به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



شنبه، اسفند ۰۷، ۱۳۹۵

لبخند "رسانه ملی" به ترور بختیار؛ ماجراهای انیس نقاش

 انیس نقاش
«مبارزه کهنه کار آزادسازی فلسطین و جنوب لبنان»، این عنوانی اصلی است که در شروع «جهان آرا» برای توصیف انیس نقاش، میهمان برنامه انتخاب شده بود، میهمانی که معرفی تکمیلی اش جنجال ساز شد. 

در بخشی از برنامه، انیس نقاش گفت در فرانسه در زندان بودم، مجری برنامه صحبت های او را قطع کرد،‌ اجازه گرفت و با لبخند او را چنین معرفی کرد: 

«آقای نقاش یک سال پس از پیروزی انقلاب اسلامی برای یک عملیاتی عازم پاریس می شوند، برای به درک واصل کردن شاپور بختیار، نخست وزیر شاه، هرچند عملیات انجام نمی شود و در مرحله اول متوقف می شود و آقای نقاش در فرانسه بازداشت می شود.»

اشاره مجری به ترور ناکام شاپور بختیار در ۲۷تیر۵۹ بود. شاپور بختیار، آخرین نخست وزیر دوران شاه، پس از سقوط دولتش در ۲۲بهمن۵۷ به پاریس رفت و به عنوان رییس «نهضت مقاومت ملی ایران» به ابراز مخالفت با جمهوری اسلامی پرداخت. 

برنامه تلویزیونی 

https://www.youtube.com/watch?v=LyfmeQ6LIxo

براساس خاطرات منتشرشده از این دوران، فرمان ترور بختیار از سوی صادق خلخالی، حاکم شرع انقلاب صادر شد و مجری طرح، انیس نقاش،‌ آرشتیکت لبنانی گذاشته شد. این عملیات به گفته انیس نقاش، توسط سپاه پاسداران پشتیبانی می شد و «حکم اعدام بختیار در دادگاه انقلاب صادر شد که امام [خمینی] هم آن را تایید کرد.» 



با این حال محسن رفیق دوست، از موسسین سپاه که سال۶۲ وزیر سپاه شد، در خاطراتش نوشته در همان ایام فردی به نام مهدی نژاد تبریزی برای کشتن بختیار اعلام آمادگی می کند. رفیق دوست مجوز ترور ررا آیت الله محمدی گیلانی می گیرد و پس از صدور این حکم، انیس نقاش و چهار نفر دیگر به فرانسه اعزام می شوند تا عملیات اجرا شود. 


او در جریان این عملیات تروریستی، با اسلحه مجهز به صداخفه کن به خانه شاپور بختیار حمله کرد، یکی از همسایگان او را کشت و یکی از محافظان را زخمی کرد ولی یکی از گلوله ها کمانه کرد و با خودش خورد. اندکی بعد پلیس فرانسه با او درگیر شد و پس از اینکه دومین گلوله به او اصابت کرد، بازداشت شد. انیس نقاش در دادگاه به حبس ابد محکوم شد. او سال۶۹، در جریان تبادل گروگان های فرانسوی در لبنان، آزاد شد و به ایران بازگشت. او پس از بازگشت به تجارت مشغول شد و یک مرکز مطالعات و پژوهشی راهبردی با عنوان «امان» راه اندازی کرد. 

۱۵مرداد۷۰، یک تیم حرفه ای تر موفق شدند شاپور بختیار را در شهر سورن فرانسه ترور کنند. علاوه بر بختیار، منشی او نیز در این حمله تروریستی کشته شد. علی وکیلی راد، متهم اصلی این پرونده اندکی پس از ترور در سوئیس بازداشت و به فرانسه استرداد داده شد و در دادگاه به حبس ابد محکوم شد. او سال۸۸ پس از گذراندن ۱۸سال حبس با کلوتید ریس، شهروند فرانسوی که در جریان اعتراض های خیابانی پس از انتخابات۸۸، بازداشت شده بود، مبادله شد و به ایران بازگشت. 

این نخستین بار نیست که انیس نقاش به ترور بختیار اشاره می کند. او سال۸۷ در گفتگو با خبرگزاری فارس وابسته به سپاه پاسداران، ترور بختیار را جزو افتخارات خود دانست و گفت: «اگر پختگی حال حاضر را داشتم، نقشه ترور بختیار را به طور حتم تغییر می دادم.» با این حال این نخستین بار است که رسانه رسمی جمهوری اسلامی در گفتگو با یک تروریست، از اقدام او حمایت و سوابقش را تبلیغ می کند. 

انیس نقاش علت تلاش برای ترور شاپور بختیار را اینطور توصیف کرده است: « شاپور بختیار در حال تدارک برای یک کودتا علیه ایران بود، او حتی برای انجام این کار ۵۰میلیون دلار از صدام کمک گرفته بود و آمریکا نیز از او پشتیبانی می کرد.» نقشه اولیه انیس نقاش پس از یک مصاحبه صادق خلخالی بهم می خورد: «متاسفانه آقای خلخالی مرتکب اشتباه شد و در مصاحبه ای اعلام کرد که برای اجرای حکم اعدام شاپور بختیار، به پاریس کماندو فرستاده ام. اینگونه شد که شاپور بختیار نه جواب تلفن می داد، نه وقت ملاقات و محافظین او نیز افزایش پیدا کردند.» با این حال از تهران با او تماس می گیرند: «گفتند اینجا به شدت از بابت کودتا نگرانی وجود دارد و باید هرچه زودتر بختیار کشته شود، به این ترتیب حجت بر من تمام شد.»
محسن رفیق دوست در کتاب خاطراتش اما روایت متفاوتی درباره علت شکست عملیات ترور دارد. او نوشته است همزمان با گروه انیس نقاش، «ابوشریف هم گروه دیگری را برای کشتن بختیار مامور کرده بود، در اجرای عملیات تداخل پیش آمده و عملیات با شکست مواجه می شود. 

عباس آقازمانی ملقب به ابوشریف، از موسسین سپاه بود و با حکم ابوالحسن بنی صدر به عنوان فرمانده سپاه منصوب شد. دوران فرماندهی اش کوتاه بود، یک ماه. او به علت درگیری های سیاسی و عدم اطاعت فرماندهان سپاه از حکم بنی صدر، مجبور به استفعا شد. او سال۶۰ با تایید خمینی به پاکستان فرستاده شد، به عنوان سفیر. ابوشریف پس از پایان ماموریت دیپلماتیک به ایران بازنگشت و در پاکستان ماند، تا تیرماه۹۰. درباره زندگی او بر خلاف انیس نقاش، کمتر نوشته شده است.  



انیس نقاش، شهریور۸۹ در گفتگو با ضمیمه روزنامه ایران، گفت: «من از حرف زدن درباره این قضیه ترس و شرم ندارم. این جزو اختیارات من است. به نظر من ایران در پوشش خبری جریان اولین ترور شاپور بختیار کوتاهی می کند.» به نظر می رسد با توجه به پوشش جدید صداوسیمای ایران، بخشی از گلایه های انیس نقاش کم شده باشد.  



این برنامه شنبه ۲۳بهمن از شبکه تلویزیونی افق پخش شد. برنامه جهان آرا یک برنامه نوپاست که پخش آن از ۲۷آذر۹۵ شروع شده است. شبکه تلویزیونی افق از ۱۳خرداد۹۳ کار خود را آغاز کرده و بخش عمده محتوای این تلویزیون که تحت مدیریت صداوسیمای جمهوری اسلامی است، توسط «سازمان هنری و رسانه ای اوج» تامین می شود. نخستین بار نام این موسسه در آبان سال۹۲ جنجال ساز شد. در آستانه مذاکرات هسته ای، بیلبوردهای ضدآمریکایی در خیابان های تهران نصب شد و موسسه اوج طراح و مجری این طرح معرفی شد. پس از آن ماجرا، گزارش های رسانه ای متعددی درباره وابستگی موسسه اوج به سپاه منتشر شد ولی روابط عمومی سپاه این خبرها را تکذیب کرد. 



برنامه اخیرا جهان آرا به زندگی عماد مغنیه اختصاص داشت. عماد مغنیه، معروف به حاج رضوان در فهرست تروریست های تحت تعقیب اتحادیه اروپا و آمریکا قرار داشت. او مهم ترین فرمانده نظامی گروه حزب الله لبنان بود و متهم به دخالت در چند عملیات تروریستی مهم در فرانسه، آرژانتین و لبنان. عماد مغنیه بهمن۸۶ در جریان انفجار در دمشق کشت. حزب الله لبنان، اسرائیل را مسئول ترور عماد مغنیه دانسته است. دولت اسرائیل چنین اتهامی را رد کرد ولی بهمن۹۳، روزنامه واشنگتن پست در گزارشی نوشت ترور عماد مغنیه با هدایت مشترک موساد و سیا انجام شده است و جورج بوش، رییس جمهور وقت آمریکا، دستور انجام ترور عماد مغنیه را تایید کرده بودند. 

برگرفته از ایران وایر