به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



دوشنبه، بهمن ۲۵، ۱۳۹۵

رأی‌گیری همگانی در سوئیس برای تسهیل اعطای شهروندی

 نسل سوم مهاجران سوئیس این شانس را خواهد داشت که در صورت برتری پاسخ آری در رفراندوم روز ۱۲ فوریه راحت‌تر شهروند این کشور شود. این موضوع مخالفانی نیز دارد که به‌ویژه نگران افزایش تعداد مسلمانانند.

در سوئیس روز ۱۲ فوریه (۲۴ بهمن) رفراندومی بر پا می‌شود که موضوع آن تسهیل قوانین کسب شهروندی برای نسل سوم مهاجران است.
اکثر احزاب و نمایندگان پارلمان سوئیس از پیشنهاد دولت برای تسهیل کسب شهروندی نسل سوم مهاجران حمایت کرده‌اند. با تسهیل این قوانین، صدور گذرنامه سوئیسی برای آن‌هایی که والدین و پدربزرگ‌ یا مادربزرگ‌هایشان مهاجر بوده‌اند راحت‌تر خواهد شد و روند شهروندی نیز هزینه کم‌تری در پی خواهد داشت.
حزب راست‌گرای پوپولیستی خلق سوئیس (SVP) که مخالف این پیشنهاد است با شعارهای ضد اسلامی خود مردم را به انداختن رأی "نه" ترغیب کرده است. این حزب هشدار داده که شمار مهاجران مسلمان در آینده با تسهیل این قوانین می‌تواند افزایش یابد.
کمیته مخالف تسهیل قوانین شهروندی که اکثریت آن متعلق به حزب خلق سوئیس است برای جلب توجه عموم پلاکارتی را با تصویر زنی با پوشش برقع در شهر نصب کرده که روی آن نوشته شده: «شهروندی کنترل‌نشده؟ نه»
یک بررسی مطالعاتی انجام‌شده توسط وزارت مهاجرت سوئيس نشان می‌دهد که کم‌تر از ۲۵هزار نفر مشمول مقررات جدید خواهند شد. حدود ۶۰ درصد از آن‌ها ریشه ایتالیایی دارند. بقیه به ترتیب شامل مهاجران کشورهای حوزه بالکان و ترکیه می‌شود.
انتظار می‌رود که نتایج مقدماتی بعد از بسته شدن حوز‌‌ه‌های انتخاباتی در عصر روز یکشنبه منتشر شود.
در سوئیس در سال‌های گذشته بارها موضوعات مورد مناقشه مربوط به خارجی‌ها به رفراندوم گذاشته شده است. در سال ۲۰۰۹ رأی‌دهندگان باید در مورد ساخت مناره‌ها تصمیم می‌گرفتند و در سال ۲۰۱۰ موضوع اخراج خارجی‌های مجرم به همه‌پرسی گذاشته شد.
در سال ۲۰۱۴ نیز مردم به پای صندوق‌های رأی رفتند تا به ابتکار حزب خلق سوئيس در مورد شمار مهاجران، از جمله مهاجران کشورهای اتحادیه اروپا نظر بدهند.

دویچه وله