به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



سه‌شنبه، اسفند ۰۳، ۱۳۹۵

ریزگرد بار دیگر شهرهای خوزستان را تعطیل کرد



در حالیکه گرد و غبار بار دیگر چندین شهر استان خوزستان را به تعطیلی کشاند، معاون اول رئیس جمهوری ایران دستگاه های دولتی را مسئول رسیدگی ویژه به مشکل ریزگرد در این استان کرد.
خبرگزاری ایرنا گزارش داد که میزان گرد و غبار روز شنبه ۳۰ بهمن در برخی از مناطق خوزستان به شدت افزایش یافت به طوری که در شوش به ۳۳ برابر حد مجاز و در اهواز به ۱۵ برابر حد مجاز رسید.
بر این اساس، مدارس ۱۳ شهر خوزستان تعطیل، و ادارات ناچار به فعالیت نیمه وقت شدند.
همزمان، اسحاق جهانگیری در نشست مشترک نمایندگان استان خوزستان و برخی از وزرا، به مشکلات دو هفته اخیر استان خوزستان بر اثر ریزگرد، از جمله قطع شدن آب و برق، اشاره کرد و گفت که امکانات کشور باید برای حل مشکلات این استان بسیج شود.
او با بیان اینکه بیشتر مواقع منشا ریزگرد در خارج از کشور قرار دارد گفت که سازمان محیط زیست برای حل این مشکل با دولت عراق وارد مذاکره شده است اما این کشور با مشکلات بسیاری دست به گریبان است و ریزگرد برای آنها در اولویت قرار ندارد.
همایون یوسفی، نماینده اهواز در مجلس نیز به باشگاه خبرنگاران جوان گفت که در این جلسه قرار شد، وزیر نیرو در بحث انتقال آب تجدیدنظر کرده و انتقال آب از خوزستان تنها به منظور تامین آب شرب صورت گیرد.
جلسه اضطراری اعضای دولت با نمایندگان خوزستان درباره ریزگرد به درخواست این نمایندگان رئیس جمهوری صورت گرفت.
علی ربیعی، وزیر کار، رفاه و امور اجتماعی نیز که قرار است برای پیگیری موضوع مقابله با ریزگرد به خوزستان سفر کند، گفت که در جلسه روز شنبه درباره انجام اقدامات فوری مثل آبگیری تالاب ها، مذاکره با عراق و مذاکرات بین‌المللی و تامین بودجه برای احیای زمین‌های کشاورزی تصمیم گیری شد.
بروز ریزگرد در استان‌های جنوب غرب ایران، از جمله خوزستان و ایلام حدود ۱۰ سال است که ساکنان این استان‌ها را با مشکلاتی مواجه کرده است. با این حال، قطع برق، آب و تلفن که به دلیل همزمانی ریزگرد و رطوبت شدید هوا رخ داد، مشکلات جدیدی را به بحران گرد و غبار در خوزستان افزود.
این حوادث موجب شد که شهروندان شهرهای مختلف خوزستان، به ویژه اهواز دست به تجمعات اعتراض آمیز مقابل استانداری خوزستان بزنند.
صدای آمریکا