس جمهوری منتخب مصر از راه انتخابات آزاد پس از انقلاب دو سال و نیم پیش این کشور است. 

(رادیو فردا)