به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



سه‌شنبه، اسفند ۱۰، ۱۳۹۵

وزیر فرهنگ فرانسه جایزه اسکار فیلم “فروشنده” را به اصغر فرهادی تبریک گفت

اوودره آزوله، وزیر فرهنگ فرانسه

وزیر فرهنگ فرانسه جایزه اسکار به فیلم "فروشنده" را به اصغر فرهادی، کارگردان و گروه تولیدی این فیلم تبریک گفت. فیلم فروشنده که یکشنبه شب گذشته در هشتاد و نهمین مراسم اسکار در لوس آنجلس جایزه اسکار بهترین فیلم خارجی را بدست آورد، با همکاری چند شرکت فرانسوی ساخته شده است. محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران نیز در پیامی در تویتر نوشت که به  جایزه اسکار فیلم فروشنده و مواضع سازندگان آن در برابر فرمان مهاجرتی دونالد ترامپ « افتخار» می کند.

خانم اوودره آزوله، وزیر فرهنگ فرانسه در پیامی که روز دوشنبه ۲۷ منتشر شد نوشت : « جایزه اسکار بهترین فیلم خارجی به فروشنده را به اصغر فرهادی، شرکت "ممانتو فیلم"، شبکه تلویزیونی "آرته" و گروه تولیدی فیلم  تبریک می گویم.»
وزیر فرهنگ فرانسه در ادامه نوشته است که بعد از جایزه بهترین بازیگر مرد به شهاب حسینی و جایزه بهترین سناریو به اصغر فرهادی در فستیوال کن، جایزه جدید اسکار « فیلمی فوق العاده نیرومند و مملو از ظرافت و یک کارگردان ایرانی مخالف هرگونه مرزها را» تقدیر می کند.
وزیر فرهنگ فرانسه در پیام خود از "مرکز ملی سینما» در فرانسه، بخاطر حمایت از تولیدمشترک فیلم فروشنده قدردانی کرده و نوشته است که این حمایت «نشاندهنده نقش قاطع فرانسه در تنوع سینمایی در جهان است».
در ایران محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران، در پیامی در تویتر نوشت که « به بازیگران و سازندگان فیلم فروشنده بخاطر اسکار و ایستادگی آنان در برابر ممنوعیت مسافرت مسلمانان» افتخار می‌کند.

وزیر خارجه ایران افزوده است که «هزاران سال است که ایرانیان از فرهنگ فرهنگ و تمدن نمایندگی می کنند.»

در مراسم اسکار۲۰۱۷ که یکشنبه شب ۲۷ فوریه درشهر لس آنجلس در آمریکا برگزار شد، اصغر فرهادی برای دومین بار اسکار دریافت کرد. فرهادی در اعتراض به قوانین مهاجرتی که چندی پیش از سوی دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا وضع شد، از حضور در مراسم اسکار خودداری کرد.
انوشه انصاری اولین ایرانی فضانورد و دکتر فیروز نادری دانشمند و محقق در ناسا، به نمایندگی از اصغر فرهادی برای دریافت جایزه اسکار به جایگاه رفتند. متن پیام فرهادی توسط انوشه انصاری خوانده شد. در بخشی از این متن آمده است: «من متاسفم که امشب با شما نیستم. غیبت من به علت احترام به مردم کشورم و شش کشور دیگر است که با قانون غیرانسانی‌ که مانع ورود مهاجران به آمریکا می شود مورد بی‌احترامی قرارگرفته اند.»

رادیو فرانسه