به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



شنبه، بهمن ۳۰، ۱۳۹۵

حمله دسته‌جمعی امامان جمعه به "آشتی ملی":

محمد خاتمی "عمله فتنه" و "زبان‌دراز" 
خوانده شد

پس از انتقاد آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران، از طرح "آشتی ملی"، امامان جمعه نیز روز جمعه ۲۹ بهمن، به صورت یکپارچه به محمد خاتمی به دلیل طرح این موضوع حمله کردند.

در تهران، کاظم صدیقی، امام جمعه موقت این شهر گفت: "عده‌ای که در فتنه حضور داشتند و هنوز هم می‌خواهند اعلام موجودیت کنند، باز هم زبانشان دراز شده و از آشتی ملی می‌گویند".

وی با اشاره به راهپیمایی حکومتی بیست و دوم بهمن، اضافه کرد: "وقتی جوانان و نوجوانان عزیزی که امام و دفاع‌مقدس و سال‌های ۵۶ و ۵۷ را ندیده‌اند، در سرمای هوا و در یک حضور حماسی عاشقانه در کنار مردم حاضر می‌شوند، چه کسی با چه کسی قهر است و می‌خواهد آشتی کند؟"


در قم نیز، هاشم حسینی بوشهری همین دلیل را برای رد "آشتی ملی" آورد و گفت: "آیا آشتی ملی بالاتر از این حضور مردم در صحنه است؟"

احمد علم الهدی، امام جمعه مشهد نیز در این باره گفت: "عمله فتنه ۸۸ می گوید آشتی ملی، آشتی ملی یعنی چی؟ مگر ملت باهم قهرند؟ راهپیمایی ۲۲ بهمن را ندیدید؟"

همچنین عبدالکریم عابدینی، امام جمعه قزوین شعارهایی مثل "آشتی ملی، حقوق شهروندی، حقوق زنان و آزادی" را "کلمات عوام‌فریبانه" خواند و گفت: "طرح شعار آشتی ملی یک چراغ سبز به آمریکاست که بگویند در داخل تفرقه هست تا دشمن فشار را بر ملت بیشتر کند."

در شهرهای دیگر نیز امامان جمعه با حمله به محمد خاتمی، طرح "آشتی ملی" را زیر سوال بردند. شباهت و یکدستی سخنان امامان جمعه سراسر کشور از آنجا ناشی می‌شود که این افراد زیر نظر نهادی با عنوان "شورای سیاستگذاری ائمه جمعه" فعالیت می‌کنند که رئیس آن با حکم خامنه‌ای منصوب می‌شود.

چند روز پیش محمد خاتمی، رئیس جمهوری پیشین ایران، در یک سخنرانی در تهران به مناسبت سالگرد انقلاب ۵۷، به تهدیدهای دولت دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا علیه ایران اشاره کرد و گفت "معتقدم الان بهترین موقعیتی است که می توان فضای آشتی ملی را در کشور حکم‌فرما کرد".

علی‌رغم حمایت حسن روحانی از این موضع‌گیری خاتمی، اما اصولگریان و به ویژه آیت‌الله خامنه‌ای این اظهارات خاتمی را زیر سوال بردند.

رادیو فرانسه