به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



دوشنبه، اسفند ۰۹، ۱۳۹۵

اعتراض زنان ایرانی به زنان سیاستمدار سوئدی

دهها نفر از زنان فعال مدافع حقوق زن، نویسندگان زن ایرانی، روزنامه نگاران و فعالین مبارزات اجتماعی اعتراض شدید خود را به حجاب بر سر کردن زنان سیاستمدار سوئدی در سفر اخیرشان به ایران ابراز کردند ...

نامه سرگشاده به زنان هیئت دیپلماتیک-تجاری سوئد که به ایران سفر کردند 

مشروعیت بخشیدن به حکومت زن ستیز اسلامی شرم آور است!



ما زنان امضا کننده این نامه اعتراض شدید خود را نسبت به حجاب به سر کردن شما در جریان سفر به ایران به تاریخ ۱۱ و ۱۲ فوریه ۲۰۱۷ اعلام میداریم. به علاوه، چنین سفرهایی بدلیل سرکوب شدید آزادیهای سیاسی و مدنی در ایران و نقش مخربی که در بقای دیکتاتوری اسلامی دارد بطورکلی از سوی ما و میلیونها ایرانی دیگر به شدت محکوم است.

بسیاری تمکین شما به حجاب اجباری را شرم آور خواندند. این توصیف درست است چرا که برغم ادعاهای دولت سوئد مبنی بر برابری حقوق زنان با مردان شما با حجاب بر سر کردن بخاطر انجام معاملات تجاری با ایران عملا به این ارزش بنیادی پشت کردید. لابد خودتان هم متوجه شدید که با حجاب اسلامی، باید پشت سر مردان حرکت کنید، سرتان را پایین بیاندازید و در مباحثات هم صدایتان را بلند نکنید، چرا که حجاب اسلامی، موقعیت درجه دوم زن را مشخص میکند و شما این را پذیرفتید. 
حجاب سمبل و بیرق جنبشها، حکومتها و باندهای تروریستی ضدزن اسلامی است. کار شما شرم آور است چرا که شما با تمکین به حجاب آشکارا در کنار این حکومتها و جریانهای زن ستیز و ضد انسانی قرار گرفتید.
دلایلی که در دفاع از این اقدام شرم آور مطرح می شود عذری است بدتر از گناه. می گوئید که حجاب اجباری در ایران قانون است و شما ملزم به رعایت آن بوده اید! همه میدانند که سنگسار زنان بدلیل رابطه جنسی خارج از ازدواج و اعدام همجنسگرایان و کودکان نیز در ایران قانون است. آیا شما این قوانین را هم رعایت میکنید؟ 
مجازات تخلف از حجاب دستگیری، تحقیر شدن، پرداخت جریمه نقدی، شلاق خوردن، اسید پاشی به صورت و از دست دادن شغل است. با وجود این، سالها است که میلیونها زن در ایران، شجاعانه حجاب و سایر قوانین اسلامی را هرروزه زیر پا می گذارند. چرا شما که با این خطرات روبرو نیستید حجاب را داوطلبانه رعایت کردید؟ شما به جای همراهی با اعتراضات زنان ایران علیه سرکوب جنسیتی، عملا با حکومت زن‌ستیز اسلامی همراهی کردید. 
سئوال دیگر ما این است که اگر رعایت قوانین ضد انسانی یک کشور از نظر شما الزامی است آیا حاضر بودید قانون یک دولت یهودی ستیز را هم بپذیرید و هیچ عضو یهودی را در هئیت خود راه ندهید؟ آیا حاضربودید قوانین رژیم آپارتاید آفریقای جنوبی را هم بپذیرید و اعضای سیاه پوست هئیت خود را جدا از سفیدپوستان بنشانید؟ و آیا مردم آفریقای جنوبی و بشریتی که در کنار آنها بود این اقدام را شدیدا محکوم نمیکردند؟‌
جمهوری اسلامی با رژیم آپارتاید افریقای جنوبی قابل مقایسه است زیرا که این رژیم کلا بر یک آپارتاید جنسی استوار است. نیمی از مردم جامعه، یعنی زنان با یک ایدئولوژی تماما ضد زن از پایه ای ترین حقوق انسانی خود محروم شده اند. حجاب اجباری سمبل این بی حقوقی و نشانه موقعیت فرودست زنان ایران است. علت پناهنده شدن صدها هزار زن از ایران به سوئد و کشورهای دیگر همین است. 
شما می توانستید در سفر به ایران با کنار گذاشتن حجاب اسلامی اجباری به آن معدود زنان دیپلماتی بپیوندید که تاکنون به این اجبار اعتراض کرده‌اند. شما می توانستید صدای اعتراض مداوم ما علیه این حجاب بر سر کردنهای زنان سیاستمدار را بشنوید و در کنار این حرکت بایستید، شما میتوانستید با مخالفت با حجاب پیامی به زنان رزمنده در ایران بدهید، و نه اینکه به سرکوبگرانی مشروعیت دهید که با قتل و جنایت و انسان کشی نه فقط در ایران بلکه با کشتار و آشوب در منطقه ، سر پا مانده اند... در عوض شما با منتسب کردن منتقدین خود به "خارجی ستیزان" (آن لیندی وزیر تجارت و امور اتحادیه اروپا - روزنامه افتون بلادت) و نمایش توهین آمیز مقایسه کلاه با حجاب اجباری از سوی وزیر دارایی و چند وزیر دیگر به این اعتراضات بر حق جواب دادید. (البته وزیر دارایی پس از انتقادات زیاد بعدا از بابت این رفتار ناشایست خود معذرت خواهی کرد).
ما از طرف میلیون ها زن و میلیون ها انسان آزاده ای که زیر تیغ حکومت اسلامی و اسیدپاشی و تحقیر و سرکوب هرروزه علیه حجاب اجباری ایستاده اند و جانانه مقاومت میکنند، تن در دادن زنان هئیت همراه شما به حجاب اجباری را به شدت تقبیح می کنیم.
این اقدام شما به صورت لکه ننگی بر پیشانی شما و دولت سوئد برای همیشه خواهد ماند. اگر حاضر به حمایت از این زنان و محکوم کردن قوانین ضد زن و ضد انسانی حکومت اسلامی نیستید لااقل مانع مبارزه زنان در ایران نشوید.

امضاها:
فریده آرمان از ایران ساکن سوئد مسئول فدراسیون حق زن در سوئد
پروین کابلی از ایران _ تشکل میخک سفید، فعال حقوق زنان/ سوئد
شیوا محبوبی،فعال حقوق زنان، سخنگوی کمیته مبارزه برای آزادی زندانیان سیاسی
مینا احدی از ایران مسئول کمیته بین المللی علیه سنگسار و نهاد اکس مسلم / آلمان
کیمیا پازوکی از ایران فعال حقوق زنان/ سوئد
فرشته مرادی از ایران فعال حقوق زنان/هلند
سیما بهاری از ایران فعال حقوق زنان / سوئد
مریم افراسیابپور از ایران کمپین بین المللی دفاع از حقوق زنان/سوئد
سوسن صابری، از ایران مسئول بخش زنان فدراسیون سراسری پناهندگان ایرانی/سوئد
شیرین شمس از ایران، مسئول انقلاب زنانه/سوئد
افسانه وحدت از ایران فعال حقوق کودکان /سوئد 
مهین علیپور از ایران فعال حقوق زنان /سوئد
سارا نخعی از ایران مسئول فدراسیون پناهندگان ایرانی/سوئد
اندیشه علیشاهی.از ایران ،فعال حقوق پناهندگی/سوئد 
صبری امیرحسینی از ایران فعال حقوق زنان /نروژ 
تهمینه صادقی از ایران فعال حقوق زنان / کانادا 
ماریا رشیدی از ایران فعال حقوق زنان/سوئد
گابی حسینی از ایران فعال حقوق زنان/ سوئد 
عزیزه لطف اللهی از ایران فعال حقوق زنان / فنلاند 
جمیله میراکی از ایران فعال حقوق زنان /آلمان 
فخری جواهری از ایران فعال حقوق زنان/کانادا 
نازنین برومند از ایران فعال حقوق زنان/ آلمان 
شهلا خباززاده از ایران فعال حقوق زنان / آلمان
نسرین الماسی از ایران روزنامه نگار/ کانادا 
ملکه عزتی از ایران / فعال حقوق زن / نروژ
فریده رضایی / از ایران / جمعیت زنان مبارز ایرانی برای آزادی / سوئد
چیمن دارابی / از ایران فعال زنان / سوئد
ثریا فتاحی / از ایران / جمعیت زنان مبارزایرانی برای آزادی / سوئد
نازیلا آزادی از ایران فعال حقوق زنان/ سوئد 
الهه قهرمان 
رضا علی نیا 
لیلا شعبانی از ایران فعال حقوق زنان / آلمان 
سرور کاردار 
ماهرخ فیروزه 
خلیل کیوان 
ستار نوریزاد
مهسا ممتحنی 
مریم کمالی 
مینو میرانی از ایران فعال حقوق زنان / سوئد 
آوات فرخی از ایران فعال حقوق زنان / سوئد 
ژیلا میراکی 
بابک عیدی پور
مهسا فعال زاده فعال
سعید کلهر
سهیلا شهبازنژاد
صابر رحیمی
آرام بیات هنرمند سرشناس از ایران / کانادا 
جمال محمدی
جنی آ ونهامر مسئول فمن در سوئد
عثمان رحمانی 
عزت دارابی
سهیلا روحانی فعال حقوق زنان / سوئد
مهین کابلی فعال حقوق زنان/ اطریش 
شهرزاد ارشدی فعال مدافع حقوق زنان از کانادا 
مژده امجدی 
سارا سرو 
داوید آرام 
نینا کریمی 
لیلا ارغوانی از ایران . فعال سیاسی . نروژ . 
کیومرث کابلی از ایران / فعال سیاسی . آلمان 
هیبت نودینیان. از ایران فعال سیاسی . سوئد   
عالیه فرج احمد از عراق فعال سیاسی . سوئد 
لاوژه فرج محمدی از عراق فعال برابری زنان از دانمارک 
شیدا ارغوانی. از ایران . فعال زنان . نروژ 
آوات صادقی. از ایران فعال سیاسی . سوئد 
ناهید وفایی. از ایران نویسنده و فعال سیاسی . نروژ 



روز جمعه ٢٤٤ ماه فوریه دهها نفر از زنان فعال مدافع حقوق زن، نویسندگان زن ایرانی، روزنامه نگاران و فعالین مبارزات اجتماعی در یک نامه سرگشاده اعتراض شدید خود را به حجاب بر سر کردن زنان سیاستمدار سوئدی در سفر اخیرشان به ایران ابراز کردند. انتشار این نامه در شبکه های اجتماعی انعکاس گسترده ای داشته و تاکنون تعداد دیگری از فعالین حقوق زنان و از جمله مسئول سازمان فمن در سوئد و آلیا ماجده المهدی فمینیست سرشناس مصری و تعداد دیگری از زنان فعال کشورهای دیگر نیز به این کمپین پیوسته اند.