به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



سه‌شنبه، اسفند ۰۳، ۱۳۹۵

بحرانی به نام «ترامپ»

آشوب و هرج‌ومرج مهم‌ترین ویژگی نخستین روزهای ریاست‌جمهوری «دونالد ترامپ» است.
این آشوب‌ها در درون خود خطرهای بزرگی را برای نظام حاکم، سیاست خارجی و بازارهای مالی جهانی به دنبال خواهد داشت. بیشتر طرح‌ها و تصمیم‌های رئیس‌جمهوری آمریکا نشان می‌دهد آمریکا وارد مرحله تازه‌ای می‌شود که با گذشته در بُعدها و جوانب گوناگون متفاوت است. اما ترامپ ریاست‌جمهوری را در حالی آغاز کرد که روی شعارهای انتخاباتی خود شرط‌بندی کرد. 
او نخستین روزهای ریاست‌جمهوری خود را با فرمان‌هایی مانند دیوارکشی میان آمریکا و مکزیک و جلوگیری از ورود شهروندان هفت کشور به آمریکا آغاز کرد.
این تصمیم‌های ترامپ در سطح جهانی با انتقادهایی روبه‌رو شد. پیش‌بینی می‌شود ترامپ در دوران ریاست‌جمهوری خود تصمیم‌های احساسی و شتاب‌زده بیشتری بگیرد. ازاین‌رو، باید منتظر پیامدها و آثار منفی این تصمیم‌ها بر خود ترامپ، حزب او و آمریکا باشیم. با وجود اینکه برخی تندروها از تصمیم‌های ترامپ استقبال می‌کنند، اما در سطح جهانی تصمیم‌های او با انتقادهای گسترده‌ای روبه‌رو می‌شود که نباید آن را نادیده گرفت.

هنوز زمان زیادی از تصمیم‌های شتاب‌زده ترامپ سپری نشده است، اما پیامدهای آن بسیار زودهنگام و شوکه‌کننده بود. از پیامد تصمیم‌های ترامپ، صدور حکم قضائی درباره باطل‌بودن تصمیم‌های ترامپ و لغو برخی از این تصمیم‌هاست.

 این موضوع ضربه‌ای به رئیس‌جمهوری جدید و دولت او است. بهترین مثال دراین‌باره حکم «جیمز رابرت»، قاضی فدرال آمریکا، در دادگاه سیاتل در ایالت واشنگتن است. او تصمیم ترامپ درباره ممنوعیت سفر را به حالت تعلیق درآورد.

افزون‌براین، بسیاری از شهرهای آمریکا تظاهراتی را شاهد بودند که در آنها مردم سیاست‌های ترامپ را محکوم کردند. بسیاری از رسانه‌های آمریکا هم اخبار، گزارش‌ها و تحلیل‌هایی را درباره آثار ناگوار تصمیم‌های ترامپ منتشر کردند. این رسانه‌ها برای تضعیف و برکناری ترامپ تلاش می‌کنند. برخی رسانه‌های آمریکایی و غرب او را دیوانه خطاب کرده‌اند.

اکنون در محافل دانشگاهی شماری از افراد، اصطلاح «ترامپیسم» را رواج می‌دهند. آنان ترامپیسم را پدیده تازه‌ای در روابط بین‌الملل به‌شمار می‌آورند که دارای ویژگی‌های نژادپرستی، پوپولیسم، چماق‌داری، تندروی و اولویت اقتصاد بر سیاست و به‌کارگیری زور برای حل مشکلات است.  از زمان راهیابی ترامپ به کاخ سفید، آمریکا و جهان در باتلاق تصمیم‌های اجرائی او به‌سر می‌برد. این تصمیم‌ها در چارچوب وعده‌های انتخاباتی او صورت می‌گیرد. ترامپ در سیاست داخلی و خارجی آمریکا تغییرهایی را به وجود می‌آورد. به‌یقین جهان در خطر است. رئیس‌جمهوری جدید آمریکا تغییر‌دهنده اصول سیاسی، اخلاق و ارزش‌های انسانی است که پس از جنگ جهانی دوم شکل گرفت.
شرق