به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



پنجشنبه، بهمن ۲۸، ۱۳۹۵

علی خامنه‌ای:

«آشتی ملی» به نظر من معنی ندارد

 محمد خاتمی در آستانه سالگرد انقلاب ایران همه را به «آشتی ملی» فراخوانده بود و بسیاری از اصلاح‌طلبان نیز از این فراخوان حمایت کردند. اکنون رهبر جمهوری اسلامی به‌کل «آشتی ملی» را رد کرده است.
آیت‌الله علی خامنه‌ای چهارشنبه ۲۷ بهمن در دیدار با گروهی از اهالی آذربایجان شرقی فراخوان اخیر محمد خاتمی، رئیس‌جمهوری پیشین مبنی بر «آشتی ملی» را مورد انتقاد قرار داد و گفت: 
«یک عده‌ای تعبیر "آشتی ملی" را می‌گویند؛ این‌ها به نظر من معنی ندارد؛ مردم با هم متحدند؛ چرا می‌گویید آشتی؟ مگر مردم باهم قهرند؟»
خامنه‌ای در انتقاد از پیشنهاد «آشتی ملی» گفت:
«مردم با آن کسانی که روز عاشورا آمدند وسط خیابان و با قساوت و بی‌حیایی، جوان بسیجی را در خیابان لخت کردند و کتک زدند، قهرند و آشتی هم نمی‌کنند.»
این گفته خامنه ای به وقایع سال ۱۳۸۸ اشاره می‌کند. در آن سال، در اعتراض به نتایج دهمین دوره انتخابات بحث‌برانگیز ریاست جمهوری مردم در شهرهای بزرگ ایران به خیابان‌ها ریخته بودند. در جریان این اعتراضات چندین نفر از معترضان کشته و صدها تن از فعالان سیاسی و مدنی و روزنامه‌نگار بازداشت شدند.
خاتمی به حصرشدگان و زندانیان سیاسی نیز اشاره کرد و گفت آن‌ها هم «در این زمینه دلشان برای انقلاب و کشور می‌سوزد و نسبت به تهدیدهایی خارجی موضع دارند.»
بدین ترتیب او به‌طور تلویحی موضوع رفع حصر را هم بخشی از «آشتی ملی» دانسته بود.
این سخنان خاتمی در محافل سیاسی ایران بازتاب گسترده‌ای داشت و به‌ویژه اصلاح‌طلبان در انعکاس آن نقش برجسته‌ای داشتند.
حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران از آن استقبال کرد و علی مطهری، نائب رئیس مجلس هم «آشتی ملی» را برای دوران کنونی ضروری دانست.
اما صادق لاریجانی، رئیس قوه قضائیه همچون رهبرجمهوری اسلامی «آشتی ملی» را بی‌معنا دانست و گفت: 
«"آشتی ملی" زمانی معنا دارد که در اصول اساسی اختلاف داشته باشیم که نداریم.»
رادیو زمانه