به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



جمعه، بهمن ۲۹، ۱۳۹۵

نیویورک‌تایمز از ارتباط مستمر مشاوران ترامپ با روسیه در جریان رقابت‌های انتخاباتی خبر داد

در گرداب نفوذی‌ها

دونالد ترامپ از هفته‌ها پیش از پنهان‌کاری مشاور امنیت ملی‌اش درباره ارتباطات مخفیانه با مقامات روس آگاهی داشته؛ ولی علاقه‌ای به مطلع‌کردن مقامات امنیتی واشنگتن نداشته است؛ چه برسد به آنکه بخواهد مایکل فلین، ژنرال بازنشسته‌ای را که خود همین دوشنبه گذشته و در پی افشای روابطش با سفیر روسیه استعفا داد، برکنار کند.

همین ادعا کافی است تا رئیس‌جمهور تازه‌کار ایالات متحده باری دیگر با آوار کابوسی مواجه شود که به نظر می‌رسید مدتی است از آن خلاصی یافته است؛ ظن ارتباط او و حلقه اطرافیانش با مسکو که سبب شده تا دموکرات‌ها خواستار آغاز تحقیقات مستقل قضائی درباره پرونده تماس‌های تلفنی فلین با سفیر روسیه و میزان آگاهی ترامپ از این تماس‌ها شوند؛ تحقیقاتی که البته احتمالا بیش از آنکه متوجه اثبات اطلاع رئیس‌جمهور وقت از این ارتباطات پنهانی باشد، متمرکز بر کشف دقیق مدت‌زمانی است که ترامپ با سرپوش‌گذاشتن بر این رسوایی، دستگاه امنیتی آمریکا را سر دوانده است.

با تمام این اوصاف و در شرایطی که جمهوری‌خواهان ارشد کنگره چندان استقبالی از پیشنهاد دموکرات‌ها نکرده و برخی مانند دوین نونز، رئیس کمیته اطلاعات سنا، اعلام کرده‌اند تحقیقات جدید باید به جای رسیدگی به عملکرد فلین، درصدد شناسایی عاملان افشای اطلاعاتی و در حقیقت، مسببان استعفای مشاور امنیت ملی ترامپ باشد، به نظر می‌رسد گرداب رسوایی ارتباط با روس‌ها سرکش‌تر از آن است که در همین مرحله متوقف شود.

فرقی نمی‌کند اگر شان اسپایسر، معاون مطبوعاتی کاخ سفید، دلیل استعفای فلین را نه نقض قانون، بلکه کاهش سطح اعتماد‌های درون و برون‌دولتی بداند؛ یا شخص رئیس‌جمهور در تازه‌ترین توییت‌هایش، همه هیاهوی اخیر را تلاشی برای سرپوش‌گذاری بر اشتباهات متعدد کمپین شکست‌خورده دموکرات‌ها و مسئله اصلی را چگونگی درزِ به گفته او غیرقانونی اطلاعات طبقه‌بندی‌شده دانسته باشد. آن‌طور که پیداست، برخی رسانه‌های مطرح آمریکایی در پی آن هستند تا فارغ از موضع‌گیری جبهه جمهوری‌خواهان، پرونده ارتباطات انتخاباتی کمپین ترامپ با کرملین را قاطع‌تر از پیش از سر گیرند.
رسوایی مشابهی مانند  واترگیت

شاهد این مدعا نیز گزارش سه‌شنبه‌شب نیویورک‌تایمز درباره ارتباط مداوم برخی مشاوران انتخاباتی ترامپ با مقامات اطلاعاتی روسیه در سال گذشته میلادی است که به گفته بسیاری می‌رود تا کاخ سفید را در منجلاب رسوایی مشابهی مانند واترگیت گرفتار کند. در گزارش نیویورک‌تایمز که حدود ٢٤ ساعت پس از استعفای اجباری فلین منتشر شده، از چهار مقام اطلاعاتی کنونی و سابق واشنگتن که هویت‌شان اعلام نشده نقل شده است که سوابق تماس و اطلاعات به‌دست‌آمده از شنود مکالمات کمپین انتخاباتی ترامپ در سال گذشته میلادی نشان می‌دهد برخی مشاوران و همکاران او تماس‌های مکرری با مقامات اطلاعاتی روسیه داشته‌اند. این منابع بدون اشاره به جزئیات تماس‌ها، مدعی شده‌اند اطلاعات حاصل از شنود پس از ورود دستگاه‌های امنیتی و اطلاعاتی ایالات متحده به پرونده مداخله مسکو در روند انتخابات ریاست‌جمهوری سال گذشته که پس از هک سامانه کمیته ملی دموکرات‌ها علنی شد، به دست آمده است.

شبکه خبری سی‌ان‌ان نیز در حالی در گزارشی از تماس مداوم برخی مشاوران ارشد نامزد وقت جمهوری‌خواهان با عوامل روس شناخته‌شده در جریان کارزار انتخاباتی سال گذشته خبر داده است که این مدعاها با وجود همه تردیدها و ابهامات می‌تواند از چند جانب دولت تازه‌کار ترامپ را تهدید کند. مفاد این گزارش‌ها از یک طرف در تناقض کامل با سخنان سخنگوی کاخ سفید است که روز سه‌شنبه باری دیگر تأکید کرد در دوران انتخابات هیچ تماسی بین تیم ترامپ و مقامات روس صورت نگرفته است؛ مدعایی که بارها از سوی شخص ترامپ نیز بیان شده است. همین امر به احتمال فراوان فشارها را برای برپایی جلسه رسیدگی کمیته قضائی سنا درباره مداخله روسیه در جریان انتخابات سال گذشته که مدت‌هاست وعده‌اش از سوی جمهوری‌خواهان داده شده؛ اما تاکنون عملی نشده، افزایش دهد. این خود نشانی دیگر بر عزم مقامات اطلاعاتی آمریکا در افشای گسترده علیه دولت ترامپ است که از این پس دست کاخ سفید را برای توقف تحقیقات قضائی که گفته می‌شود به طور هم‌زمان از سوی چند آژانس اطلاعاتی در دست پیگیری است، محدود خواهد کرد؛ تحقیقاتی که نتایج آن همین چند ماه پیش در قالب گزارشی مشترک و پر و پیمان از ارتباط فعالانه، پایدار و البته مخفیانه کارزار ترامپ با کرملین منتشر شد و در صورت اثبات، می‌تواند به حیات سیاسی دولت جدید و شخص رئیس‌جمهور به اتهام خیانت به منافع ملی پایان دهد.

مظنون همیشگی
در‌این‌میان و در شرایطی که هنوز هویت دقیق رابطان مسکو در کمپین انتخاباتی نامزد جمهوری‌خواهان افشا نشده، تنها نام یکی از نزدیکان انتخاباتی ترامپ در گزارش نیویورک‌تایمز آمده است؛ پل مانافورت، رئیس کمپین انتخاباتی ترامپ که البته تنها برای چند ماه در تابستان گذشته این سمت را برعهده داشت. او که پیش‌تر به‌عنوان مشاور ویکتور یانوکوویچ، رئیس‌جمهور سابق اوکراین و دیگر الیگارش‌های اوکراینی تحت حمایت روسیه فعالیت می‌کرده، بارها اتهام ارتباط با مقامات مسکو را رد کرده است.

مانافورت در آخرین مورد همین سه‌شنبه گذشته در گفت‌وگو با نیویورک‌تایمز، باری دیگر هرگونه صحبت عامدانه با مقامات اطلاعاتی روسیه را رد کرده و مدعی شده همه گزارش‌ها درباره مراودات او با دولت روسیه و ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری آن کشور و همچنین دست‌داشتن در اتهاماتی که این روزها در دست بررسی دستگاه‌های امنیتی و اطلاعاتی است، کذب محض است؛ اما مانافورت که ماه آگوست سال میلادی گذشته کمپین انتخاباتی ترامپ را ترک کرد، تنها کسی نبود که به دلیل اتهام ارتباط با روسیه از قطار انتخاباتی ساکن کنونی کاخ سفید جا ماند.

درست همان تابستان گذشته بود که کارتر پیج، تاجر آمریکایی که در ابتدای کارزار از سوی ترامپ به‌عنوان یکی از مشاورانش توصیف می‌شد، نیز پس از افشای ارتباطاتش با برخی مباشران ارشد ولادیمیر پوتین، مورد غضب تیم انتخاباتی نامزد جمهوری‌خواهان قرار گرفت و آهسته و بی‌سر‌وصدا از ترکیب حذف شد. این در حالی است که با وجود همه این رسوایی‌ها، جبهه رقیب هدف اقدام قضائی نهادهای امنیتی و اطلاعاتی واقع شد تا آغاز پرهیاهوی تحقیقات درباره استفاده غیرقانونی هیلاری کلینتون، نامزد دموکرات‌ها از یک سرور ایمیل شخصی، آن‌هم کمتر از ٢٠ روز مانده به برگزاری انتخابات، به صعود غافلگیرکننده اما قابل‌انتظار دونالد ترامپ به رأس هرم قدرت ایالات متحده منتهی شود؛ واقعیتی که هنوز که هنوز است، رهبران دموکرات را نسبت به عملکرد بی‌طرفانه نهادهای امنیتی- اطلاعاتی مانند اف‌بی‌آی دچار تردید کرده است.
شرق