به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



پنجشنبه، بهمن ۲۸، ۱۳۹۵

تجمع اهوازی‌ها در اعتراض به بی‌توجهی مسئولان به گرد و خاک

خوزستان‌را دريابيد
نامه عارف به روحاني و ادامه بحران‌در اهواز
ريزگردها در خوزستان همچنان بحران مي‌آفريند. آب و برق مناطقي از اهواز و شهرهاي ديگر همچنان قطع مي‌شود و مدارس يكي در ميان تعطيل. قطع برق حميديه، ‌شهري نزديك اهواز دوشنبه شب باز هم باعث تعطيل شدن مدارس اين شهر شد. تجمع اهوازي‌ها مقابل استانداري ادامه پيدا كرد و روز گذشته هم جمعي با سردادن شعارهايي چون «اهواز خاموش شده، كارون فراموش شده» خواستار توجه جدي مسوولان و پيگيري آنان براي حل مساله ريزگردهاي خوزستان شدند. هشتگ #اهوازخاموش هم در شبكه‌هاي اجتماعي با انتشار عكس‌هاي تجمع و گرد و غبار اهواز دست به دست مي‌چرخد.

استاندار خوزستان با اشاره به تجمع مردم اهواز در اعتراض به بحران‌هاي اخير و قطعي برق و آب، گفت: با اين اعتراضات قطعا دغدغه پيگيري اين مشكلات در ميان مسوولان بيشتر خواهد شد. غلامرضا شريعتي گفت: اين اعتراض حق مردم است. به اين اعتراضات احترام مي‌گذارم و همواره در خدمت تمامي اين عزيزان هستم. مردم عزيز ما اين  مدت اخير تحت فشارها و سختي‌هاي بسيار زيادي قرار گرفتند و من اين حق اعتراض را براي آنها قايل هستم و خود نيز افتخار مي‌كنم كه به خودم و خانواده‌ام نيز همين سختي‌ها وارد شد و در تمام اين سختي‌ها پا به پاي مردم بودم. من از آن دسته مسوولاني نيستم كه خانواده‌ام در شهرهاي ديگر زندگي كنند و همگي در همين استان هستيم. با تمام اينها، تمام اعتراضات اين مردم عزيز را روي چشم مي‌گذارم و آن را به ديده منت قرار مي‌دهم.


همچنين در پي شدت گرفتن گردوغبار روزهاي اخير خوزستان، محمدرضا عارف، رييس فراكسيون اميد مجلس نيز ‏ به رييس‌جمهور نامه نوشت. ‌اين نماينده تهران طي نامه‌اي به هيات وزيران به ويژه رييس‌جمهور خواستار اصلاح و بهبود وضع خوزستان با توجه به ريزگردها و گرد و غبار شد. او در نامه‌اش اشاره كرد: بيش از يك دهه است كه گرد و غبار، توفان و ريزگردها بسياري از مناطق جنوب و جنوب غربي كشور را در برگرفته و هزاران تن ذرات جامد ريز از بيابان‌هاي منطقه و شبه جزيره عربي و بخش‌هايي از داخل كشور را حمل و بر گستره وسيعي از استان‌هاي كشور به ويژه استان خوزستان فرو مي‌ريزد. اين پديده در روزهاي اخير به نحوي تشديد شده كه علاوه بر ايجاد اشكال در سيستم‌هاي آب و برق و...، زندگي مردم در اين استان را نيز به‌شدت مختل كرده است. لذا با توجه به جايگاه ويژه اين استان و در مقام قدرشناسي از مردمي كه به تعبير امام راحل دين خود را به اسلام ادا كردند، فراكسيون اميد خواستار توجه ويژه هيات وزيران و خصوصا شخص رييس‌جمهور در اصلاح و بهبود وضع غيرقابل تحمل فعلي است.


 همچنين قرار است هياتي از فراكسيون اميد براي بررسي مسائل اخير خوزستان به اهواز سفر كنند.

نمايندگان استان خوزستان نيز با تاكيد بر ضرورت نگاه ملي به بحران خوزستان، خواستار حل آن شدند. جمعي از اعضاي مجمع نمايندگان استان خوزستان در نشستي خبري اعلام كردند: ‌پديده گرد و غبار ٣٥ درصد منشأ داخلي و ٦٥ درصد منشأ خارجي دارد. در موضوع كانون‌هاي داخلي به دليل اينكه اين كانون‌ها نزديك به محل سكونت مردم است شدت و ماندگاري بيشتري داشته كه در مجموع ٧ كانون داخلي با مساحت ٣٥٠ هزار هكتار را شامل مي‌شود، در صورت كنترل اين كانون‌ها ٤٠ تا ٥٠ درصد از شدت ميزان گرد و غبار كاهش پيدا مي‌كند. مديرعامل برق منطقه‌اي خوزستان نيز از شست‌وشوي كليه پست‌ها و خطوط انتقال برق در معرض گرد و غبار تا پايان سال خبر داد. محمود دشت بزرگ اظهار كرد: بروز پديده گرد و خاك به تنهايي مساله خاصي در شبكه‌هاي برق ايجاد نمي‌كند اما در صورت همزمان شدن گرد و خاك با مه يا باران مساله بحراني در شبكه و پست‌ها ايجاد مي‌شود. ‌در برنامه بلندمدت قرار است در بخشي از پست‌هاي انتقال بنيادي برق كه ٢٣پست هستند از كابل‌هاي پوششي سيليكوني استفاده شود زيرا اين نوع كابل آلودگي گريز و در مقابل نشت آب مقاوم است و اميدواريم اين مساله تا پيش از تابستان ٩٦ محقق شود.


او در ادامه گفت: هر بار كه پديده گرد و خاك به وجود مي‌آيد بايد مقره‌هاي برق شست‌وشو شوند و در اين زمينه با تامين بودجه‌اي كه به اين بخش اختصاص داده شده ١٥ دستگاه شست‌وشو خريداري خواهد شد كه اين مساله كمك بزرگي به سرعت شست‌و‌شو و نگهداري خطوط و پست‌هاي برق استان خواهد كرد

روزنامه اعتماد