به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



دوشنبه، مهر ۱۲، ۱۳۹۵

کلمبیایی‌ها به پیمان صلح با فارک نه گفتند


در این همه‌پرسی که روز یکشنبه ۲ اکتبر / ۱۱ مهر برگزار شد، برپایه شمارش ۹۹,۴۷ درصد آرای ریخته‌شده به صندوق‌ها، ۵۰,۲۳ درصد شرکت‌کنندگان پیمان صلح را رد کردند.
تفاوت آرای مخالفان و موافقان کمتر از ۶۰ هزار رأی بود.
کمتر از یک هفته پیش خوان مانوئل سانتوس، رئیس جمهوری کلمبیا و رودریگو لوندونیو با نام مستعار «تیموشنکو»، رهبر سازمان چریکی چپگرا، فارک، پیمان صلح را در شهر کارتاخنا و در حضور بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل و چند تن از رهبران کشورهای آمریکای لاتین، امضا کردند.
رئیس جمهوری کلمبیا پس از همه‌پرسی شکست خود را پذیرفت اما تأکید کرد که می‌خواهد آتش‌بس با فارک را همچنان حفظ کند. درباره چگونگی ادامه روند صلح مقامات کلمبیایی باید در کوبا با نمایندگان فارک صحبت کنند.
خوان مانوئل سانتوس گفت: «من جا نخواهم زد و تا پایان دوران ریاست جمهوری خود در پی صلح خواهم بود.»
«تیموشنکو»، رهبر فارک، آمادگی چریک‌ها برای برقراری صلحی پایدار را اعلام کرد و گفت: «فارک بر این اراده خود که در ساختن فردا تنها از کلمات به‌عنوان سلاح استفاده خواهد کرد، تأکید می‌کند.»
با این حال رهبر فارک که در هاوانا، پایتخت کوبا سخن می‌گفت، شگفتی خود از رأی منفی مردم کلمبیا را پنهان نکرد و گفت: «نیروهای فارک عمیقاً از آن متأسف‌اند که یک نیروی مخرب، نفرت و خشم را کاشته و نظر مردم را تحت تأثیر خود قرار داده است.»
بر اساس پیمان صلح دولت کلمبیا و فارک، هفت هزار چریک این گروه می‌بایست زیر نظر سازمان ملل متحد سلاح‌های خود را تحویل ‌دهند و اصلاحاتی در کشور صورت گیرد. اصلاحات ارضی و روش‌های جدید برای مبارزه با قاچاق مواد مخدر از جمله موارد مورد توافق دو طرف است.
کمی پیش از برگزاری همه‌پرسی فارک اعلام کرد که به قربانیان درگیری‌های نظامی غرامت پرداخت خواهد کرد.
دولت کلمبیا نیز به نوبه خود متعهد شده است که با مشکل توزیع نابرابر زمین مقابله کند. افزون بر این، دولت گفته است که امکانات توسعه جایگزین برای ده‌ها هزار خانواده‌ای که از قاچاق کوکائین تغذیه می‌کنند در نظر خواهد گرفت.
بر اساس پیمان صلح، فارک به یک نیروی سیاسی تبدیل می‌شد و در پارلمان کشور کرسی‌هایی به‌دست می‌آورد.
منتقدان این پیمان صلح مانند آلوارو اوریبه، رئیس جمهوری پیشین می‌گویند با مدارا با فارک رفتار شده است. آن‌ها مردم را از رفتن به سمت یک دیکتاتوری چپ می‌ترساندند.
درگیری‌های نظامی فارک و نیروهای دولتی کلمبیا از سال ۱۹۶۴ تاکنون بیش از ۲۲۰ هزار کشته در بر داشته است. همچنین در این مدت بیش از پنج میلیون نفر آواره شده‌اند.
فارک و دولت از نوامبر ۲۰۱۲ مذاکرات خود را آغاز کردند.
رادیو زمانه