به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



دوشنبه، بهمن ۲۵، ۱۳۹۵

فرانک‌ والتر اشتاین‌مایر به مقام ریاست جمهوری آلمان انتخاب شد

مجمع فدرال آلمان فرانک والتر اشتاین‌مایر را به مقام 
ریاست جمهوری آلمان برگزید.
او دوازدهمین رئیس جمهوری آلمان است.

در پی رأی‌گیری برای انتخاب دوازدهمین رئیس‌جمهور آلمان در مجمع فدرال، فرانک‌والتر اشتاین‌مایر به مقام ریاست جمهوری آلمان انتخاب شد.
مجمع فدرال آلمان در برلین روز یکشنبه ۱۲ نوامبر تشکیل جلسه داد. در پی نطق نوبرت لامرت، رئیس پارلمان فدرال آلمان (بوندستاگ)، رأی‌گیری برای جانشین رئیس‌جمهور کنونی یوآخیم گائوک آغاز شد.
رأی‌گیری حدود ساعت ۱۴ به وقت اروپای مرکزی به پایان رسید و سپس شمارش آرا آغاز شد. در همان دور اول رأی‌گیری، چنان که انتظار می‌رفت، فرانک‌والتر اشتاین‌مایر به مقام ریاست جمهوری آلمان برگزیده شد.
مجمع فدرال آلمان متشکل است از ۶۳۰ نماینده پارلمان بوندستاگ که نیمی از کل نمایندگان این مجمع هستند. نیم دیگر نمایندگان را نمایندگان مجالس ایالتی آلمان و نمایندگانی از حوزه هنر، ورزش و دین تشکیل می‌دهند. کل شمار نمایندگان این مجمع ۱۲۶۰ نفر است.

آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان از حزب دمکرات‌مسیحی و هورست زهوفر، رئیس حزب سوسیال‌مسیحی آلمان از ریاست جمهوری اشتاین‌مایر اعلام حمایت کرده‌اند.

حمایت گسترده از اشتاین‌مایر برای احراز مقام ریاست‌جمهوری آلمان
بسیاری انتخاب فرانک‌والتر اشتاین‌مایر، وزیر خارجه پیشین این کشور از حزب سوسیال‌دمکرات به عنوان رئیس‌جمهور آتی را قطعی ‌می‌دانستند؛ زیرا او پیش از همه از پشتیبانی دو حزب حاکم سوسیال‌مسیحی و دمکرات‌مسیحی آلمان برخوردار بوده است.
دو حزب سبزها و دمکرات‌های آزاد (لیبرال‌ها) نیز به طور ضمنی اعلام کرده‌ بودند از اشتاین‌مایر حمایت خواهند کرد.
اشتاین‌‌مایر، که انتخاب او در مجمع فدرال آلمان به عنوان رئیس‌جمهور آتی از احتمال بالایی برخوردار بود، می‌گوید قصد دارد با ناامن‌سازی فزاینده در جامعه مقابله کند. او می‌‌‌‌افزاید، می‌داند که این "چالشی بزرگ" است و دور ساختن بحران‌ها و منازعات کار آسانی نیست.
از نظر اشتاین‌مایر، گفت‌وگوی درون جامعه آلمان باید از نو سازمان‌دهی شود. به گفته او، در فضای ناامنی نباید خود را باخت و از ساختن آینده دست کشید.

مجمع فدرال آلمان با ۱۲۶۰ نماینده از حوزه‌های سیاست، هنر، فرهنگ، وزرش و دین و اقتصاد 

آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان از حزب دمکرات‌مسیحی و هورست زهوفر، رئیس حزب سوسیال‌مسیحی آلمان از ریاست جمهوری اشتاین‌مایر اعلام حمایت کرده‌اند.
مرکل گفته است، به اشتاین‌مایر اعتماد دارد و می‌داند که او یک سوسیال‌دمکرات عادی نیست، بلکه سوسیال‌دمکراتی است که می‌تواند نماینده خوبی برای آلمان باشد.
هورست زهوفر از دیگران خواسته است تا از این نامزد ائتلاف بزرگ حاکم آلمان پشتیبانی کنند. توماس دمزیر، وزیر کشور آلمان نیز اشتاین‌مایر را نامزد مشترک دولت نامید و از او اعلام حمایت کرد. او گفت، در جست‌وجو برای کاندیدای مشترک احزاب حاکم او بهترین گزینه بود زیرا که دیگر نامزدها یا آمادگی نداشتند یا از حمایت گسترده برخوردار نبودند.
کریستیان اشمیت، وزیر کشاورزی آلمان از حزب سوسیال‌مسیحی نیز اشتاین‌مایر را فردی خبره در سیاست خارجی می‌داند که شایستگی نمایندگی آلمان را دارد.
چهار نامزد دیگر
رقبای فرانک‌والتر اشتاین‌مایر، کریستوف بوتروگه، از حزب چپ‌ها، آلبرشت (آلفرد) گلاسر، از حزب آلترناتیو برای آلمان (AfD)، الکساندر هولد، حقوقدان و نماینده رأی‌دهندگان آزاد و مارتین زونه‌بورن از حزب دزدان دریایی خواهند بود.
انتخابات در مجمع فدرال آلمان برگزار خواهد شد که طی یک رأی‌گیری رئیس‌جمهور جدید آلمان را تعیین خواهد کرد.
انتظار می‌رود در همان دور اول رأی‌گیری، فرانک‌والتر اشتاین‌مایر با اکثریت قاطع نمایندگان به مقام ریاست‌جمهوری انتخاب شود.
نیمی از اعضای مجمع فدرال آلمان از نمایندگان پارلمان آلمان (بوندس‌تاگ) و نیمی دیگر از نمایندگان پارلمان‌های ۱۶ ایالت این کشور تشکیل شده است.

در حالی که تک‌تک نمایندگان پارلمان آلمان، خود به خود اعضای رسمی مجمع فدرال هستند، فراکسیون‌های حزب‌های فعال در پارلمان‌های ایالتی از این امکان برخوردارند که در چهارچوب سهمیه خود، به جای نمایندگان مجلس ایالتی، اشخاص دیگری را به مجمع فدرال بفرستند.
در گذشته نیز در مراسم رأی‌گیری برای انتخاب رئیس‌جمهور آلمان، شخصیت‌های برجسته جامعه این کشور از قشرهای فرهنگی، ورزشی و اقتصاد به نمایندگی از احزاب حاضر در پارلمان‌های ایالتی آلمان حضور داشتند.

دویچه وله