به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



دوشنبه، اسفند ۰۹، ۱۳۹۵

احمدی‌نژاد در نامه‌ای به ترامپ برای رئیس جمهوری آمریکا آرزوی موفقیت کرد

"تشابهات" ترامپ با احمدی‌نژاد

محمود احمدی‌نژاد، رئیس جمهوری پیشین ایران، روز یکشنبه ۸ اسفند، در نامه‌ای سرگشاده به دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا، از به قدرت رسیدن ترامپ در آمریکا استقبال کرد و برای مردم آمریکا آرزوی "سربلندی" و همچنین برای ترامپ آرزوی "موفقیت" کرد.
با این حال، این چهره تندرو جمهوری اسلامی، بر اساس گفتمان حاکم بر ایران، سیاست‌های آمریکا را شدیدا به باد انتقاد گرفت و نظام سیاسی این کشور را "فاسد" خواند.

در این نامه که متن آن به دو زبان انگلیسی و فارسی در سایت اینترنتی احمدی‌نژاد منتشر شده، آمده است: "جناب‌عالی [ترامپ] به درستی ، نظام سیاسی و ساختار انتخاباتی آمریکا را فاسد و ضد مردمی توصیف کرده‌اید."
در حالی که منتقدان احمدی‌نژاد او و هوادارانش در جمهوری اسلامی را به کودتای انتخاباتی در سال ۱۳۸۸ متهم می‌کنند، او ادامه داده: "نظام انتخاباتی آمریکا برای دهه‌های متوالی، رأی مردم را به اسارت گروهی اندک گرفته است."
رئیس جمهوری پیشین ایران همچنین خواستار پایان دادن به مداخله نظامی آمریکا در خاورمیانه و دیگر نقاط جهان شده و درباره فرمان مهاجرتی اخیر ترامپ نیز گفته که "حضور و تلاش سازنده نخبگان و دانشمندان از کشورهای گوناگون از جمله جمعیت میلیونی هموطنان ایرانی اینجانب نقش مهمی در پیشرفت آمریکا داشته است."
احمدی‌نژاد درباره حقوق زنان نیز به ترامپ گفته که "مردان بزرگ تاریخ بالاترین احترام را برای زنان قائل بوده و توانایی های خدادادی آنان را به رسمیت می شناسند."
احمدی‌نژاد که از سوی آیت‌الله خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی برای بازگشت به قدرت از طریق نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری ایران منع شده، پیشتر نامه‌هایی به جرج دبلیو بوش و باراک اوباما نوشته است. او همچنین به آنگلا مرکل صدراعظم آلمان نیز نامه نوشته است.
خبرگزاری فرانسه از تهران گزارش داده که در زمان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، بسیاری از ایرانیان بر "تشابهات" ترامپ با احمدی‌نژاد تأکید می‌کردند.
این خبرگزاری به گفته یکی از ایرانیان در شبکه‌هایی اجتماعی اشاره کرده که نوشته است: "وقتی احمدی‌نژاد می‌گفت که می‌خواهد شیوه حکومتداری خود را صادر کند، ما او را جدی نمی‌گرفتیم."

رادیو فرانسه