به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



پنجشنبه، اسفند ۰۵، ۱۳۹۵

روزهای سخت در انتظار صدراعظم آلمان

 برتری «شولتز» بر «مرکل»
آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان، روزهای سختی را سپری می‌کند. در هفته‌های اخیر، محبوبیت او در نزد افکار عمومی کشورش کاهش یافته؛ درحالی‌که او برای چهارمین حضور پیاپی خود در مسند صدراعظمی آلمان خیز برداشته است.  
نتایج تازه‌ترین نظرسنجی نشان می‌دهد حزب سوسیال‌دموکرات آلمان توانسته‌ با اختلاف یک درصد از ائتلاف محافظه‌کار صدراعظم این کشور پیشی بگیرد.
براساس این نظرسنجی که روز شنبه در روزنامه «بیلد» آلمان منتشر شد، حزب «سوسیال‌دموکرات» آلمان توانست ۳۳ درصد آرا را به خود اختصاص دهد، درحالی‌که ائتلاف مسیحیان‌ و سوسیال‌دموکرات‌ها با ۳۲ درصد آرا در پشت سر این حزب قرار گرفت. 
 این حزب چپ میانه (سوسیال‌دموکرات) از زمانی که «مارتین شولتز»، رئیس سابق پارلمان اروپا را به‌عنوان نامزد خود برای صدراعظمی معرفی کرده شاهد ۱۲ درصد رشد در آرای مردمی خود بوده است.

این روزنامه آلمانی پیش‌بینی کرده حزب سوسیال‌دموکرات اکنون حمایت کافی برای تشکیل یک ائتلاف را با احزاب چپ افراطی دارد؛ احزابی که تاکنون توانسته‌اند در نظرسنجی‌ها هشت و هفت درصد آرا را به خود اختصاص دهند.  

مرکل هم‌اکنون به‌خوبی می‌داند رقیب او، نسبت به دیگر نامزدهای حزب سوسیال‌دموکرات در ادوار گذشته، از جمله «فرانک اشتاین‌مایر» و «اشتاین بروک» قدرت بیشتری دارد. اما رقبای مرکل با موانع سخت و دشواری روبه‌رو هستند که غلبه بر آن چندان ساده به نظر نمی‌رسد. 

بسیاری از شهروندان آلمانی با وجود اقبالی که نسبت به مارتین شولتز دارند، نسبت به تشکیل دولتی مستقل از سوی سوسیال‌دموکرات‌ها و حزب «سبز» امیدی ندارند. 
همین مسئله شاید سبب شود تا حزب سوسیال‌دموکرات در بهترین حالت ممکن، موفق به تشکیل دولتی ائتلافی با همراهی برخی احزاب راست‌گرا شود. 
بنابراین معادلات سیاسی جاری در سرزمین ژرمن‌ها بسیار پیچیده است. این پیچیدگی مولد نوعی سردرگمی میان احزاب و گروه‌های سیاسی موجود در آلمان است.

روزنامه شرق