به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



دوشنبه، مهر ۱۲، ۱۳۹۵

یادداشت شماره ۷۵۴ ـ هوشنگ طالع

« تدبیر » دولت و « امید » امت
پس از آن که رییس مرکز آمار توانست ، به خوبی منویات وزیر اقتصاد و دارایی را برای کاستن « نقطه به نقطه »ی تورم به مورد اجرا گذارد ، برای حل مساله‌ی حقوق‌های نجومی ( در حالی که به گفته‌ی‌ مقام‌های مسئول  «محرومان» تنها توان مصرف 4.3 گرم گوشت را در روز دارند ) ، از سوی ریاست محترم مجلس شورای اسلامی ( دارنده‌ی رکود جهانی تصویب برجام در 20 دقیقه ) به ریاست دیوان محاسبات منصوب گردید . 
و پس از مدت کوتاهی که در کار خود یک « رکورد » به حساب می‌آید ، بر پایه‌ی گزارش ایشان در صحن علنی مجلس شورای اسلامی ، روشن شد که  «نجومی‌ها»  (ببخشید ذخایر نظام ) تنها اقلیت کوچکی هستند
و در نتیجه این مساله‌ نیز با « تدبیر دولت » و « امید امت » ، به خیر و خوشی به پایان رسید تا راه برای ریاست جمهوری ریاست محترم مجلس شورای اسلامی در 4 سال آینده هموارتر گردد .
مشکل بزرگ دیگر کشور ، بیکاری است که آن هم قرار است در آمارگیری نفوس و مسکن ، با نبود گزینه‌ی « بیکار » در پرسش‌نامه‌ها ، حل شود . البته در کشوری که هر کس می‌تواند تنها با یک ساعت کار در هفته ( 4 ساعت در ماه )  هزینه‌ی خود و خانواده و افراد تحت تکفل احتمالی را نیز تامین کند ، ‌سخن از « بیکار » و « بیکاری » بحثی بی‌مورد و بی‌محتواست . 
برای امیدبخشی  بیش‌تر به « امت » و نشان دادن « تدبیر دولت » ، روزنامه‌ها اعلام کرده‌اند که :     «حدود عیدی سال 95 کارکنان دولت ، 750 هزار تومان » خواهد بود ( برابر با مصرف گوشت سالانه‌ی 9 محروم ) .
البته ؛ چه غم اگر بدانیم که سود 25 تا 35 میلیارد دلار قاچاق کالا ( بدون مواد مخدر ) در سال ، میان 60 تا 85 میلیارد دلار  یا 210  هزار میلیارد تومان تا 280 هزار میلیارد تومان می‌باشد ؛ البته صاحبان این درآمد ها که برخی از آنان را « امت امیدوار » می‌شناسند و همه‌ی آنان برای «دولت تدبیر » شناخته شده‌اند حتا با هفته‌ای چند دقیقه کار هم می‌توانند زندگانی اشرافی برای خود و خانواده و نیز افراد احتمالی تحت تکفل ایجاد کنند . با این شرایط ، حذف گزینه‌ی « بیکار » از پرسشنامه‌ی آماری ، کاری است درست و « به حق » و مهم‌تر از آن ، عملی است انقلابی» 
 از یاد نبریم که جمع اعتبارات عمومی بودجه سال 1395 مبلغ 267 هزار میلیارد تومان است ؟!

دوشنبه 12 مهرماه 1395 ـ هوشنگ طالع