به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



سه‌شنبه، فروردین ۱۲، ۱۳۹۳

السیسی فاتح از قبل اعلام شدۀ انتخابات ریاست جمهوری مصر

مارشال السیسی، از کلیه مقام‌های لشگری و کشوری خود استعفا داد
در صورتی که هیچیک از نامزدهای این انتخابات از اکثریت مطلق آرا بهره مند نشود، انتخابات ریاست جمهوری مصر به دور دوم خواهد کشید. با این حال، برآوردها حاکی است که "عبدالفتاح السیسی"، فرماندۀ پیشین ارتش مصر که برای شرکت در انتخابات از مقام های خود استعفا داده، در همان دور اول با کسب اکثریت مطلق آرا به عنوان رییس جمهوری جدید مصر برگزیده خواهد شد.
مارشال السیسی، چهارشنبه گذشته از کلیه مقام‌های لشگری و کشوری خود استعفا داد تا بتواند مطابق قانون نامزد انتخابات ریاست جمهوری شود. سیاست سرکوب و سختگیرانۀ او در قبال اخوان المسلمین و محمد مرسی موجب افزایش محبوبیت وی در نزد مردم مصر شده است.

رقیب اصلی او در این انتخابات "حمدان صباحی" نامزد احزاب چپ است؛ هر چند به گفتۀ ناظران بعید است که حمدان صباحی بتواند مارشال السیسی را در انتخابات ریاست جمهوری به چالش بکشد.

کمیسیون انتخابات مصر اعلام کرده است که ثبت نام نامزدها از فردا دوشنبه آغاز میشود و تا ٢٠ آوریل ادامه می یابد و کارزار انتخاباتی از ٣ ماه مه شروع خواهد شد و تا ٢٣ ماه مه ادامه خواهد یافت.
از تابستان گذشته تاکنون بیش از 1400 طرفدار سازمان اخوان المسلمین در جریان تظاهرات و درگیری‌های خیابانی توسط قوای نظامی مصر کشته و 15هزار تن دیگر از جمله کلیه رهبران این سازمان دستگیر و زندانی شدند. تنها در چهاردهم اوت گذشته 700 نفر از طرفداران اخوان المسلمین طی یک روز در جریان تظاهرات خیابانی توسط ارتش مصر کشته شدند.
در سوم ژوئیه گذشته، ارتش مصر وعده داد که گذار به دموکراسی در این کشور به سرعت صورت بپذیرد. در اواسط ژانویه گذشته همه پرسی قانون اساسی مصر برگزار شد و قرار است بعد از انتخابات ریاست جمهوری، انتخابات پارلمانی نیز در این کشور برگزار شود.