به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



شنبه، بهمن ۱۹، ۱۳۹۲

۲۸ صفحه علیه عربستان

 آمریکا در حمایت از ایران اسناد ۱۱ سپتامبر را منتشر می کند 
در سال ۲۰۰۲ جورج بوش رئیس جمهور وقت آمریکا اجازه نداد ۲۸ صفحه از این گزارش که مرتبط با عربستان بود منتشر شود.
روزنامه آلمانی  "دیر بوند" در تازه ترین گزارش خود ضمن اشاره به بروز اختلاف میان عربستان  و آمریکا بر سر ایران به شکل تلویحی پیش بینی کرده است که با تعمیق این اختلافات ممکن است ایالات متحده پرونده 11 سپتامبر را با تمرکز بر عربستان روی میز بگذارد.
به گزارش "تدبیر" این روزنامه نوشته است که آمریکائی ها از ارسال دلارهای سعودی ها برای اسلام گراهای تندرو در پاکستان، افغانستان و سوریه و حضور گسترده اتباع سعودی در شبکه تروریستی القاعده عصبانی هستند و در این شرایط اینک افشاگری های جدید در خصوص عملیات تروریستی یازده سپتامبر 2001 در نیویورک و واشنگتن می تواند روابط دچارمشکل شده بین ریاض و واشتگتن را تیره تر کند.
 به نوشته این روزنامه در سال 2002 جورج بوش رئیس جمهور وقت آمریکا اجازه نداد 28 صفحه از این گزارش که مرتبط با عربستان بود منتشر شود. با این حال بعدها مشخص شد که 15 تن از 19 تن تروریست این ماجرا مانند اسامه بن لادن رهبر القاعده، تبعه عربستان سعودی بودند و با پول های زیادی از طریق عربستان سعودی از این تروریست ها حمایت شده و حتی آشکار شده  که شاهزاده بندر بن سلطان رئیس فعلی سازمان امنیت عربستان که آن زمان سفیر کشورش در واشنگتن بود و از دوستان نزدیک خانواده بوش است و برای این تروریست ها پول ارسال کرده است.
 به نوشته دیر بوند  در سوم دسامبر سال گذشته والتر جونز نماینده جمهوری‌خواه و استفان لینچ نماینده دمکرات کنگره آمریکا از دولت خواستند که 28 صفحه گزارش سازمانهای امنیتی آمریکا در خصوص واقعه یازده سپتامبر 2001 که در سال 2002 منتشر شود.

به گزارش "تدبیر"، این دو نماینده کنگره تاکید کرده اند که پس از مطالعه این 28 صفحه گزارش حقیقتا شوکه شده اند. آنها تاکید کرده اند که بازماندگان قربانیان این عملیات تروریستی این حق را دارند که از متن مزبور آگاه شوند و همزمان تصریح کرده اند که البته انتشار آن نیز می تواند برای سیاست خارجی آمریکا با خطر زیادی همراه باشد. این دو نماینده کنگره در قطعنامه خود از دولت خواهان آن شده اند که همه مطالب منتشر نشده این گزارش و سهم دولت های خارجی در این واقعه را امروز برای آگاهی عموم منتشر کند که البته سهم دولت های خارجی در این خصوص بیشتر متوجه عربستان سعودی است.

به نوشته این روزنامه، گریک اونگر خبرنگار مشهور و کارشناس امور خاورمیانه در آمریکا که کتابی درباره نقش عربستان سعودی در سیاست آمریکا نوشته تاکید می کند که باقیمانده گزارش مزبور باید بسیار محتاطانه منتشر شود نه آنکه همه آن در معرض افکار عمومی قرارگیرد.
وی  معتقد است که فاش شدن این موضوعات محرمانه روابط واشنگتن با ریاض را بسیار دشوار خواهد کرد.در دسامبر سال گذشته دادستانهای فدرال آمریکا تاکید کرده بودند که باید از عربستان سعودی خواهان غرامت برای بازماندگان قربانیان واقعه یازده سپتامبر شد. بنا به تحلیل این روزنامه آلمانی عربستان اکنون فاقد نقش گذشته خوددر تامین انرژی و توازن در منطقه عربستان است و لجاجت های این کشور در سوریه و در حوزه روابط با ایران می تواند سبب استفاده آمریکا از برگه 11 سپتامبر شود. دیر بوند همچنین می افزاید. اگر نزدیکی آمریکا با تهران تداوم یابد نفوذ عربستان سعودی در خلیج فارس از بین خواهد رفت. و انتشار این 28 صفحه باقیمانده گزارش 11 سپتامبر هم  موجب انزجار و نفرت مردم آمریکا علیه عربستان خواهد شد.
 گروه سیاسی "تدبیر"